Дъното на Марианската падина чака нови гости (ИНФОГРАФИКА) Американец и англичанин ще картографират океанските дъна

Еманюел Макрон участва в церемония по полагане на венци пред мемориала на жертвите на войните

Андреа: Важното е, че България има успял спортист, а не кое е момичето до него

Създадоха най-голямата пощенска картичка в света върху ледник

Тереза Мей: Следващите седем дни от преговорите по Брекзит ще бъдат решаващи

Маркус Зьодер ще се кандидатира за поста председател на ХСС

Автомобилният секс ще зачести през следващите 20 години Повечето от "секс колите" ще бъдат със затъмнени стъкла

Стопанин на имот обгазен при опит да гаси горящата си къща Три жилища са горяли в Разградско, има сериозни щети

Най-вкусните ястия в Турция се въртят в Газиантеп Мозайките в древния град са от времената на Александър Македонски

Бенямин Нетаняху: Провеждането на предсрочни избори може да има катастрофални резултати

Нелегален превозвач, ползвал личното си „Ауди А4” за такси

Хиляди се събраха за откриването на коледния базар в румънския град Сибиу

Франк де Бур, легенда на холандския футбол, ексклузивно пред „Труд”: Куман и Стоичков бяха големите лидери на „Барса”

Сняг покри проходите, засега са отворени за движение

Трима убити и 15 ранени след нападение с граната в Индия

Министър Московски иска солени глоби за такситата с манипулирани броячи

Снимка: Архив

Шофьорите на таксита, които манипулират апаратите на автомобилите, трябва да бъдат глобявани сериозно. Това обсъди министърът на транспорта Ивайло Московски с членовете на парламентарната транспортна комисия. Министърът прикани законодателите да обмислят сериозни мерки и санкции, за да се спрат злоупотребите, съобщи БНР.

Според Спас Атанасов, който е управител на сервиз за таксиметрови апарати и превозвач, броят на шофьорите, които използват т.нар. „помпи“ – устройства, чрез които се начисляват допълнителни пари към сметката, са около 5 или 10 на сто от всички. Атанасов беше категоричен, че появилите се в някои медии твърдения, че 80% от шофьорите са с помпи, не са верни:

„Точен процент не може да се даде, но това, което се говори и по форумите в интернет, и това, което споменават проверяващите от ДАИ – някъде около 5-10% водачи, които използват такива устройства. Но тук искам все пак да внеса една яснота – от тези 5-10% голямата част, може би, използват помпата, за да натоварят сметката с някакви 40 или 50 стотинки. Тъй като се очакваше след въвеждане на патентния данък цените да се вдигнат с толкова – 40-50 стотинки и тъй като големите превозвачи не вдигат цените по една или друга причина, може би тези 5 или 10 процента от водачите сами си коригират сметките, за да могат да си компенсират загубите.

От тези 5-10%, може би, има 1-2 %, които са наистина големи злосторници и те обикновено работят на летището, на Централната гара и на „Пирогов“ и главно използват, за да натоварят хора, които или не са били по-дълго време в България, или не са българи, или са от провинцията и нямат представа какво става с такситата в София“, обяви Атанасов.

Помпите се поставят нелегално и тайно от фирмата – превозвач и ако тя разбере за наличието на такова устройство, глобите са жестоки или се стига до прекратяване на договора с шофьора, посочи още  Спас Атанасов. По отношение на проверките той обясни:

„На улицата може да се установи само в присъствието на полицай, тъй като самите служители на ДАИ – има разпоредби, нямат право да влизат в колата и да отварят табла и така нататък. А когато извика шофьора по сигнал на клиент в ДАИ, където имат възможност да разтворят колата и да направят проверка, той, отивайки към ДАИ, маха помпата. Естествено, аз като специалист в областта, ако видя такава кола и ми дадат да я разглобя, ще установя къде е помпата и ще я видя. Ако тази проверка е поръчана от ДАИ или от някоя фирма и съответно се обявят резултатите на съответните поръчители, те ще вземат мерки“.

Атанасов уточни, че помпата се намира между апарата и автомобила и ако се проверява само таксиметровия апарат, няма как да се установи. Според него най-добрият начин за проверка и контрол за подобни злоупотреби е на принципа „таен клиент“. Има и интернет приложения, които помагат на клиента, след като си е взел бележката, да свери сметката и ако установи проблем, да подаде сигнал.

Депутатът от левицата Георги Свиленски, заместник-председател на парламентарната транспортна комисия, който също коментира темата, изтъкна, че без значение дали злоупотребяващите шофьори са 5 или 10 процента, дали неправомерно „надуват“ сметката само със стотинки, става въпрос за класическа измама. Свиленски допълни:

„Според мен няма значение дали са 40 стотинки или са 4 лева. Тук говорим за класически пример за измама било то на пътник, или на група от пътници, които ползват този таксиметров превоз. Така че държавата действително трябва да влезе във функциите си като казвам държавата, имам предвид Министерството на транспорта, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Агенцията по метрология, която следи тези апарати“.

Георги Свиленски смята, че е необходимо завишаване на санкциите срещу подобни злоупотреби. Той отбеляза, че в момента много различни институции контролират таксиметровите автомобили, но всъщност това дори улеснява нарушителите:

„Проблемът в таксиметровия бранш е, че той се контролира от доста голям брой институции – като започнем от НАП, която следи финансовите и данъчните задължения, минем през Агенцията по метрология, която следи именно таксиметровите апарати, минем през „Автомобилна администрация“, която пък се занимава с тяхната дейност по Закона за автомобилните превози и стигнем до КАТ – Пътна полиция, които следят спазването на правилата за движение. И може би от тази разнопосочност на институциите, които трябва да контролират този бранш, се получава това – безконтролност и когато се стигне до проверки, се вадят аргументи, че те трябва да бъдат от няколко човека“.

По отношение на законовите промени Свиленски каза:

„Трябва да се увеличат санкциите за такова престъпление, тъй като за мен това си е чисто престъпление.

Това, което трябва да се направи и според мен е задължително, е спиране от движение на автомобила и отнемане на лиценза и на водача, и на превозвача.

Отговорността трябва да върви отгоре надолу – от превозвача през таксиметровия шофьор. И когато санкциите са големи и са достатъчно тежки – в смисъл спиране от движение на автомобила, отнемане на лиценз, голяма глоба – тогава нека да видим кой би си позволил това нещо да се случи“, обобщи Свиленски.

 

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Солени глоби на какво основание? Че няма контрол от ДАЙ и такситата са надушили беззъбието на държавата или, че глобите ще бъдат отменени съдебно поради това, че се слуша мнението на един министър а не закона.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.