6 нови разрешения за строеж са издадени след 13 март От началото на годината броят на тези документи е 22

Арестуваха младеж за побой на търновец

Спипаха камион с 9 кубика незаконни дърва

Специалист: Няма данни кърлежи и комари да пренасят коронавирус

Строители дарили над 1,1 млн. лв. за борбата с COVID-19 Средствата и медицинското оборудване са предоставени от КСБ, отделни фирми и работещи в бранша

Българска ваксина срещу Covid-19 – най-рано след година

Нети разбра, че е осиновена, сестра й е популярна водеща

1500 лв. глоба за попиляна бира на пътя

Данаил Кирилов: Нямам съмнения, че системата за случайно разпределения на дела е била манипулирана

Министерски съвет пусна официален сайт за коронавируса Ще предоставя информация за всички предприети мерки и дейности от изпълнителната власт

Харви Уайнстийн вече няма симптоми на Covid-19

Дават по една минимална работна заплата и осигуровки за свободния сектор в културата

Вицепремиерът Каракачанов предлага забрана за внос на чужди земеделски продукти в сезона до изчерпване на българските

Какво прави българинът, като му кажат “не излизай”?

Бой в домашния арест Веруюто „Бие ме, защото ме обича“ се възражда в здравната криза

На ток и бензин далеч от града Хибридната Серия 5 на BMW се доказва като комфортен превозвач на дълги дистанции

Горивният резервоар е пълен догоре с 46 л бензин, електрическата батерия е заредена. Хибридната Plug-in „петица“ BMW 530е изглежда напълно готова за потегляне. Предстоят 450 км от София по Подбалканския път до подножието на Шипченския проход и обратно. Приятен и разнообразен маршрут с красиви гледки и приличен (за нашите стандарти) асфалт. Всички предпоставки за едно приятно пътуване са налице, но въпреки това усещам леко безпокойство от факта, че тръгвам с хибриден автомобил. С известно притеснение натискам предпазливо газта и колата потегля плавно и безшумно.

В началото бордовият компютър показва, че енергията в батерията ще стигне за 33 км. Шофирам с мисълта, че – след като токът привърши – ще продължа на бензин. Хибридите са предназначени основно за експлоатация в градска среда, където на ден се изминават не повече от 50 км. Цикълът на експлоатация е зареждане – шофиране на къси интервали. При наличие на електрически контакт в гаража или на паркомястото, всяка сутрин можеш да потеглиш с пълна батерия. Именно това е смисълът на Plug-in хибрида – да караш максимално на ток. По заводски данни „петицата“ може да навърти до 49 км без капка гориво при идеални условия.

В първите километри на извънградското пътуване поддържам скорост около 90-95 км/ч, за да се натоварва минимално задвижващата система с обща мощност 252 к.с. Автомобилът се носи леко и тихо по асфалта, без да дава никакви признаци, че ще промени с нещо поведението си след изчерпване на енергията в батерията. При скорост до 140 км/ч не е нужно да се включва 4-цилиндровият турбо двигател. Електромоторът се справя със задачата да задвижва тежащата над 1700 кг лимузина.

Като водач мога да избирам различни режими на работа на автомобила, както и да съхраня определено количество от енергия в батерията за края на пътуването, например ако финалната точка се намира в екозона с ограничения за конвенционални автомобили. Но аз съм любопитен да разбера как ще се държи „баварецът“ с привършени запаси от електрическа енергия на дълъг път. Дългоочакваният миг, в който капацитетът на батерията става 0%, не носи никаква драматичност. Почти неусетно се активира бензиновият двигател, което се усеща не толкова в промяна на звука, колкото по различните показания на контролните уреди.

Моторът с вътрешно горене работи с модерна технология на турбо пълнене и е много отзивчив при подаване на газ. При всяко отпускане на газта обаче той спира да работи, а колата се „носи“ по асфалта благодарение на инерционните сили, като бордовите системи продължават да работят на ток от батерията. Тя сякаш никога не се изчерпва напълно, макар компютърът да показва 0 процента, защото осигурява нормалното функциониране на колата и дори подпомага бензиновия двигател при рязко ускорение. Така спринтът от 0 до 100 км/ч отнема само 6,2 сек, а максималната скорост е 232 км/ч.

 

Макар и по-натежала заради батерията, хибридната Серия 5 се управлява с удивителна лекота. Тя стои много солидно на пътя и взима прецизно завоите, като се усеща положителното влияние на ниския център на тежестта. При спускане енергията от движението се акумулира обратно в батерията и така може да се осигури електрически пробег за още няколко километра. Колкото по-дълго време шофираш, толкова по-добре разбираш философията на хибридната технология и нейните възможности. В такъв автомобил водачът има по-различна роля, защото енергийната ефективност на превозното средство зависи в много по-голяма степен от него.

В края на междуградското пътуване след 450 км и едно междинно зареждане на батерията BMW 530e запази около 30 процента от горивото в резервоара си и фиксира среден разход на бензин 5,1 л. Хибридната система разсея всякакви съмнения, че може по някакъв начин да доведе до дискомфорт след изчерпване на електрическата енергия.

 

 

Пътуване в лукс и комфорт

Дистанционният ключ на хибридната Серия 5 е голям и разполага с цветен сензорен екран. На него по всяко време водачът може да провери нивото на енергията в батерията и на горивото в резервоара. Показват се и данни за пробега, който колата може да измине при потегляне в конкретния момент. Това е най-важната информация за един Plug-in хибрид, до която собственикът има достъп дистанционно от менюто на ключа.

Тези параметри се изобразяват и на бордовия компютър в купето. То е разточително просторно и удобно, което не е изненада с оглед на характеристиките на „петицата“ на бизнес лимузина. Комфортни кожени седалки, голям Head-up дисплей, йонизация на въздуха, пълна дигитализация на контролните уреди, функция за безжично зареждане на телефон – Серия 5 се представя безупречно по отношение на преживяването в пътническата кабина. Добрата шумоизолация не допуска вътре звукове от външния свят, което още повече повишава комфортна при пътуване. Багажникът на хибрида побира стотина литра по-малко в сравнение с бензиновите и дизеловите модификации. Обемът му възлиза на 410 л, тъй като под него е разположена батерията.

 

 

 

Електроника улеснява водача във всичко

Хибридният вариант на Серия 5 е оборудван с богат пакет от системи за безопасност и подпомагане на водача. Те позволяват при извънградско шофиране автомобилът да се движи полуавтономно. Чрез адаптивния круиз контрол и асистента за движение в лентата, „петицата“ поддържа зададени скорост и дистанция до превозното средство отпред, като завива сама в средата на лентата. Водачът може да зададе до каква степен да се спазват ограниченията на скоростта – например да се превишават с до 10 км/ч или колата да минава с 10 км/ч по-бавно.

По отношение на пътното поведение човекът зад волана също има избор между традиционните за BMW три режима на работа на автомобила – екологичен, комфортен и спортен. Към тях са добавени и режими за контрол на енергийните източници – автоматичен, изцяло на ток и съхраняване на определено количество електричество в батерията за по-късен етап на пътуването.

Хибридната задвижваща система е свързана с 8-степенна автоматична трансмисия. Тъй като електромоторът е разположен пред скоростната кутия, той работи със същите предавателни числа и се елиминира необходимостта от преобразувател на въртящия момент. Това прави още по-неусетна за водача разликата от конвенционалния автомобил. Трансмисията е перфектно калибрирана към спецификата на хибридния пакет. Реално водачът изминава много повече километри и прекарва много повече време в автомобила, отколкото предполага, без да работи бензиновият мотор. Хибридната система управлява енергията по интелигентен начин, като използва за целта и данни от навигационната система за маршрута на движение.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.