Тъкмят рецептата за бира със светена вода Кехлибарената течност ще се казва A-Men

Проф. Кантарджиев: Тирговият комар не пренася тропически вирусни инфекции

Русия и Турция може да правят заедно С-400

Тръмп: Вашингтон работи с Исламабад за слагане на край на войната в Афганистан

Не забраняват фермерските пазари Има заповед за спиране на продажбите на свинско месо и месни продукти

Кубрат Пулев си върна боксовия лиценз в САЩ

Бул. „Витоша” e №3 по ръст на наемите Цените са се повишили с 8,3% в рамките на една година

Макрон: 14 страни-членки на ЕС се споразумяха за нов „механизъм за солидарност“ за мигрантите

Бурджу Йозберк е красива и талантлива

Цените на петрола се повишиха

НАП спира временно 6 електронни услуги Няма достъп до обявите за продажба на имущество на длъжници

Имам ли право на майчински, ако ме съкратят в срока за изпитване

Откриха тухла с печат с името на римския консул Марулус в древния град Нове Уникалната находка датира от 184 година

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 23 юли 2019

Румен Петков: Може да се очаква взаимодействие на АБВ с БСП на местните избори

МОСВ пред „Труд”: Не планираме забрана за внос на дизели втора ръка Министерството окончателно разобличи манипулацията на “24 часа”

В проекта на Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020 – 2030 г. не се планира забрана за внос на автомобили с еконорма по-ниска от Евро 4. Така започва официален писмен отговор на Министерството на околната среда и водите до “Труд”. Вестникът отправи запитване до ведомството дали в стратегическия документ, публикуван за обществено обсъждане, има текст, забраняващ вноса на по-стари дизелови автомобили.

Повод за въпросите бе информацията, публикувана като водещо заглавие в “24 часа” тази сряда – “Забраняват вноса на дизели втора ръка”. “Новината” бе повторена в централната емисия на Би Ти Ви същия ден и предизвика сериозен обществен отзвук.

В редакцията на “Труд” Националната програма бе прочетена, когато бе качена за обществено обсъждане – на 24 юни. Никъде в документа няма и дума за “забрана”, както твърдят колегите от “24 часа”. След излизането на “новината” за спиране на вноса на стари дизели “Труд” се свърза с МОСВ и устно ни бе потвърдено, че такава мярка в Програмата не съществува – нещо, което екипът ни бе установил при публикуването на документа. Отправихме и официално писмено запитване.

За разлика от тук, в публикцията си от вчера колегите от “24 часа” удобно са отрязали от факсимилето, че става въпрос за “Идентифицирани потенциални допълнителни мерки”, които не са задължителни и не отразяват позицията на българските власти, а са само препоръчани от Световната банка. Вторият ограден абзац е текстът, с който според колегите се “забранявал” вносът на дизелови автомобили втора ръка. Пред “Труд” от МОСВ са категорични, че никъде не става дума за забрана, както и се вижда от написаното в Програмата.

“В Програмата на стр. 134 пише: “Българското правителство (с одобрението на ЕК) да ограничи вноса на превозни средства с клас под Евро 4 с главна цел предотвратяването на “изхвърлянето” на стари дизелови превозни средства на българския пазар”. Бихме искали да подчертаем, че този текст фигурира в графата „Идентифицирани потенциални допълнителни мерки”, пишат от ведомството.

Именно цитираният текст в “24 часа” е представен като забрана, което не отговаря на истината.

След като в четвъртък “Труд” излезе с материал по темата, в който бяха посочени всички факти, от които се разбира, че рестрикции няма да има, колегите отговориха, че не са излъгали. Дори публикуваха факсимиле от документа с въпросния абзац.

Но много хитро са отрязали от факсимилето “Идентифицирани потенциални допълнителни мерки”, както коректно посочват от МОСВ и обясняват пред “Труд” какво значи това:

“Те (тези мерки – б.а.) не са задължителни, а се допускат като възможни за въвеждане, в зависимост от текущото изпълнение на Програмата”.

Ако в “24 часа” бяха прочели внимателно документа, както твърдят, щяха да видят какво пише в самото му начало – “Този доклад е изготвен от екипа на Световната банка за оказване на консултантска помощ на МОСВ. Констатациите, тълкуванията и заключенията, изразени в този доклад, не отразяват непременно мненията на изпълнителните директори на Световната банка или на правителството на България или на МОСВ”.

От ведомството уточняват още: “Въвеждане на политика за ограничаване, а не забрана, на вноса на превозни средства с клас под Евро 4, е идентифицирано като възможна мярка, която би могла да бъде въведена само след одобрение на ЕК, което ще важи за всички страни членки на ЕС, тъй като представлява регулация, свързана с вътрешно-общностна търговия”.

В самата Програма на страница 84 е записано, че “модернизирането на състава на автомобилния парк, чрез налагане на ограничения върху вноса на употребявани превозни средства, както е предложено в разглежданата мярка, представлява по своята същност ограничение на търговията. Ние осъзнаваме, че тази мярка ще трябва да бъде одобрена от ЕК, за да бъде въведена. Ако ЕК не одобри предложените ограничения за внос на употребявани превозни средства, ние признаваме, че правителството ще трябва да се стреми да идентифицира и приложи алтернативни политики и законови мерки”.

С тази “новина” на първа страница в сряда “24 часа” пусна читателите по пързалката. Вчера нейният автор Христо Николов написал второ свободно съчинение, в което обявил, че всичко е точно – важно било заглавието, а “подробностите са за тези, които имат време да прочетат целия текст”.

Тоест от самата Световна банка посочват, че дори предложените от тях ограничения (не забрани – б.а.) едва ли ще бъдат позволени от ЕК и просто са дадени като възможен вариант. Тези ограничения ще могат да се изпълнят, ако Брюксел вземе решение да позволи такива мерки да прилагат всички страни-членки.

Официалният отговор на МОСВ до “Труд” показва как един български вестник, дали умишлено, дали поради некомпетентност, пуска фалшива новина и няма смелостта да си го признае.

Колеги от “24 часа”, един приятелски съвет – едно на ръка е, че писането на инфорамции от далечното бъдеще остана някъде по страниците на “Работническо дело” преди 40 години. Фалшивите новини са сериозен проблем на настоящето, затова не разпространявайте такива. Но няма да си хабим мастилото, за да ви даваме уроци по журналистика.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.