На пътя - бъди виновен! Винаги виновен!

Като омагьосани катаджиите служат на Н. В. „Несъобразената скорост“, всеки ден тя им дава нови причинители на ПТП

След родилни болки и страдания, продължили през целия февруари, пътните полицаи успяха да извадят на бял свят информация за катастрофите, убитите и ранените през 2020 г. То е нещо като отчет, нещо като доклад на МВР, който трябва да се прати на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“. По него чиновниците там ще направят нещо като анализ и ще предложат нещо като мерки. Или, както е написал безсмъртният Уилям Сароян - изобщо като нищо на света.

Има много въпроси, на които в подобен документ няма да намерите отговор. Например - защо при 40% намаление на пътния трафик заради пандемията от COVID-19, движението не е станало по-малко опасно. Тоест - катастрофите спрямо 2019 г. са намалели едва с 15%, загиналите - с 26%, а ранените - с 16%. Няма да намерите и отговор защо, след като МВР е събрало през последните 5 години три пъти повече глоби от шофьорите, рискът по българските пътища е по-малък само от 5 до 15%. Преди дни „Труд“ публикува такова проучване, направено от Българското обединение на шофьорите - една неправителствена организация, която свърши повече работа от 11 държавни ведомства и една правителствена агенция, издържани от нашите данъци.

Но със сигурност и този път в катаджийската информация ще откриете огромната вина на българския шофьор. През 2020 г. нарушенията, извършени от този враг №1, са станали причина за 97,81% от тежките катастрофи. И - моля ви се, това е с 1 процент повече спрямо 2019 г., когато шофьори са били виновни за 96,84%.

Данните напомнят на всенародната подкрепа, която събираха на избори другарят Тодор Живков и неговото БКП.

През 2020 г. са станали 5710 тежки катастрофи с убити и ранени. Познайте колко от тях са заради алкохол и наркотици? Отговорът е - 83 от алкохол, 8 от наркотици. Истината е, че са повече, отколкото през 2019 г., когато двете числа са били съответно 74 и 4. Това прави 0,01% от всички тежки катастрофи. И да - тези шофьори наистина са виновни, и да - те трябва да понесат цялата строгост на закона, или на новоприети още по-строги закони. Но не оттам ще бъдат намалени хилядите трагедии по българските пътища.

Първата и основа причина за катастрофите, която КАТ посочва всяка година в своите отчети, е Нейно Величество „Несъобразената скорост“. Заради нея миналата година са станали 1516 тежки ПТП със 158 загинали и 931 ранени.

Тази Кралица доминира над всички други причини, а дори не е реална, а е виртуална, защото досега не е засечена и заснета с нито една от 300-та мобилни, стационарни и триноги камери на „Пътна полиция“ . Както в приказките, омагьосаните катаджии продължават да служат на нейния ефирен образ, а всяка година тя им дава хиляди виновни причинители на катастрофи.

За полицаите е невъзможно, но защо пък ние - шофьорите, не вземем да си помечтаем за едно бъдеще, в което да не сме поданици на Н. В. „Несъобразената скорост“. Толкова ли е невъзможно в 45-то Народно събрание да влязат достатъчно депутати, които да заличат първото изречение в алинея 2, на член 20 от Закона за движение на пътищата, в което пише:

„Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие“.

Или поне да го изгласуват редактирано така, че водачите не да са „длъжни“, а само да им се препоръчва да се съобразяват с атмосферата, релефа на местността, състоянието на пътя и т. н.

От деня, в който промененият текст в чл. 20 на закона влезе в сила, нашите приятели от КАТ трябва да започнат да търсят истинските причини поне за тези 1516 тежки катастрофи със 158 загинали и 931 ранени.

И когато открият и направят всичко възможно да се премахнат другите причини, различни от вината на шофьора, повярвайте ми, България ще отстъпи от първото или второто място по жертви на пътя в Европа.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари