Дневен хороскоп на Алена за събота, 23.11.2019

На 23 ноември 2019 да почерпят

Сръбски министър: Не сме като България, сами избираме приятелите си

Разследват смърт на служител на енергото върху електрически стълб

Мария Габриел: Постът заместник-председател в ЕНП дава възможности и влияние

Глобална епидемия от обездвижване сред децата

Спешен медик е уволнен в Габрово заради пациентка, починала от масивен инфаркт

Вучич: Руснаците не ни дават нищо даром

ООН: Въздушните удари в Йемен са намалели рязко

Берлускони в болница, паднал на конгреса на ЕНП в Загреб

Учител предотврати масова стрелба в сръбско школо

Ваксините за грип свършиха Няма нито една доза в аптечната мрежа, няма да има и нови доставки

„Труд Уикенд“ – един вестник за два дни

Българска фирма измами Енрике Иглесиас, турнето му е отменено

Четири часа остана блокиран пътят София-Варна след тежката катастрофа

Моловете растат според доходите В България на 1000 души население се падат 103 кв. м търговска площ

Моловете в България тепърва ще се увеличават с нарастване на доходите на населението. България е сред страните с най-малка гъстота на търговските центрове в Европа през 2017 г., показва докладът „Европейски търговски центрове“ на консултантската компания Cushman & Wakefield. Оказва се, че моловете в страната не са никак много, а напротив, изоставаме и по този показател. Но с нарастването на доходите покупателната способност на населението ще расте, което пък е основният двигател за нарастване на заетите търговски площи.

В България на 1000 души население се падат 103 кв. м брутна отдаваема търговска площ. По-малка концентрация има само в Гърция – 56 кв. м, Сърбия – 88 кв. м, и Босна и Херцеговина – 98 кв. м. В северната ни съседка Румъния на 1000 души население се падат 107 кв. м брутна отдаваема площ, пише в доклад.

Норвегия е европейската страна с най-голяма гъстота на търговските центрове с 857 кв. м брутна отдаваема площ на 1000 души население през миналата година. Следват Естония със 725 кв. м и Люксембург с 594 кв. м. А именно Норвегия и Люксембург са едни от страните с най-висок жизнен стандарт в Европа.

Ситуацията в България съществено се променя през последните години. Преди 10 години на 1000 души от населението са се падали под 30 кв. м брутна отдаваема площ. Но с нарастване на доходите се увеличават и моловете, като строителството на нови търговски центрове продължава.

Един от големите нови проекти в Европа е търговският център Delta Planet във Варна, който трябва да отвори врати през втората половина на тази година и ще разполага с площ от 40 хил. кв. м.

Най-големият нов търговски център, който ще се появи на Стария континент в следващите две години, е Garden Mall в руския град Митичи, Московска област. Той ще се простира на площ от 144 хил. кв. м и се очаква да отвори врати през 2019 г.

Като цяло обаче развитието на търговски центрове в Европа се забавя, като завършените обекти са намалели с 23% на годишна база до 3,8 млн. кв. м през 2017 г., пише в доклада. Общата площ на търговските центрове в Европа достига 166,5 млн. кв. м в началото на 2018 г., което представлява ръст от 2,3% на годишна база. Площта на търговските центрове в Западна Европа е 109,7 млн. кв. м, докато в Централна и Източна Европа тя достига 56,8 млн. кв. м.

Миналата година Турция е изместила Русия като най-активния пазар за търговски центрове. През втората половина на годината страната е добавила 495 хил. кв. м търговски площи, като изпреварва Русия с 330 хил. кв. м нови търговски площи и Полша с 298 хил. кв. м.

Променящото се поведение на потребителите и разрастването на електронната търговия са създали трудна среда, но също и възможности за собствениците на търговски центрове и продавачите на дребно. В следващите две години се очаква да се появят нови търговски центрове с обща площ от 6,6 млн. кв. м. Като прогнозите са да се запази тенденцията от последното десетилетие Западна Европа да изостава от ЦИЕ в добавянето на нови търговски площи.

“Вниманието на предприемачите сега е насочено към качествените и мултифункционални пространства. Те смятат мултифункционалността за ключов компонент на успешния търговски център, като комбинацията от търговия на дребно, възможности за прекарване на свободното време и забавления създава места, които все още нямат аналог онлайн“, казва авторът на доклада Силвия Джодловски, старши анализатор в Cushman & Wakefield.

 

Класация

Франция и Испания са начело в Западна Европа

Франция е на първо място в Западна Европа по откриване на нови търговски центрове през 2017 г.
Франция е на първо място в Западна Европа по откриване на нови търговски центрове през 2017 г.

Франция е била най-активната страна в Западна Европа от гледна точка на откриване на нови търговски центрове, като е добавила над 326 хил. кв. м нови площи през миналата година, пише в доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield. Но зрелостта на пазара и значителното съществуващо предлагане на магазини са довели до спад с 28% на новопостроените търговски центрове в сравнение с 2016 г.

В Испания рекордните 82,4 млн. туристи през 2017 г. са оказали положително въздействие върху развитието на търговските центрове, тъй като търсенето от търговци на дребно и инвеститори е нараснало. Испания е на второ място в Западна Европа по строителство на нови търговски центрове през миналата година с 210 хил. кв. м нови площи и е на второ място по брой нови проекти за 2018-2019 г.

Във Великобритания по-слабото търсене от търговци на дребно извън първокласните локации и свръхпредлагането на търговски площи са довели до спад с 23% на новите търговски центрове, като там са завършени едва 120 хил. кв. м през 2017 г. Германия е регистрирала спад от 82% през миналата година, тъй като рестриктивното законодателство в областта на планирането е ограничило развитието на нови търговски центрове извън града.

Хелзинки, Париж, Люксембург, Мадрид и Марсилия са петте най-силно развиващи се пазари на търговски площи в Западна Европа.

 

На изток

Истанбул и Москва с най-много проекти

Турция е на първо място в Европа по строителство на нови търговски площи.
Турция е на първо място в Европа по строителство на нови търговски площи.

През 2017 г. Русия е била втората най-привлекателна страна в Европа от гледна точка на строителството на търговски центрове, въпреки че завършените площи на годишна база са намалели от 1,6 млн. кв. м през 2016 г., на 0,6 млн. кв. м през 2017 г., посочват от консултантската компания Cushman & Wakefield. Това отчасти се дължи на икономическата криза през 2014 г., когато броят на започнатото строителство на нови проекти намаля значително и доведе до относително уравновесяване на търсенето и предлагането през 2017 г. Структурата на подготвяните проекти за 2018 г. показва, че предприемачите са изместили вниманието си от мащабни проекти към по-малки търговски центрове.

Строителството на молове в Турция е нараснало значително през миналата година с 1,1 млн. кв. м нови площи, което я превръща в най-активната страна в Европа от гледна точка на строителството с 47% от общо завършените търговски площи в ЦИЕ през 2017 г. Подготвяните нови проекти в Турция през 2018-2019 г. включват 1,4 млн. кв. м нови площи, като приблизително 70% от тях се намират в Анкара и Истанбул. Очаква се относително забавяне на активността заради по-слабата икономическа среда и приближаването на нивата на насищане на някои части от пазара.

В Централна Европа новооткритите търговски площи са намалели с 20% през 2017 г., но подобряващата се икономическа среда води до по-високи заплати и ръст на продажбите на дребно в региона. Това е задържало интереса на международните вериги и е подкрепило развитието на търговски центрове в Полша, Чехия и Словакия, отбелязват от Cushman & Wakefield. В топ пет на градовете от Централна и Източна Европа с най-много нови търговски центрове, които ще отворят врати през 2018 и 2019 г., попадат Истанбул, Москва, Анкара, Варшава и Талин.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. няма лошо… стига да ги облагат с данъци за заетото пространство, което би могло да се използва за зеленина и чист въздух.

  2. Пълни глупости…разходете се в големите градове и вижте колко магазини пустеят или се дават под наем.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.