Митрополит Теодосиос (Аталла Хана) от Йерусалимската патриаршия пред „Труд“: Църквата е като майка и когато е болна, трябва да ѝ помогнем

Политиците да не се месят за православието в Украйна – нито от Изток, нито от Запад

Митрополит Теодосиос (Аталла Хана) от Йерусалимската патриаршия бе на визита в България. В рамките на сегашното си посещение митрополитът проведе множество срещи в Светия синод, в Народното събрание със зам.-председателя на 44-тия парламент Емил Христов, председателя на комисията по вероизповедания Красимир Велчев и с председателя на ПГ на „Обединени патриоти“ Волен Сидеров, както и с Великия приор на Велик Приорат България на Ордена на Рицарите Тамплиери на Йерусалим Румен Ралчев. Вестник „Труд“ бе единствената медия, която имаше възможност да постави въпроси пред Негово Високопреосвещенство.

- Ваше Високопреосвещенство, благодаря за времето, което отделяте за интервю за читателите на вестник „Труд“. Какъв е поводът да сте в България?

- С България и с българския народ имам стари и много добри отношения. Две са целите на моето сегашно посещение в България. Първо - да продължавам да укрепвам отношенията между българския и палестинския народ. И, разбира се, укрепването и развитието на отношенията между Българската и Йерусалимската църкви. Аз съм представител на най-старата и на най-голямата църква в света – това е Йерусалимската църква. Както знаете, Палестина и нашата родина е Родината на нашия Господ Иисус Христос. Повечето най-свещени за християните места са точно около Божи гроб. Затова и ние се интересуваме да имаме добри отношения с всички църкви по света, включително и с Българската православна църква. Затова и сме много радостни от факта, че Светите земи и Божи гроб непрекъснато се посещава от все по-голям вярващи от България и винаги ги приветстваме с добре дошли и с най-добри чувства.

- Как да си обясним, че най-дългите войни в историята на човечеството са водени в името на Бог?

- Повечето от тези войни, които се водят от името на Аллах, не са заради Аллах, защото той няма нищо общо с тях. Има много хора, които използват религията за нерелигиозни цели. Има хора, които намесват Бог в неща, които той не приема. В нашата вяра ние смятаме Бог за любов. И Бог винаги е бил против насилието, омразата и против нарушаването на правата на другите. Нашето послание и нашата основна задача е да привличаме хората и да разпространяваме помежду им любов и мир. Има духовници, които с поведението си до някаква степен вредят на религията, вредят на вярата. И тук е нашата мисия – да поправяме това.

- Коя е Вавилонската кула в днешно време? Къде не могат да се разберат и духовните лидери, и обществата?

- Според мен има някакъв дисбаланс. И ние всички знаем откъде идва този дисбаланс и разделянето между хората и между духовниците. Но ние не трябва само да критикуваме сегашното положение или слабостите, които водят до него. Ние трябва да имаме положителна роля при реформите, да се стремим към положителна развръзка. Всеки може да критикува. Но тези, които изразяват само недоволството си, първо трябва да се питат сами себе си те каква роля играят в поправянето на ситуацията. Смятам, че българският народ, който в болшинството си е съставен от православни християни, трябва да запази вярата си и своите традиции, своята идентичност далеч от изолацията или от екстремизма. Ние не смятаме, че религиозният човек трябва да е екстремист, за да пази вярата си. Тези, които стават радикалисти в името на религията, те вредят първо на религията. Пазете вашата вяра, обичайте вашата прекрасна страна. България е много хубава държава. Има история, има традиции, има ценности, има морал и това го усещам при всяко свое идване тук. Пазете вашата страна и обичайте вашата църква. Независимо, че църквата може да има слаби моменти, църквата е майката на страната. Дори когато майката е много болна, трябва да й помогнем да се възстанови и да излезе от това положение.

- Може ли XXI век да стане епохата на обединение на християнството, на християнските църкви? И християните да имат една своя църква?

- Аз съм човек, който винаги е призовавал за единството на християнските църкви. Има много проблеми и бариери. За да стигнем до това единство, за което вие говорите, първо трябва да се обичаме. Не трябва да сме едни и същи, за да се обичаме. Може да сме различни, но първото условие е да се уважаваме един друг. Затова и винаги призовавам християните, независимо от различията помежду им, да се обичат. Независимо от всички ритуални различия или други догми, ние трябва да сме единни. Когато любовта изчезва, християнството го няма. Не може да има християнство без обич.

- Така както е казано в Евангелието на Йоан „Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син...“?

