Награда „Учители за пример” учредяват в Пловдив като стимул за привличане и задържане на кадрите 5-годишна Стратегия за развитие на образованието до 2022 г. прие местният парламент в града под тепетата

Награда „Учители за пример” ще бъде учредена в Пловдив като стимул за привличане и задържане на кадри. Създаването й е заложено в приетата в четвъртък от местния парламент нова 5-годишна „Стратегия за развитие на образованието в община Пловдив за периода 2017 – 2022”. Идеята е да се отличават успешни педагози с високи постижения, а целта на ежегодното отличие е повишаване авторитета на учителската професия. Изборът на носителите на приза „Учители за пример” ще се прави от специална общинска комисия, която тепърва ще бъде създадена и ще включва образователни специалисти, родители, ученици и хора от бизнеса, а критериите за оценяване също предстои да бъдат разработени и приети.

Подготовката на новата общинска стратегия за развитието на образованието в Пловдив, възложена на фондация „Заедно в час”, е коствала 6-месечна работа и участие на представители на предучилищното и училищното образование и академичните среди. Основната задача е развиване на уменията на 21-ви век. Стратегията надгражда съществуващите национални документи в сферата на образованието и ги облича в конкретика. Приоритетните области са 5 – осигуряване на условия за повишаване качеството на образование и подкрепа на децата, учениците и студентите на Пловдив, поддържане и развиване на материалната база на училищата и детските градини, подкрепа за изграждането на ключови педагогически кадри, кариерно ориентиране, координация между институциите. В стратегията е предвидено организирането на ежегоден международен форум „Образование за успех в 21-ви век” за обмен на добри практики. Практици от индустрията да влязат като лектори в професионалните паралелки, създаване на програма за ранно запознаване на учениците с типовете професии, необходимите професионални умения и естество на работа чрез посещение в компании на територията на Пловдив и близките икономически зони, предвижда още Стратегията. Заложена е и менторска програма за ученици с представители от различни сектори. Стратегията включва пакет от политики, които да стимулират образователната система за реформи. Важен елемент от политиките на общината са вече стартиралите програми „Монтесори педагогика“, „Иновативни училища“ и „Дигитализация на учебния процес и Е-училище“ и т.н.

strategiya-2Анализът на експертите показва, че 19 от общинските и държавните учебни заведения в Пловдив са на двусменен режим поради недостиг на помещения, , две школа делят една и съща сграда, а според новия закон трябва да се върви към една смяна.  В същото време има училища, които се помещават в сгради с до 70% незапълнен капацитет и немалка част от помещенията не се използват. 9 от училищата разполагат с две сгради. 7 от общо 80 училища нямат физкултурни салони и използват пригодени за спорт класни стаи. Пловдив не прави изключение от националната тенденция и също е заплашен от недостиг на квалифицирани кадри. Голяма част от педагозите ще се пенсионират в следващите 5 години, а статистиката сочи, че само 58 % от завършилите специалност „Педагогика” започват работа по специалността си. Още по-малък е процентът на дипломираните педагози на обучението по предмет, които влизат в клас – 27%. Масово младите напускат системата след първите две години работа, показва още анализът.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.