В МВР болница Украсиха елха с патерици и протези

Live Спецсъдът няма да даде ход на делото за КТБ

ГДБОП разби организирана престъпна група за трафик на хора в Свиленград За каналджийство е задържан и бивш кмет на града

Свищовлия „изгоря” с 1 700 лв. след телефонна измама

Местят бежанците от гръцките острови в континенталната част на страната

Заловиха горнооряховска джебчийка, свила портфейл с 250 лв.

В спецсъда Делото за КТБ започва пред препълнена зала (СНИМКИ)

Мъж е в болница след масово меле заради жена в Сухиндол

Шефът на КОНПИ Пламен Георгиев за проверката на Иво Прокопиев: Има теч на информация

Шефът на „Пирогов“: Протестите бяха неистински, възползваха се от отсъствието ми

Какво правят програмистите, като се напият?

Сирийското блато излекува руската мечка Изненадващо за мнозина наблюдатели, Кремъл вместо да потъне, обра всички дивиденти

Цецка Цачева: До края на годината антикорупционният закон следва да бъде приет

Отново блокираха пешеходната пътека в Благоевград, на която загина студентка

Експертът по глобална сигурност и антитероризъм Христо Смоленов пред „Труд“: Светът все повече заприличва на луд за връзване

Мръсен въздух изсмуква 3 млрд. годишно от България Правителството се надява вместо санкции Брюксел да постави срок

Автомобилният транспорт е сред големите замърсители в градовете. Една от мерките на Столичната община за справяне с проблема включва края на дизеловите автобуси.

13 000 са преждевременните смъртни случаи у нас и това налага спешни мерки, посочиха от Генералната дирекция „Околна Среда“ на Европейската комисия

Мръсен въздух изсмуква 3 млрд. евро годишно от българската икономика. Това показват данни на Европейската комисия. Тя бяха съобщени от Джордж Кремлис, представител на Генерална дирекция “Околна Среда” на ЕК в София по време на конференция за справяне със замърсяването на въздуха в градска среда – SOFAIR.

По думите му става въпрос за разходи и пропуснати ползи от болести, свързани с лошото качество на въздуха. Заради такива заболявания се пропускат по 2 млн. работни дни на година, а над 13 000 души са починали преждевременно. По тази причина България трябва да предприеме незабавни мерки.

„През 2014 г. ЕК отчитат допълнителни нарушения на зоните в Европа, като София е една от тях. Това са зони с високо ниво на замърсяване и не са покрити показателите за чистотата на въздуха. Това оказва голямо влияние на смъртността“, подчерта Кремлис.

Данните на ЕК бяха изнесени по време на конференцията SOFAIR. Снимки: Цветан Томчев
Данните на ЕК бяха изнесени по време на конференцията SOFAIR. Снимки: Цветан Томчев

Основните замърсители са фините прахови частици, а на места в страната и серният двуокис. Няколко са проблемните области в България, където има трайно завишаване на допустимите нива. Освен София и Пловдив, това са още северните, югозападните и югоизточни части на страната.

Кремлис припомни, че в началото на годината Европейската комисия осъди България заради системното замърсяване на въздуха. Тогава санкции не бяха наложени, но в Брюксел продължават да не са доволни от мерките, които се взимат в страната, и глоба все пак може да бъде наложена.

Според министъра на околната среда Нено Димов обаче до санкции няма да се стигне, а разрешаването на проблема ще мине през нови изисквания към горивата за отопление и към техническите спецификации на колите.

“Не мисля, че ще се стигне до глоби, тъй като Европейската комисия си дава сметка за сложността на този проблем”, коментира той. От думите му стана ясно, че правителството се надява вместо санкции Брюксел да постави срок за спаряване с проблема.

От своя страна, Кремлис препоръча да се увеличат кварталите с централно отопление в столицата и да се работи по проекта за изгарянето на RDF отпадъците в столичната топлофикация.

София трябва да се разбърза с представянето на проекта за изгаряне на гориво от отпадъци в централите на “Топлофикация – София”, смятат още от ЕК. “Трябва да сте доста по-амбициозни по разширяването на “Топлофикация” – София. Смятам, че в следващия програмен период това ще е напълно възможно – да се разшири покритието є в районите на града, където живеят хора с по-ниски доходи. (…) Писмото, което последва решението на Европейския съд за чистотата на въздуха, се засягат котлите и домашното отопление. Хората, които не могат да се свържат с “Топлофикация” са принудени да използват твърдо гориво, което е основният замърсител на въздуха”, обясни експертът.


Кметът на София Йорданка Фандъкова:

30 000 домакинства могат да получат електроенергия от отпадъци

03-03Вече има заявки за разширение на “Топлофикация” – София. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по време на конференцията. “При мен има писмо, в което става въпрос за разширяване на мрежата. Генералната дирекция “Околна среда” на ЕК ни стимулира и подсеща да побързаме с реализацията на проекта за инсталация за оползотворяване горивото от завода за отпадъци в “Топлофикация” – София. Това е инсталация, която ще донесе ползи за около 40 000 домакинства да могат да бъдат топлоснабдени, а около 30 000 домакинства да получат електроенергия от отпадъците”, обясни тя.

Междувременно Столичната община се опитва да се справи първо с вредните емисии от автомобилите, а на по-късен етап ще се опита да накара хората да се отопляват с по-екологични горива. Фандъкова на няколко пъти обясни, че общината първо е подменила стария автопарк на градския транспорт, а в бъдеще ще купува само електроавтобуси и такива на метан. Като мярка за изчистване на въздуха тя посочи и разширението на метрото.

 

МОСВ с мерки

По-добри показатели от 2011 година насам

111 млн. лева за общините

Екоминистърът Нено Димов
Екоминистърът Нено Димов

Въпреки сериозното замърсяване на въздуха в София през зимата и екоминистърът Нено Димов, и кметът Йорданка Фандъкова обявиха, че през последните години има сериозно подобрение. “През 2011 г. тук можеше да се коментира, ако не цялата, то поне половината Менделеева таблица. Сега проблем остават само фините прахови частици”, обясни Фандъкова.

В същото време до края на годината ще започне подаването на проекти за подобряване на чистотата на въздуха от общините. За целта са заделени 111 млн. лева от оперативната програма “Околна среда”.
МОСВ работи в две направления: горивата за битово отопление и контрол върху автомобилния транспорт, уточни Димов. По думите му през ноември предстои министерството да организира широка дискусия за това горивата за отоплението да имат по-ниско съдържание на сяра. Ще се обсъжда и цената, за да се намери баланс между продавачите и потребителите, обясни министърът.

По темата за контрола върху автомобилния транспорт ще се дискутират въпросите не само за катализаторите, а и за преминаването към алтернативен транспорт. МОСВ работи в посока насърчаването на използване на електромобили.

Вече е отворена процедурата на стойност 1 300 000 лева за закупуване на такъв вид транспорт за администрацията. Тази мярка също е за общини и държавни институции, като автомобилите ще са за почистване и поддръжка на паркове и зелени зони, за социален патронаж, обществен транспорт и извършване на инспекции, каза още Нено Димов.

 

Експертът Жозефина де ла Фуенте:

Бензиновите автомобили увеличават емисиите

03-4Емисиите при бензиновите автомобили в София са много по-високи, отколкото в останалата част на Западна Европа, обясни пред “Труд” експертът Жозефина де ла Фуенте от испанската компания RSLab. В рамките на конференцията за качеството на въздуха SOFAIR тя представи резултатите от дистанционното измерване на емисиите на автомобилите, което се е състояло в София между 5 и 15 септември. Наблюдавано е движението по Бул. “България”, по бул. “Христо Смирненски”, бул. “Еминеску”, и бул. “Яворов”. “Направихме анализ на емисиите на 17 600 автомобила.”, обясни Жозефина де ла Фуенте. Резултатите сочат, че 51% от автомобилите са дизелови, а 41% са бензинови. Ако направим едно сравнение със западна Европа се е по-висок процента на дизеловите автомобили (70%) , и обратно-бензиновете са само 30%. Средната възраст на автомобилите в София също е по-висока от тази в западна Европа.


Зам.-кметът на София Йоана Христова:

Даваме 30 екологични печки на социално слаби

03-2Столичната община ще предостави на социално слаби семейства до края на годината 30 щадящи екологията печки. Това съобщи пред журналисти зам.-кметът на София по екология Йоана Христова. “Съвместно с отговорните социални институции разработваме критерии, според които да бъдат подбрани домакинствата, на които да подновим отоплителните системи с такива, които щадят околната среда”, обясни Христова. “Тече процедура, в рамките на която ще бъдат купени 30 такива нови печки, които да бъдат предоставени на домакинства. Нашите очаквания са, че до края на годината това ще бъде изпълнено. Надяваме се това да е една първа стъпка, която да ни позволи да преценим как точно работи административната машина в тази посока, има ли слаби места”, обясни Христова.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. За чисто новата си кола плащам 450 лева данък на общината. Тя е с Евро 6 и замърсява колкото 4 стари автомобила. Но старите автомобили плащат по 50 лева…. Де е Киро – на кирия? Кога ще се увеличат данъците за старите коли? Кога КАТ ще започнат да мерят изгорелите газове на пътя и от там да спират от движение основните замърсители? Кога ще бъдат затваряни пунктовете за годишен преглед, които гледат на мероприятеито през пръсти? КОГА???
    Трябва да се приеме закон, който да подпомага хората да изберат НОВ автомобил, а не да купуват 10 годишни бараки. Ако не намалят митата и данъците, ако се вдигне данъкът на старите коли, както е в нормалните държави, въздухът ще стане поне два пъти по-чист!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.