- Бог ни е дал много неща. И това, което Бог ни подари, е много повече, отколкото нашето съзнание въобще може да обхване. Най-големият подарък на човека от Бог е животът. Бог ни даде живот и иска от нас нашият живот да бъде пълен с любов и с обич към другия човек. Бог не ни призовава към омраза и разделение. И не създаде хората, за да сеят по света разрушения и убийства. Той ни създаде, за да се жертваме за другия и да обичаме и да служим за добруването на човечеството. Ние не се ръководим от политическите интереси. Не се стремим някои политик да ни харесва или не. Нашата цел е Бог да ни приема, а не политиците. Затова и в Палестина нашата църква е на страната на палестинския народ. И ние смятаме, наш дълг е да служим на палестинския народ. Не само защото сме палестинци, но и защото каузата на палестинците е най-справедливата в историята. Нашият дълг като християни е да помогнем на този народ, за да живее в мир, но и свободен в неговата родина, както това заслужават и всички народи по света.

- С кой псалм или откъс от Библията най-често благославяте вярващите?

- Бог е Любов. Тези две думи събират в себе си всички ценности на християнството.

- Орденът на тамплиерите отстоява в своите принципи, например икуменизма. Как да си обясним критиките или неглижирането за това, които Орденът търпи от различни духовни водачи, в т.ч. и от България?

- Ние сме на страната на всеки човек, който призовава към обич и единство между християните. Аз лично не принадлежа към партия или организация. Аз принадлежа към православната църква. И от моята принадлежност към православната църква, ние имаме и се стремим към добри отношения спрямо всички хора, които искат да служат на християнството. Няма значение как се наричат или какъв произход имат. Ние сме отворени и уважаваме всички хора, но не сме членове и не принадлежим на която и да е структура. Нашата програма, нашите идеи са написани отдавна в Библията. И ние принадлежим към нашата вяра и нашата църква.

- Как да си обясним противоречията и напрежението, които наблюдаваме в момента в Украйна по оста „православие - автономност“?

- Сега може да има криза в духовен план. Но аз съм сигурен, че тази криза ще отмине. Такова разделение в сърцето на Православната църква не е в интерес на никого. Много православни църкви в света в момента се намесват да решат този проблем. И аз съм сигурен, че ще стигнем до решение. Всички сме заинтересовани да запазим единството на Православната църква. И не трябва да допуснем политиците да ни налагат тяхното поведение, или тяхната програма. Църквата е независима духовна институция и не трябва политиците да се намесват. По отношение на Украйна – всяко решение, което трябва да се вземе за Украйна, трябва да бъде църковно решение, а не с политическа намеса – нито от Изток, нито от Запад. Ето защо ние призоваваме за диалог между Руската и Истанбулската патриаршии за решаването на този въпрос. И в момента има православни църкви, които играят ролята на посредници. Да не изпреварвам резултатите, но мога да кажа само, че няма да допуснем нещата да стигнат до крайности.

- Благодатният огън ли е най-светлият момент в православната година? Питам ви, защото винаги са ми казвали, че слизането на Благодатния огън на Великден се появява само при православните литургии.

- Да, в службата преди Великден, както е традицията. Човек не може да разбере какво значи светлина, ако не го усеща, ако не го вижда с душата си. Светлината не е във владение, не е в господствата на хората. И ние не може с човешки думи да обясняваме какво е тази светлина. Тя е извън възприятията на хората. Това явление е свързано с възкръсването на Иисус Христос и победата над смъртта. В този ден, в съботата на Великден, ние празнуваме тържеството на Светлината. Но това не означава, че Свещеният огън съществува само в този ден. И сега ще ви споделя, че тази светлина се вижда в много дни. Понякога, в молитвите си на Божи гроб ние я виждаме. Преди две години, когато водих литургия в Божи гроб, имаше делегация от България, Румъния и още няколко държави и не беше Великден. Всички присъстващи видяха как мястото се превърна все едно, че е огън. И дори някои от гостите снимаха с телефоните си. Това са свети проявления, които нямат обяснение с думи. Ако не го усещаш, ако нямаш вярата в себе си, никога няма да го разбереш. Само сърцата, пълни с вяра, могат да видят светлината и да я усещат.

Нашият гост

Митрополит Теодосиос (Аталла Хана) е роден през 1965 г. и е архиепископ на Себастия от Гръцката православна патриаршия в Ерусалим. Ръкоположен на 24 декември 2005 година в Църквата на Божи гроб и е вторият палестинец, който заема поста архиепископ в историята на епархията.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта