На 18 ноември 2018 да почерпят

Спортисти и авантюристи ни славят в Гинес Най-любопитните постижения в Книгата на рекордите

Затягат правилата за билбордовете край шосетата

Икономиката ще загуби 2,2 млрд. лева заради недостиг на шофьори Бранша чакаа поне 2000 водачи от българските диаспори

Калоян Паргов: Предсрочни догодина избори са неминуеми

Предупредителен код заради очакваните валежи в 20 области утре

Дубайските полицаи се качват на летящи мотори (ВИДЕО)

Риалити звезда се сгоди за милионерски син Пенелопе каза “да” на Иван Динев

Филмът за Силвио Берлускони препуска към екрана Режисьор е майсторът Паоло Сорентино

70 задържани на протест заради климатичните промени в Лондон

Георги Мамалев: Протестите няма да доведат до нищо добро

Сергей Лавров: „Турски поток“ може да мине през България и Сърбия

Последният ръководител на Комсомола: Промените през 89-а тръгнаха от самата БКП

Националните недоволни от съдията срещу Кипър: Трябваше да ни даде още две дузпи Според тях, шведският рефер е трябвало да отсъди поне още две дузпи

Спас Гърневски: Няма да има предсрочни избори, ГЕРБ ще управлява още два мандата Разполагаме с информация, че БСП участва в организацията на протестите, каза депутатът от мнозинството

Моловете растат според доходите В България на 1000 души население се падат 103 кв. м търговска площ

България е на едно от последните места в Европа по търговски площи на глава от населението.

Моловете в България тепърва ще се увеличават с нарастване на доходите на населението. България е сред страните с най-малка гъстота на търговските центрове в Европа през 2017 г., показва докладът „Европейски търговски центрове“ на консултантската компания Cushman & Wakefield. Оказва се, че моловете в страната не са никак много, а напротив, изоставаме и по този показател. Но с нарастването на доходите покупателната способност на населението ще расте, което пък е основният двигател за нарастване на заетите търговски площи.

В България на 1000 души население се падат 103 кв. м брутна отдаваема търговска площ. По-малка концентрация има само в Гърция – 56 кв. м, Сърбия – 88 кв. м, и Босна и Херцеговина – 98 кв. м. В северната ни съседка Румъния на 1000 души население се падат 107 кв. м брутна отдаваема площ, пише в доклад.

Норвегия е европейската страна с най-голяма гъстота на търговските центрове с 857 кв. м брутна отдаваема площ на 1000 души население през миналата година. Следват Естония със 725 кв. м и Люксембург с 594 кв. м. А именно Норвегия и Люксембург са едни от страните с най-висок жизнен стандарт в Европа.

Ситуацията в България съществено се променя през последните години. Преди 10 години на 1000 души от населението са се падали под 30 кв. м брутна отдаваема площ. Но с нарастване на доходите се увеличават и моловете, като строителството на нови търговски центрове продължава.

Един от големите нови проекти в Европа е търговският център Delta Planet във Варна, който трябва да отвори врати през втората половина на тази година и ще разполага с площ от 40 хил. кв. м.

Най-големият нов търговски център, който ще се появи на Стария континент в следващите две години, е Garden Mall в руския град Митичи, Московска област. Той ще се простира на площ от 144 хил. кв. м и се очаква да отвори врати през 2019 г.

Като цяло обаче развитието на търговски центрове в Европа се забавя, като завършените обекти са намалели с 23% на годишна база до 3,8 млн. кв. м през 2017 г., пише в доклада. Общата площ на търговските центрове в Европа достига 166,5 млн. кв. м в началото на 2018 г., което представлява ръст от 2,3% на годишна база. Площта на търговските центрове в Западна Европа е 109,7 млн. кв. м, докато в Централна и Източна Европа тя достига 56,8 млн. кв. м.

Миналата година Турция е изместила Русия като най-активния пазар за търговски центрове. През втората половина на годината страната е добавила 495 хил. кв. м търговски площи, като изпреварва Русия с 330 хил. кв. м нови търговски площи и Полша с 298 хил. кв. м.

Променящото се поведение на потребителите и разрастването на електронната търговия са създали трудна среда, но също и възможности за собствениците на търговски центрове и продавачите на дребно. В следващите две години се очаква да се появят нови търговски центрове с обща площ от 6,6 млн. кв. м. Като прогнозите са да се запази тенденцията от последното десетилетие Западна Европа да изостава от ЦИЕ в добавянето на нови търговски площи.

“Вниманието на предприемачите сега е насочено към качествените и мултифункционални пространства. Те смятат мултифункционалността за ключов компонент на успешния търговски център, като комбинацията от търговия на дребно, възможности за прекарване на свободното време и забавления създава места, които все още нямат аналог онлайн“, казва авторът на доклада Силвия Джодловски, старши анализатор в Cushman & Wakefield.

 

Класация

Франция и Испания са начело в Западна Европа

Франция е на първо място в Западна Европа по откриване на нови търговски центрове през 2017 г.
Франция е на първо място в Западна Европа по откриване на нови търговски центрове през 2017 г.

Франция е била най-активната страна в Западна Европа от гледна точка на откриване на нови търговски центрове, като е добавила над 326 хил. кв. м нови площи през миналата година, пише в доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield. Но зрелостта на пазара и значителното съществуващо предлагане на магазини са довели до спад с 28% на новопостроените търговски центрове в сравнение с 2016 г.

В Испания рекордните 82,4 млн. туристи през 2017 г. са оказали положително въздействие върху развитието на търговските центрове, тъй като търсенето от търговци на дребно и инвеститори е нараснало. Испания е на второ място в Западна Европа по строителство на нови търговски центрове през миналата година с 210 хил. кв. м нови площи и е на второ място по брой нови проекти за 2018-2019 г.

Във Великобритания по-слабото търсене от търговци на дребно извън първокласните локации и свръхпредлагането на търговски площи са довели до спад с 23% на новите търговски центрове, като там са завършени едва 120 хил. кв. м през 2017 г. Германия е регистрирала спад от 82% през миналата година, тъй като рестриктивното законодателство в областта на планирането е ограничило развитието на нови търговски центрове извън града.

Хелзинки, Париж, Люксембург, Мадрид и Марсилия са петте най-силно развиващи се пазари на търговски площи в Западна Европа.

 

На изток

Истанбул и Москва с най-много проекти

Турция е на първо място в Европа по строителство на нови търговски площи.
Турция е на първо място в Европа по строителство на нови търговски площи.

През 2017 г. Русия е била втората най-привлекателна страна в Европа от гледна точка на строителството на търговски центрове, въпреки че завършените площи на годишна база са намалели от 1,6 млн. кв. м през 2016 г., на 0,6 млн. кв. м през 2017 г., посочват от консултантската компания Cushman & Wakefield. Това отчасти се дължи на икономическата криза през 2014 г., когато броят на започнатото строителство на нови проекти намаля значително и доведе до относително уравновесяване на търсенето и предлагането през 2017 г. Структурата на подготвяните проекти за 2018 г. показва, че предприемачите са изместили вниманието си от мащабни проекти към по-малки търговски центрове.

Строителството на молове в Турция е нараснало значително през миналата година с 1,1 млн. кв. м нови площи, което я превръща в най-активната страна в Европа от гледна точка на строителството с 47% от общо завършените търговски площи в ЦИЕ през 2017 г. Подготвяните нови проекти в Турция през 2018-2019 г. включват 1,4 млн. кв. м нови площи, като приблизително 70% от тях се намират в Анкара и Истанбул. Очаква се относително забавяне на активността заради по-слабата икономическа среда и приближаването на нивата на насищане на някои части от пазара.

В Централна Европа новооткритите търговски площи са намалели с 20% през 2017 г., но подобряващата се икономическа среда води до по-високи заплати и ръст на продажбите на дребно в региона. Това е задържало интереса на международните вериги и е подкрепило развитието на търговски центрове в Полша, Чехия и Словакия, отбелязват от Cushman & Wakefield. В топ пет на градовете от Централна и Източна Европа с най-много нови търговски центрове, които ще отворят врати през 2018 и 2019 г., попадат Истанбул, Москва, Анкара, Варшава и Талин.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. няма лошо… стига да ги облагат с данъци за заетото пространство, което би могло да се използва за зеленина и чист въздух.

  2. Пълни глупости…разходете се в големите градове и вижте колко магазини пустеят или се дават под наем.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.