Слави и Ку-ку бенд забиват в O2 Арина в Лондон на 9 юни Най-голямата зала в Европа ще отвори врати за родните музиканти

Чужденци разбиха сладкарница в София и откраднаха десерти Нарушителите сами признават вината си

Русенци на протест за чист въздух

Русия е готова да помогне за решаване на конфликта в Африн

Ученик помогна за залавянето на крадец, опитал да разбие къща

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” във вторник, 20 февруари 2018

Почетоха Левски в Сливен и областта

Виктор Орбан към Бойко Борисов за Западните Балкани: Заби брадва в голямо дърво (обзор)

Санират, ако намерят още пари Довършват само сградите, където ремонтите са започнали

“Елпром Троян“ с технологичен скок в бъдещето

Поклонението пред паметта на Васил Левски в София през обектива на “Труд”

Чадърите в Бургас само от бяло до охра

Чуждите инвестиции в имоти паднаха с 83% Пред декември намалява върнатото финансиране на компаниите майки

Отпадат строителни такси ОП внесоха промени в Закона за устройство на териториите

Румен Радев: Днес сме република. Но чиста ли? Свята ли?

Николина Ангелкова, министър на туризма, пред „Труд“: За 10 месеца минахме границата от 8 милиона чужди туристи

В момента се изграждат пет нови петзвездни хотела по морето

Каква туристическа година изпращаме? Какви приходи отчита браншът? Готови ли са хотелиерите и ресторантьорите в София за председателството на Съвета на Европейския съюз, което започва от 1 януари 2018 година? Как България печели доверието на все повече инвеститори, които имат интерес да изграждат петзвездни хотели у нас? Каква ще е съдбата на преместваемите обекти по морето? Какви са очакванията за зимния туризъм? Отговорите на всички тези въпроси дава министърът на туризма Николина Ангелкова.

– Преди дни министерството раздаде вторите Годишни награди в туризма, които се базират на гласуване в интернет. Нараства ли интересът към конкурса?

– Интересът и на гласувалите, и на участниците през тази година е много по-голям. Знаете, че отличията са разпределени в 16 категории, а ние дадохме старта на кампанията още през лятото в античния град Кабиле край Ямбол, който е носител на голямата награда „Изборът на българите“ за 2016-а. В рамките на месец повече от 100 хиляди души гласуваха в сайта на конкурса, а наше техническо изискване беше вотът да е възможен само от един IP адрес, за да насърчим повече хора да участват.

Над 30 общини подадоха своите кандидатури. Хубавото на наградите е, че зависят от инициативността на всеки кандидат, а самата оценка на предложенията става по специална методика, която сме разработили с помощта на Световната организация по туризъм. До финала стигнаха тези, които предлагат качествени продукти, а „Изборът на българите“ тази година е крепостта Баба Вида. Това ме радва, защото знаете колко усилия полагаме за развитието на Северозападна България и този приз е голям плюс за популяризирането на региона и на неговото културно-историческо наследство и възможности за туризъм.

– 2016-а бе рекордна за туризма и като брой гости от чужбина, и като приходи. Каква е равносметката за 2017 г.?
– Цялостната картина за годината ще бъде ясна през януари. Тогава ще бъдат публикувани официални обобщени данни за 2017-а. Към момента обаче можем да кажем, че през първите десет месеца на годината над 8,02 милиона чуждестранни туристи са посетили страната ни и с това вече сме преминали границата от 8 млн., която отчетохме за цялата 2016-а. От януари до октомври отчитаме увеличение на туристите от почти 8% в сравнение със същия период на 2016-а.

Имаме ръст и на приходите от туризъм – за първите девет месеца те са около 6 млрд. лева, което на годишна база е с около 10% повече. Ръстът на приходите изпреварва този на чуждестранните туристи, което означава, че се събират повече средства в сектора и че посрещаме все повече платежоспособни туристи. Само за лято 2017 (юни-септември) приходите в сектора са близо 4,5 млрд. лв. Над 5,3 млн. чуждестранни туристи са посетили страната ни през този период.

