Нито стотинка за рушвет на КАТ

Поправките в Закона за движение по пътищата, приети в миналия парламент, отвориха печатница за пари на униформените

Над 300 камиона са спрени от движение за по 3 месеца от януари до август, защото шофьорите им са нарушили забрана за преминаване през участък в ремонт. Става дума за тирове, повечето от които са взети на лизинг. Собствениците на фирмите протестират срещу тази принудителна административна мярка (ПАМ), която им нанася финансови щети.

Превозвачите се питат как могат да докажат пред КАТ, че са предприели всевъзможни мерки да дисциплинират своите шофьори и въпреки това пак се е намерил някои и друг тираджия да тръгне на своя глава срещу забранителния знак.

Този казус, породен от поправките на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), приети в 43-то Народно събрание, описа „Труд” във вчерашния си брой. Това обаче е само една от промените, изработени в транспортната комисия с председател Настимир Ананиев, които вече 7 месеца тормозят българските шофьори и пълнят джобовете на катаджиите.

Нека да го кажем направо – господа депутатите отвориха на униформените от КАТ и ДАИ печатница за пари. Ако има 300 камиона, спрени от движение с ПАМ за по 3 месеца (чл. 171, ал. 2, буква „н” от ЗДвП), това означава, че техните шофьори и шефове на фирми са наказани, защото са отказали да си платят рушвета.

Корупционната схема е проста и се състои от три нива. На най-долното е патрулът на КАТ или ДАИ, който е застанал на 300 метра след забранителния знак и чака жертви. Спират камион и срещу 50 лв. от шофьора нарушител го пускат да продължи. Ако му напишат акт и му вземат документите, случаят отива по-горе - в Областната служба на КАТ. Там чакат да дойде някои от шефовете на фирмата превозвач и да спре издаването на ПАМ срещу суми от порядъка на 500-600 лв. Третото ниво е скрито и води нагоре към началниците – към тях текат отчисления и от първо и от второ ниво.

Щом тази вездесъща ПАМ е наложена на 300 камиона от януари досега, бъдете сигурни, че по същото време през забранените участъци са минали най-малко още 300, чиито шофьори са си платили на патрулите. А за други поне 100 камиона са давани подкупи на катаджийски началници, за да не се стига до спиране от движение.

Представители на превозвачите питат защо след поправките законът започва да наказва и камиона заедно с провинилия се шофьор. Ако става въпрос и собственикът на возилото да носи някаква отговорност за нарушението на своя шофьор, то още от 1999 г. в ЗДвП съществува текстът на член 187, който гласи: „Собственик или длъжностно лице, което нареди или съзнателно допусне негов подчинен да извърши нарушение по този закон, се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение.” С други думи – ако тираджията навлезе в забранен участък и бъде глобен с 300 лв. и книжката му се вземе за 1 месец, същото наказание може да бъде наложено и на прекия му шеф, без никаква ПАМ и без никакви изнудвания и рушвети.

Друг въпрос е колко е съразмерно да се наказва сурово навлизането в забранен участък извън населените места (нарушение на пътен знак В2) и да се спира колата от движение, а само 20 лв. да е глобата при нарушение на знак „Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство” (Б2). Преди да гласуват, помислили ли са в Транспортната комисия колко катастрофи и колко жертви стават годишно само заради неспазване на известния знак „Стоп”?

Многократно от страниците на „Труд” предупреждавахме, че вместо по-строги санкции, Настимир и ко дават в ръцете на КАТ нови инструменти за изнудване и на обикновените хора, и на бизнеса. Повечето от мутрите, които карат без книжки, пияни или дрогирани, продължават и сега да го правят, само че вече плащат двойно, за да не им свалят номерата и да дерегистрират колите им.

Откъде накъде някакви политици, които наричат себе си реформатори, демократи или десни, гласуват права на полицейски органи да налагат ограничения върху собствеността на гражданите и юридическите лица. Какво значи прекратяване на регистрацията на автомобил за 6 месеца до 1 година (налагане на ПАМ по чл. 171, точка 2а), а след изтичането на наказателния срок КАТ да не я възстановява автоматично. Собственикът трябва да ходи да се реди на опашка за нова, в противен случай няма да може да продава, заменя, дава под наем или залага автомобила си, въпреки че вече е изтърпял наложената ПАМ.

Предстои есенната сесия на 44-то НС и най-хубаво е транспортната комисия в сегашния й състав да се заеме да оправя щетите, нанесени от предишния, нищо че някои депутати са все същите. А за нас като граждани остава като изход да съдим държавата за обезщетения. И колкото ще да ни струва - в никакъв случай да не даваме и стотинка за рушвет на КАТ. Нито стотинка.

 

Четири случая на неправоспособност

Всяка седмица от КАТ съобщават, че са заловили по 200-300 шофьори без книжки, без да уточняват различни форми на неправоспособност. Това е тежко нарушение и глобата за него е от 100 до 300 лв., а при повторност се носи наказателна отговорност и извършителят може да получи до 2 г. затвор. С промените на ЗДвП от януари и от юли т.г. се налага и ПАМ и независимо кой е собственикът на автомобила, регистрация се отнема за срок от 6 месеца до 1 година. Оказва се обаче, че при налагането на ПАМ катаджиите не правят разлика дали книжката е с изтекъл срок, дали е била отнета заради нарушение, дали е била открадната, изгубена или унищожена, дали шофьорът никога в живота си не е ходил на курсове. И така – един човек, който случайно е забравил да погледне кога е датата на валидност на книжката му, получава същата ПАМ, както и някой, който никога не е ходил на курсове, защото няма завършено основно образование.

Според юристи е редно в ЗДвП да се запишат поне 4 различни случая на неправоспособност, във всеки от които ПАМ е с различен срок.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари