Музеите на хумора и сатирата и „Етър”-а в Габрово спечелиха конкурса Национален преглед на музейния плакат

Две от емблематичните културни институции на Габрово – Музеят на хумора и сатирата и Етнографския музей на открито „Етър”, спечелиха първите места в конкурса Национален преглед на музейния плакат – Смолян`2019. Министерството на културата, Община Смолян и РИМ „Стою Шишков“ – Смолян със съдействието на сдружение „Български музеи“ и Национална художествена академия са институциите, които стоят зад това събитие. Наградите бяха връчени на тържествена церемония на 25 септември в Регионалния исторически музей на родопския град.

В третото издание на Национален преглед на музейния плакат – Смолян`2019 участват седем национални, девет регионални, седем общински музеи и четири галерии с 27 плаката.

Първо награда бе присъдена на Музея на хумора и сатирата за постерите на 24-то Габровско биенале. Дизайнер на плакатите е Кристофър Чолак. Той е автор и на цялостната визуална идентичност на биеналето, както и на графичния дизайн на изложбата „Епиграми на фасадата“, за която специално създава свой авторски шрифт.

Кристофър Чолак е роден и живее в Истанбул и е от част от старата българска общност в града. Той съвсем наскоро започва да учи български. Бакалавър е по визуална комуникация в департамента за дизайн на университета Билги и магистър в департамента за графичен дизайн на Института за изящни изкуства на университета Мармара. Работи като арт директор в Ajans Ultra, UltraRPM & Manajans/JWT Istanbul. Има няколко награди от GMK & Crystal Apple Awards. Бил е лектор на едни, от най големите симпозиуми за графичен дизайн. Води лекции и ателиета в различни университи и преподава дизайн в университета Истанбул Ишък. Между 2002 и 2016 пише и е редактор за музика за издания като İKSV, Timeout İstanbul, Clubintro.com, Basatap & Radikal Hayat. Изявява се като DJ. Между 2005-2016 е водещ на радио програмата fractal по радио dinamo.fm. От 2003 представя радио шоуто Login всяка събота вечер по Ачък радио 94.9FM. В момента е ръководител на творческа група в агенция I Mean It.

Музеят „Етър” печели второто място, благодарение на творческия подход на дизайнера Мирослав Живков. 26-годишен, завършил Национална художествена академия със специалност „Плакат и визуална комуникация”, младият дизайнер участва с плакат към изложбата „Вратата на спомените”. Мирослав Живков предлага едно на пръв поглед нетрадиционно решение, в което има изключителна дълбочина, изчистеност и артистичност. Плакатът, който той създава за музей „Етър”, привлича вниманието на посетителите и получава одобрението както ни ценителите, така и на широката публика.

„Идеята на плаката е чрез типографията да се направи препратка към същността на изложбата, в която е представена старинна врата с издълбани на нея надписи. Вратата се отваря, посреща зрителите, за да ги провокира да се завърнат към едно отдавна отминало време”, сподели Мирослав Живков.

Той е част от екипа на музей „Етър” от 2017 година. С привличането му се реализира една от важните цели на културната институция – да дава поле за професионална изява и разгръщане на творческия потенциал на специалисти, които са част от местната общност на Габрово.

Коментари

Задължително поле