– Може ли България да увеличи още оборотите в бранша?
– Надявам се 2018-а да бъде още по-успешна. От пролетта работим за другото лято, знаете, че подготовката е от огромно значение. Септември у нас вече се смята за активен месец за туризъм. Това, което искаме да направим през следващото лято, е и май да се превърне в силен месец като септември. В разговорите с туроператори насърчаваме усилията да се разкриват допълнителни полети през май. Все повече туристи искат да получават добро качество и за това свидетелстват изчерпаните места, особено в петзвездните хотели за лято 2018 г. – те вече са договорени почти на 100%, а четиризвездните са резервирани на 80%. За да имаме по-успешна 2018 година, трябва да подобрим още качеството на туристическата услуга. Засилваме маркетинга и рекламата, защото имаме капацитет да посрещнем в пъти повече гости.

– Значи има недостиг на свободни места в луксозни хотели у нас, така ли?
– Търсенето на места във висококатегорийните хотели се засилва и е добре част от хората в бранша да си дадат ясна сметка, че трябва да подобрят базата си и впоследствие да си повишат звездите. В момента се изграждат пет нови петзвездни хотела по Черноморието – в Златни пясъци, Свети влас, Равда. След като все повече големи инвеститори избират да вложат парите си в туризма, значи сме на прав път.

– Скоро се върнахте от посещение в Саудитска Арабия, а след визитата ви стана ясно, че и инвеститори от страната имат интерес към родния туризъм.
– Срещите, които проведе премиерът Борисов с краля и престолонаследника, са много добра основа за няколко конкретни стъпки, които предстоят. Инвеститори от Саудитска Арабия в момента са на етап проучване за възможности за изграждане на петзвездни хотели в София, Боровец и по Черноморието, защото там има най-голяма възвръщаемост. Въпреки че краткият сезон на морето ги притеснява, правителството работи активно по различни инициативи, свързани с развитието на културно-исторически дестинации, балнео- и СПА туризъм, винено-кулинарни маршрути, и това подпомага инвестиционните намерения, защото отваряме път към основната си цел – да превърнем България в туристическа дестинация на четири сезона.

– Страната ни е на прага на историческо домакинство – председателство на Съвета на Европейския съюз, което започва от 1 януари в София. Готови ли са хотелиерите и ресторантьорите за това предизвикателство?
– София е готова да посрещне официалните гости, очакваме в рамките на половин година да бъдат реализирани около 32 хиляди нощувки. Проведохме и специален Национален съвет по туризъм с участието на министър Лиляна Павлова, за да се уверим, че всеки един хотелиер или ресторантьор е подготвен да отговори на очакванията на гостите. Сигурна съм, че ще можем да представим България и като туристическа дестинация, която много хора към момента не познават.

– С инвазията на нискотарифните авиокомпании осезаемо София се превърна в любимо място на много европейци за уикенд туризъм. Ще продължи ли тази тенденция?
– Интересът към София е голям и това е знак за необходимостта от нови инвестиции в хотелската база, които трябва да стартират бързо. Освен заради достъпните полети, столицата ни е привлекателно място и със своето богато културно-историческо наследство. Знаете, че градът предлага и добри възможности за заснемане на филми, и неведнъж съм подчертавала важността на връзката между киното и туризма. Мои близки от чужбина скоро споделиха, че става все по-трудно да се запази нощувка в града в луксозен хотел. За това трябва да привличаме инвеститори за висококатегорийни хотели. Знаете, че стартира изграждането на такъв до паметника на Васил Левски, там артефактите забавиха процеса, но се очаква той да отвори врати през 2019 г. Надявам се по примера на „Хаят Риджънси“ (б.а. Hyatt Hotels Corporation ) у нас да стъпят и други световноизвестни вериги, с които непрекъснато водим преговори, като Four Seasons Hotels и InterContinental.

– На фона на всички тези добри резултати идва и въпросът за зимния туризъм. Там напоследък говорим повече за протести, отколкото за възможности?
– Планинският туризъм е ключов за страната ни и не случайно още миналата година създадохме работна група за развитието му. Участниците в нея излязоха със становище, че е нужен по-облекчен ред за изграждане на ски писти и съоръжения в страната не само в утвърдените ни курорти – Боровец, Банско и Пампорово. В тази връзка и водени от разбирането, че трябва да има баланс на различните групи интереси, ще продължим да работим за необходимите законодателни промени, за да се улесни изграждането на такива спортно-технически съоръжения. Ние винаги сме подкрепяли изграждането на втори кабинков лифт в Банско. Това обаче трябва да се случи при спазване на всички изисквания на българското и европейско законодателство и процедурите по ОВОС, защото отново има съдебни процедури, обжалва се новия план за управлението на „Природен парк Пирин“ и т.н.

– Каква е прогнозата ви за сезон 2017/2018?
– Ранната ни прогноза е за ръст на зимния туризъм между 5 и 10% в сравнение със сезон 2016/2017, когато посрещнахме над 1,4 млн. чужди туристи. Все пак този сегмент зависи от времето, повечето туристи идват, за да карат ски. В момента има засилен интерес от нашите съседи, както и от Великобритания, Холандия, Белгия, Австрия и Италия.

– Какво стана с промените в Закона за туризма, за които с вас си говорим вече повече от година?
– Това е една от ключовите ни цели за 2018 година. Има изключително много интереси и е важно да се намери баланс, затова сме разделили закона на две части – първата е в Народното събрание, приета е от Министерски съвет и е свързана с транспонирането на Директивата за пакетните пътувания, за да се хармонизират правилата за туроператорите и турагентите и да се гарантира максимално защитата на потребителите. Тук има и промени, свързани с намаляване на административната тежест, като сме предложили да отпаднат редица документи по категоризация на местата за настаняване и хранене, за балнео-, СПА и уелнес туризъм и т.н.

Втората част от промените изискват голямо внимание, защото са свързани с обединяването на бранша. Предложили сме в Закона за туризма да се легитимират до 6 браншови организации. Независимо от това, сме отворени за нови предложения. Друг ключов момент, който на този етап сме изчистили, е статутът на националните курорти, които са имиджът на нашия туризъм. Предвидили сме специални правила, свързани с всяка една дейност. Те наистина изискват по-особено внимание и контрол.

– Имаше напрежение по въпроса със съдбата на преместваемите обекти по морето. Там предложенията са от премахнето им изцяло от плажовете, до това да се запази сегашното статукво.
– Проведохме широко обществено обсъждане с туристическия бранш, водещи работодателски организации и кметове. 90% от организациите се обявиха категорично против пълно премахване на преместваемите обекти. Всички са „за“ да има контрол и ред, никой не иска да се запаси статуквото. В тази връзка след месец ще представим новата визия на преместваемите обекти в Слънчев бряг, за да има унифицирана визия в курорта. Знаете, че още през 2016 г., когато прекратихме концесията на плаж Слънчев бряг-Север заради множеството обекти, които надвишаваха разрешените, над 80% от тях впоследствие бяха премахнати и сега предстои да предложим за обсъждане новата визия на павилиончетата. Тя ще е само за Слънчев бряг, но сме подготвили три модула и за други водещи курорти.

 

Нашият гост

Николина Ангелкова е възпитаник на Harvard Business School, Бостън, САЩ, по програма за ръководни кадри “Развитие на лидерски умения”. Магистър по право от УНСС. Била е член на УС на Агенция “Пътна инфраструктура”, а до 2013 г. е заместник-министър на регионалното развитие. През март 2014 г. е избрана за един от 214-те млади световни лидери от Световния икономически форум.

Служебен министър на транспорта в периода август-ноември 2014 г. Министър на туризма от 07.11.2014 г. до 27.01.2017 г.

Народен представител от ПП ГЕРБ в 44-ото Народно събрание.

Избрана за министър на туризма за втори път на 4 май 2017 г.

Владее английски, испански, италиански, руски език.

Омъжена, с едно дете.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.