Митнически кантари на „Кулата“ без контрол (обзор)

Превозвачите настояват на Кулата да има контрол, тъй като често се получавали разминавания в показанията на кантарите вътре и на изход от страната.

Превозвачи се жалват от разминавания на теглото на камионите им при определяне на тол таксите

Митничари: Новите са по-точни

Софийска градска прокуратура установи, че кантарите, които мерят теглото и натоварването на осите ТИР-овете на ГКПП-Кулата не минават на метрологичен контрол. Даден е срок от 30 дни на Агенция “Митници”, Агенция “Пътна инфраструктура”, Министерството на икономиката и Българския институт по метрология да отстранят тази нередност, включително и чрез поправки на действащата в момента нормативна уредба.

Автоматичните кантари за камиони са нови, те са шест и официално работят от есента на 2020 г., когато е изпълнен проектът “Реконструкция на ГКПП-Кулата”. Сигналът, че имат съмнения в данните от тях е подаден от Сдружението малките и средни превозвачи.

Пред “Труд” шефът на сдружението Лидия Богданова (виж вдясно) обясни, че част от кантарите на Кулата са монтирани доста по-рано от миналата есен и на практика са работили през цялата 2020 година. Проблемът е за излизащите от страната камиони, тъй като от тяхното тегло, заедно с изминатите километри, зависи определянето на тол таксата.

“Стига се до драстични разлики, за които винаги трябва да се доплаща. Например камион, който е натоварен в Монтана и измерен там с тегло 39,5 тона и пълен резервоар, на изход на Кулата, след като е изминал 300 км и е изразходвал част то горивото, той е измерен 40,5 тона”, разказа Богданова.

От прокуратурата посочиха още, че купуването и монтирането на новите кантари не е било съгласувано с Държавната агенция “Метрологичен и технически надзор” и с Българския институт по метрология.

От Агенция “Митници” заявиха, че ще изпълнят стриктно поставените от прокуратурата задачи, но отказаха да коментират темата. “Труд” обаче научи от служители на пункт Кулата, че недоволството на превозвачите идвало от изключителната точност на новите кантари. Те все още били в гаранция и имат пълна техническа документация от производителя, която доказвала, че мерят вярно.

Превозвачите: Измерват, че шофьорът тежи 400 кг

Лидия Богданова, шеф на Сдружението на малките и средните превозвачи.

“Не обвиняваме никого и сме съгласни, че тези кантари са по-модерни и вероятно по-точни, но нашата цел е да бъдат избегнати всякакви съмнения, че данните могат да се манипулират”. Това заяви пред “Труд” Лидия Богданова, председател на Сдружението на малките и средните превозвачи.

“На Кулата винаги излизат претоварвания, но ако да речем работят два от трите кантара, не позволяват да се мине на втория, за да се направи сравнение и евентуално да се оспорва. Получавали са се големи разминавания, някой смешни - измерват например, че теглото на шофьора е 400 кг. Нужна е промяна в нормативната уредба и този вид кантари да бъде записан сред уредите, проверяваните от Българския институт по метрология, защото в момента не са”, поясни Богданова.

Коментари

Задължително поле