Тръмп се появи изненадващо на световната среща на ООН за климата

Хотели са ужилени от фалита на Томас Кук Зимните курорти имат време да продадат стаите си

Борисов: България разполага с блестящи лекари и медицински специалисти, чиито опит и експертиза са известни в цял свят Работим за достъп до най-модерните методи за лечение, заяви премиерът

Застраховат армията за 192 000 лева

Стотици хиляди бедстват заради фалита на „Томас Кук” (обзор)

Почина проф. Никола Георгиев

Министър Ангелкова за фалита на туроператора „Томас Кук“: В непрекъснат контакт сме с британското посолство

Премиерът Борисов: Членството на страната ни в НАТО и ЕС е основа на отбранителната политика на България

Взрив в супермаркет в Австрия рани 9 души

АТАКА иска да се забрани продажбата на държавни имоти

Исус „умря“ на ринга, възкръсна във фейсбук (обзор)

БСП регистрира кандидатите за районни кметове, кметове на кметства и листата за общински съветници в София

Дворът на кирилицата приюти патриарх и митрополит

Вижте разяснителния клип на ЦИК за местните избори (ВИДЕО)

Барние: Последните предложения на правителството на Борис Джонсън за Брекзит са неприемливи

Мистерията с ръцете на Венера Милоска

Днес скулптурата на богинята Афродита, открита на гръцкия остров Милос, е една от най-известните статуи в света. Двуметровата фигура е на жена, чийто торс е открит, а бедрата и краката са скрити под падаща роба. Но, защо я наричат Венера и къде са ръцете й – тези два въпроса вълнуват всеки, зърнал произведението на изкуството, изложено във френския Лувър.

Причината да я нарекат така се крие в исторически комплекс на французите. Малко след като е открита, статуята е пратена на крал Луи 18-и. Идеята е тя да замени друга бележита скулптура – на Венера Медичи, която Наполеон заграбил от Италия и сега Франция трябвало да върне. А, както знаем добре Венера е римския аналог на гръцката богиня на красотата и любовта Афродита. Статуята е датирана към 130 – 90 г. пр.н.е. и се счита, че е творение на Александър от Антиохия.

Откриването на статуята

Венера Милоска носи името на едноименния остров в Бяло море, където е била открита през 1820 година. Размерите й са внушителни – цели 203 сантиметра! Скулптурата, която е изработена от пароски мрамор представя пропорциите за красота в късния елинистичен период – издължен торс, закръглени форми и съблазнително падаща драперия, разкриваща малките гърди на богинята.

Статуята е открита от местен фермер на парчета – бюст, крака, торс, ходило… Смята се, че още тогава Венера Милоска е била без ръце. Тя е натоварена на кораб и изпратена в Истанбул, на тогавашния френски консул. Той вижда в скулптурата идеалната възможност да замени тъгата по Венера Медичи и времето единствено го оправдава.  Една от версиите за липсващите ръце на богинята е, че фермера изведнъж осъзнал историческата стойност на находката и отказал да я даде на френските моряци. В последвалата разправия те били счупени, а за да не губят време и да рискуват, поданиците на Луи решили да отплават без тях. Тези твърдения обаче не почиват на никакви доказателства и са по-скоро легенда.

Чувствени извивки

Има големи съмнения, че липсващите крайници на Венера може да са счупени още от жителите на о. Милос. В древността се практикувало подобно рушене на божествени статуи ако плодородието било слабо, а природата бурна.

Според френските експерти от Лувъра, някога скулптурата е била украсена и с бижута, вероятно от благороден метал. По мрамора има следи от гривна под рамото, обеци и лента на главата. Освен това, според учените, някога Венера е била „цветна“. Както и много други скулптури от древността.

Самоличността на жената, превъплътена в мраморната статуя всъщност е енигма – смята се, че тя е Афродита заради това, че е полугола и има чувствени женствени извивки – точно така древните елини са описвали и рисували богинята на любовта. Но, историците допускат още няколко версии, една от които е, че това всъщност е Амфитрита – морска богиня, съпруга на Посейдон.

Археолозите от години се опитват да направят реконструкция на оригиналната статуя, базирайки се на позата, която заема: дали е била подпряна на колона, или пък на рамото на бог Арес, или пък е държала в ръка ябълка, амфора или лък. Една от най-разпространените версии е, че именно забранения плод е бил в ръката на Венера Милоска.

Според учените, ябълката може да означа две неща: че богинята е била покровителка на острова, защото думата „милос” на гръцки означава „ябълка”, или че разказва легендата за златната ябълка, която богинята на раздора Ерис надписала „на най-хубавата” и подхвърлила на богините Хера, Атина и Афродита. Те на свой ред помолили троянския принц Парис да определи коя от тях да я вземе и той посочил Афродита. За благодарност, тя му дала Елена, съпругата на владетеля Агамемнон и така започнала Троянската война.
Ще се изненадате, но много художници и скулптори не харесват Венера Милоска. Един от тях е самият Реноар. Художникът-импресионист заявил, че тя била далеч от представите му за женска красота.

Оцелява при няколко пожара

Венера от Милоска е преживяла много. Тя можеше да оцелява по време на Парижката комуна през 1871 г., когато обществени сгради изгарят една след друга. След това статуята е скрита в мазето на полицейската префектура, която също изгаря. Но Венера оцелява. През 1939 г., заедно с други съкровища, Лувърът е изнесена от Париж и по време на войната е скрита в замъка Валанс. Сега тя заема почетно и специално оборудвано място в Лувъра, привличайки тълпи от посетители, които искат да се уверят, че все още няма ръце.

Всъщност, покрай въпроса кого изобразява статуята, се появява една дръзка версия, че Венера Милоска е… копие. Според авторите на тази теория, статуята приличала на други две скулптури – тези на Афродита и на Венера Капуанска. А последната е била създадена 170 години преди „безръката“ Венера, което предполагало, че е нейно копие?

Статуята на Венера Милоска ще продължава да „тревожи“ учените с множеството загадки около произхода си, автора и времето, в което е създадена. А ние ще продължим да се възхищаваме на „безръкото“ творение, защото макар и „недъгаво“, то е съвършен образец на античността.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Поредната калинка сега налази и археологията. Комплекс на французите било, че нарекри Венера по мястото където са я открили. И липсата на ръцете й било мистерия. Ужас, бомба, първо в блиц.
    А българският на авторката е като от Факултета:“ Тя можеше да оцелява по време на Парижката комуна…“ Нивото е типично за Труд.

  2. Още нещо заграбено от цивилизованите европейци…

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.