Активността в местния референдум за добива на газ в Генерал Тошево прехвърли необходимите 40%

Принц Хари е интервюирал Барак Обама

Намериха мъртва служителка на британското посолство в Ливан

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 18 декември 2017

7-годишно момиченце убито зверски в дома му (обзор) Разследват версиите за грабеж, престъпление на педофил, или отмъщение към семейството

Информация на ЦРУ е помогнала на руските служби за сигурност да предотвратят атентата в Санкт Петербург Владимир Путин благодари на Доналд Тръмп по телефона

Словак отмъсти с огън на бившата си изгора Жената искала издръжка за нея и детето им

92 спортни изненади в София през 2018 г. От скейтборд до планинарски песни включват разнообразните събития

БАН на протест след Нова година (обзор) Исканията са допълнително финансиране и по-високо заплащане за докторанти и млади учени

Лъсна схемата с лекарствата на двете свати Веска Марешка и Нина Катченко в ревизия на НАП за източен ДДС

Наемат ВИП самолет за европредседателството Обществената поръчка е за 100 000 лв. и е обявена от Авиоотряд 28

Стрелба с пистолет след спор в столицата, един мъж е пострадал

Полицаи тръгват по пенсионерските клубове

Две деца пострадаха в катастрофа при Северната тангента на Околовръстния път на София, движението е затруднено

Четирима полковници се борят за шеф на ВМА Един не е допуснат до конкурса

Николай Нанков – Най-младият министър

Николай Нанков

Най-младият министър в кабинета „Борисов 3“ – Николай Нанков, не очакваше да се завърне в регионалното ведомство като министър. „И аз очаквах Лиляна Павлова да оглави Министерството на регионалното развитие и благоустройството“, призна той, но запази мълчание за причините, довели до рокадата в последния момент.
„Виждам колеги, с които сме работили през предните два мандата. Това ме успокоява изключително много и ме прави оптимист за всичко, което ми предстои“, каза Нанков при приемането на поста. И подчерта, че дължи много на предишното ръководство в лицето на Лиляна Павлова.

Нанков заемаше поста заместник-министър в МРРБ в периода 2011-2013 г. и 2014-2017 г. Той бе най-младият областен управител в България. През 2009 г., едва 26-годишен, става наместник на държавата в Ловеч. Роден е на 19 декември 1983 г. в Априлци. Мениджър проекти, народен представител от 42-рото народно събрание.

Нанков е бакалавър по география и геология. Магистър е по специалността “Регионално развитие и управление” от СУ “Св. Климент Охридски”. Притежава сертификат “Привличане на чуждестранни инвестиции”, издаден от Българския икономически форум. Започнал е докторантура, която все още не е завършил, защото не му остава време.

Три спешни задачи стоят пред новия министър – да завърши магистралите “Струма” и “Хемус”, да продължи програмата за енергийно обновяване на домовете и да въведе тол таксите за ползване на магистралите. И трите мерки вече бяха обявени за приоритетни от Нанков.

“Много сме закъснели с изграждането на лот 3.2 на магистрала “Струма” – пътя през дефилето”, призна той. Нанков остава оптимист, че ако министерството форсира процедурите, през 2019 г. може да стартира реалното строителство.
“Ако приключим до 2022 г., няма да загубим европейско финансиране. Трябва да спазим този срок”, казва Нанков. Последната идея, която министърът предлага, е повече фирми да строят едновременно тунела “Железница”, за да се избегне загуба на европари. За целта изграждането на най-трудния участък на магистрала “Струма” ще бъде разделено на три части, за да се спести време.

Нанков вече даде заявка, че програмата за саниране на многофамилни сгради ще продължи. По думите му ще има ресурс, въпреки че отделените 2 млрд. лева за нея вече са изчерпани.

Но си остави вратичка, че е възможно програмата да бъде оптимизирана. И въпреки че Нанков не дава подробности, предшественичката му на поста Лиляна Павлова повдигна завесата, като обяви, че идеята е да има самоучастие на собствениците на жилища. Ако в една сграда живеят много бедни пенсионери, за тях санирането ще е безплатно. Но едно младо работещо семейство ще си плаща част от стойността, обясни Лиляна Павлова.

Какъв процент ще е това самоучастие, все още не е ясно и очевидно е въпрос на допълнителни разговори и разчети, но бившият министър даде като пример 5-10% собствени средства на домакинствата.

Явно тези идеи ще залегнат в промяната на Националната програма за енергийно обновяване, след като Нанков разкри, че Павлова му е дала съвети за бъдещата работа, а той самият се надява приятелските им отношения да се запазят.
Новият министър е категоричен, че ще продължи процедурата за въвеждането на тол системата, която ще важи за тежкотоварните автомобили. Сметката за приходите от тол такси все още не може да бъде направена, защото не са готови тарифите, но очакваните приходи в бюджета на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) са около 500 млн. лева годишно, твърди министърът. По думите му обаче срещу тол таксите има силен отпор и търгът за изграждане на системата е обжалван осем пъти от 2016 г. досега. След последното решение на Комисията за защита на конкуренцията и произнасянето на Върховния административен съд в полза на МРРБ по подадените жалби срещу обществената поръчка за въвеждане на тол система в страната, в кратки срокове трябва да бъде взето решение как да продължи процедурата. Според министъра възможно е тя да бъде обявена повторно, но по-вероятно е да се удължи срокът за подаване на оферти.

За себе си Нанков казва, че е пример как може да станеш министър, без да имаш гръб. Предстои да видим дали ще му стигнат силите да изпълни ангажиментите, които пое в началото на мандата.

Смени ръководството на АПИ

В първите дни на поста Николай Нанков направи рокади в Агенция “Пътна инфраструктура”, като върна начело инж. Дончо Атанасов.

Последният оглави пътната агенция през ноември 2016 г., когато инж. Лазар Лазаров подаде оставка “по лични причини”. През февруари обаче служебният премиер Огнян Герджиков понижи Атанасов и сложи Пирин Пенчев начело на агенцията, след като лампа падна в тунел “Ечемишка” и уби жена.
През последния месец пък стана ясно, че прокуратурата разследва измама за десетки милиони за строителството на лот 1 на магистрала “Марица”.

Нанков се закани да направи структурни промени в агенцията, “защото има известен дефицит там”. Към момента пътните специалисти в агенцията са под 8 на сто от щата, изтъкна още той.

ЗА НЕГО

Имаме отлични впечатления от него
Приветстваме избора на г-н Николай Нанков за министър на регионалното развитие и благоустройството. За Камарата на строителите той не е непознат, имаме отлични впечатления от съвместната ни работа в предишния кабинет на премиера Борисов. Като човек, който е наясно със ситуацията и предизвикателствата в бранша, очакванията ни са МРРБ да заработи на пълни обороти в най-кратки срокове, да стартират забавените проекти по ОПРР, да приключи успешно водната реформа. Ще поставим отново проблема с критерия “най-ниска цена” и възможностите за неговото минимално използване при поръчките за строителство. За КСБ е от изключително значение и да продължи Националната програма за енергийна ефективност.
Инж. Николай Станков, председател на
Камарата на строителите

Разговорите ни ще са трудни
Разговорите ни с министър Нанков за тол системите ще са трудни, тъй като ние сме потърпевшите и ще имаме много конкретни и неудобни въпроси към него. Една от препоръките ми към министър Нанков е при строителството на магистрали и пътища да се съобрази и предвиди изграждането на паркинги за камиони. Досега никой от министерството не е внесъл проект за такъв паркинг.
Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи

“Струма” ще е голямото му предизвикателство
Професионалист с добра памет, това ми е направило впечатление от срещите ми с министър Нанков. Отлично познава материята, с която работи. По отношение на пътищата в страната той има достатъчно много работа и аз очаквам от него да завърши магистрала “Струма”, което ще е голямо предизвикателство за него през мандата му, особено през Кресненското дефиле.
Лазар Лазаров,
бивш директор на Агенция “Пътна инфраструктура”

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.