Изпращат ни електронен фискален бон
Няма да има посредници
Националната агенция за приходи влиза в онлайн търговията. Всяка онлайн продажба ще може бъде регистрирана в НАП още преди клиентът да получи съобщение, че поръчката е приета и каква е цената. Това ще стане със софтуерна фискализация, която беше обсъдена от работна група към НАП през януари. За въвеждането є вече е постигнато съгласие между представители на бизнеса и приходната агенция.
Идеята е при онлайн търговията касовите апарати да бъдат премахнати, а данни за оборота да бъдат изпращани от софтуера на електронния магазин директно до НАП. Схемата предвижда, още при заявка от клиент да купи нещо по интернет, софтуерът да изпраща данни за цената и стоката на НАП. От приходната агенция ще връщат съобщение на търговеца, че сделката е регистрирана, след което клиентът ще получава електронен фискален бон. Използването на тази схема от онлайн търговците ще бъде по желание. Ако искат ще могат да продължат да дават хартиени касови бележки на клиентите си.
Хората ще може да получават електронни касови бележки по различни начини. Например по имейл, линк за изтегляне, качване в профил им към съответния сайт, визуализиране на екрана на компютъра при приключване на покупката с възможност за сваляне на файл на компютъра и др. Към електронната касова бележка ще има QR код и линк към информационната система на НАП, чрез който потребителят ще може да провери дали покупката е отчетена в приходната агенция.
При обсъждане на вариантите за изпращане на данните за оборота към НАП имаше идеи тази работа да бъде извършвана от посредници - специализирани компании, платежни оператори или куриерски фирми. Но бизнесът и НАП се обединиха около мнението, че е по-добре данните да бъдат изпращани до НАП без посредници. Така отчитането на сделките директно в НАП ще може да става без значение от вида на плащането - с банков превод, банкова карта, наложен платеж или пощенски превод. За всеки електронен магазин търговецът ще може да избере дали да използва новия начин на отчитане на оборота или касов апарат. Но ако избере новия метод, ще трябва да го използва за всички видове плащания.
Хартиена бележка, ако вземем стоката от магазина
Данните ще бъдат защитени от хакери
Ако човек поръча нещо по интернет, но отиде да го вземе в магазина, ще трябва да получи хартиена касова бележка.
Данните за оборота на онлайн търговците ще бъдат изпращани до НАП по интернет, като ще бъдат криптирани, за да не може хакери на конкуренцията да получат достъп до информацията. От НАП ще разпишат правила как търговецът да продължи да работи, ако има проблеми с интернет връзката му с проходната агенция. Предложението е търговецът да може да продава до 72 часа без да има връзка с НАП. В тези случаи клиентите ще получават електронни съобщения за покупките, но без QR код, който показва, че сделките са регистрирани в НАП. След като интернет връзката бъде възстановена, търговецът ще изпраща данни до НАП за всички продажби по време на аварията, а клиентите ще получат ново съобщение с потвърждение, че сделката е регистрирана. В извънредни случаи срокът на работа без връзка с НАП ще може да бъде удължаван над 72 часа.
Новите правила за отчитане на оборота ще важат, ако поръчката е направена онлайн и стоката бъде доставена до дома на клиента или до офис на куриерска фирма. Ако човек поръча нещо по интернет, но отиде до магазина, за да го плати и вземе, ще трябва да получи хартиена касова бележка. Идеята е традиционните магазини да не могат да заобикалят изискването да дават бележки от касови апарати.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш