Не забраняват вноса на дизели втора ръка

Забрана на вноса на стари дизелови автомобили у нас от 2021 г. пророкува от първа страница на вчерашния си брой в. “24 часа”, позовавайки се на публикуваната за обществено обсъждане Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020 - 2030 г.

Проверка на “Труд” показа, че изнесеното в материала е лъжа и официалните власти нямат намерение да поставят такива ограничения.

На страница 134 от Програмата има текст, който гласи: “Българското правителство (с одобрението на ЕК) да ограничи вноса на превозни средства с клас под Евро 4, с главната цел от предотвратяване на “изхвърлянето” на стари дизелови превозни средства на българския пазар”.

Малката подробност, която е пропуснал авторът на дописката Христо Николов е, че този текст е в графа “Идентифицирани потенциални допълнителни мерки”. Тоест става дума за евентуални действия и то само след решение на ЕК. В материала на “24 часа” това е посочено между другото - “Има обаче важна забележка - първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали”. С този абзац се обезсмисля заглавието, с което се подвеждат читателите.

Истината е, че само ЕК може да вземе такова решение за цялата общност. Защото подобна самостоятелна забрана, на която и да е държава-членка не евентуално, а буквално нарушава свободното придвижване.

Неотдавна от “24 часа” се самопохвалиха, че според класацията на Института Ройтерс са най-достоверната печатна медия. Апропо, в същата класация “Труд” е следващият по доверие с едва 20 стотни разлика. Все още...

Коментари

Задължително поле