Бойко Борисов пристигна в Лондон за инвестиционния форум за Западните Балкани

Златна мечка и за родното кино от Берлин (ОБЗОР) В “Не ме докосвай” една от главните роли се изпълнява от Ирмена Чичикова, а копродуцент е Мартичка Божилова

Георги Първанов: Едно разследване на сделката с ЧЕЗ би дало повече информация

Премиерът Бойко Борисов с 10-годишна прогноза: Балканите ще са най-хубавото място за живеене Проекти за 30 млрд. евро ще променят региона, каза министър-председателят

109 банди разбити при акции на ГДБОП 860 обвинения след разследвания на антимафиотите

НС да даде зелена светлина за „Белене“ Партиите употребили за политически цели референдума за нова атомна централа

Съдът остави за постоянно в ареста съпрузите, обвинени за убийството в столичния квартал “Люлин”

Вижте акцентите от броя на “Труд” в понеделник, 26 февруари 2018

Русенец създаде една от най-бързо развиващите се компании в Силициевата долина

Двуметрови преспи блокират страната Комбинацията със студения арктичен въздух, който се спуска към Балканите от север, създават опасна обстановка на пътищата

Земетресение с магнитуд 5,5 по Рихтер край бреговете на Япония

Бандити няма, но ги хващат

Фънки и Хилда Казасян жури в „Като две капки вода“

„Юнайтед“ би „Челси“, Жозе не трепна

Мария и Мегз заровиха томахавките След като получи приза за Попфолк идол на годината, Фики се прибра да отпразнува изписването на първородния му син

Над 550 млн. лева предвидени в новия буджет за образование и наука

Средствата за образование в новия бюджет са над 550 млн. лева. За първи път имаме такова увеличение. Това не са европейски средства, а пари от държавния бюджет, заделени от приходите за образование и наука. За наука има предвидени над 70 милиона лева, които ще бъдат за приоритетни направления, записани в Стратегията за научни изследвания. Имаме средства и за млади учени. Това обяви във Велико Търново председателят на парламентарната комисия по наука и образование Милена Дамянова.

На 30 и 31 октомври в старата столица се провежда изнесено заседание на парламентарната комисия, на което учители, директори, експерти, политици дискутират новостите в просветната сфера.

„Предвидени  са средства за повишаване на стипендиите на докторантите. Разбира се, повече са средствата в училищното и предучилищното образование. Там стартира реформата преди повече от година и в момента са насочени към промяна в делегираните бюджети. На първо място- средствата за постоянни разходи в училищата това са осветление, отопление, които не зависят от броя на децата, ще бъдат изведени като отделни средства, като отделен стандарт, а не както сега като част от общия”, изтъкна Дамянова.

Тя добави, че качеството на образование ще се подобри с увеличаване на учителските заплати , за кото  предвидени 240 милиона лева, ще се поема транспорта, разширяват се възможнотите за плащане транспорта на учениците не само до най- близкото училище, но и до най- близката професионална гимназия, независимо че тя може да се окаже в съседна община.

„Имаме средства – над 3 милиона  лева за подкрепа на защитени професии, които са необходими на икономиката, но към които липсва интерес. Вече и осмокласниците ще получават стипендии”, обяви Милена Дамянова.
Тя подчерта, че се работи и за взаимодействието между родители и учители относно агресията. Сред мерките за превенция- задължително психолог и педагогически съветник във сяко едно училище.

Заложени са 8 милиона лева, за да можем да имемае психолози и педагогически съветници в училище, за работа не само ако настъпи криза, но и много преди това. Над 35 милиона лева пък са насочени към обхват на децата от уязвимите групи, защото усилията които полагат учителите за работа с тях са доста повече”, изброи Дамянова.

Тя наблегна и на реформата във висишето образование, към което са насочени над 20 милиона лева.
„Няма как обаче държавата да каже механично от 50 висши училища , ще останат 20. Промяната е  всеки един вуз да изгради стратегия  и да предлага добро обучение, защото няма как ветеринарния институт в Стара Загора да предлага обучение по икономика например. Това е неспецифична специалност, поради което държавата спира да финансира тази специалност- ето това е механизма за регулация!”, подчерта Дамянова.

Зам. Просветният министър Таня Михайлова съобщи, че се разработват механизми за защитени професии, като са взети предвид нуждите и спецификата на всеки конкретен регион. „Ако обучението на регионално ниво , това не означава, че усвояваните професии не са на национално и дори на международно ниво. Такива са специалностите  свързани със сектор енергетика. Тази професия е от национално значение, защото касае стратегически сектор от икономиката, а тя пък е свързана с националната сигурност”, коментира Михайлова.

Тя добави, че има нужда и от кадри в машиностроението.
„В този сектор има голяма динамика, бум на технологии, промяна оборудването. Това означава, че днешното машиностроене не е онова, което е било преди 30 години.

Има нужда от разбиране какво е всъщност какво е професионално образование. Предвиденото увеличение на финансирането е конкретно за всяко училище. Например в Русе след трето класиране от 46 процента, професионалните паралелки скочиха на  55 процента. А при 80 на сто от учениците, които са избрали професионалното образование, са приети според посоченото от тях първо желание”, добави зам.министър Михайлова.

Тя уточни, че стремежът е да се установи колко от завършилите професионално обучение остават в професията и даде пример с туризма, че има подготвени кадри, а работодателите казват, че има недостиг от такива. В процес на изотвяне е регистърът със защитени професии е в съответствие с исканията, нуждите  и предложенията на бизнеса,  на професионалните организации и всички заинтересовани страни.

„През септември учредихме форум за професионално образование и проведохме 6 регионални срещи. Работим със статистическите данни и отчитаме спецификата на всеки регион.  Училището обаче не е панацея. Нужно е в подготовката на кадрите да участват и родителите, и бизнеса. Напоследък работодателите настояват усвояването на професиите да не е в горните класове-единайсти и дванайсти, а да започва от осми клас”, каза още Таня Михайлова.

Според кмета на Велико Търново и председател на НСРОБ Даниел Панов провеждането на такива изнесени заседания по места е изключително полезно за местната власт, защото представените проблеми се решават на място.

„По темата за качественото професионално образование и връзката му с бизнеса и пазара на труда, работим от над 2 години. Имаме направено проучване за липсата на кадри в местните фирми и предприятия и съответно създаване на такива специалности в професионалните училища.
Градоначалникът даде пример с Професионалната гимназия по туризъм във Велико Търново, където е открита паралелка по хлебарство, тъй като в общината има над 23 предприятия за сладкарски и хлебни изделия.

„Хубавото е, че бизнесът предоставя  базите си-цехове, лаборатории за проктическите анимания на учениците. В момента общината и ръководството на Земеделския колеж работим върху това да има парлелка след професионалното образование по хранителновкусова промишленост. Търсят се и IT специалисти и заради това ПГ по електроника е във взаимодействие с две местни фирми за такива изделия. Механотехникумът в Горна Оряховица пък бе пред закриване, но това е единственото училище за подготовка на кадри за промишлеността-фрезисти, шлосеси стругари  и заявих, че не бива да се затваря”,  информира Даниел Панов.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.