Нов тест, ново начало за шофьорите на 60 г.

Карикатура: Иван Кутузов - Кути

Искат да тормозят най-разумните и дисциплинирани хора на пътя

И Държавната агенция за пътна безопасност се включи в общия хор, предлагащ катаджийски идиотщини

Все някой ден здравият човешки разум побеждава всяка ненормална идея, родена от държавните институции и техните паразитни структури. И разбира се, това никак не пречи на чиновниците непрекъснато да предлагат идиотщини.

Опитът показва, че сред най-плодовитите са онези служби, които се занимават с хората, пътищата и автомобилите. Как да им насмогне здравият разум, когато това е цяла армия от служители в 11 министерства, агенции и комисии, това са три полиции - КАТ, ДАИ и тол, барабар с всички бивши и настоящи „експерти“, които облъчват населението от телевизионните екрани.

През януари тази година беше създадена и Държавна агенция за пътна безопасност към Министерския съвет със задачата да търси рационално зърно, поне едно, в тоновете плява по канцелариите, да натегне, поне малко, обръчите на фуражки, каскети и бомбета от МВР и Министерството на транспорта. Да сложи ред в работните групи, където на тайни сборища пишат проектите на три закона за разделяне на сегашния ни Закон за движение по пътищата. Между другото - два законопроекта вече бяха публикувани за обществено обсъждане и идиотщините в тях лъснаха като тиган на месечина - например новите шофьори да не карат 2 години по-мощни автомобили от „Трабант“ и „Лада“.

Очаква се и третият проект - за пътните превозни средства и автосервизите. Но той сигурно е толкова лобистки, че авторите и техните началници чак да ранг министри ги е срам да го покажат, все едно че е къща за гости или апартамент с квадратура на преференциални цени. Току виж, че излязъл в интернет и да завалят оставки, дето се вика - по морални причини.

Вместо да търси рационално зърно, да набива обръчи или да сложи ред в хаоса на 11-те институции, шефката на новата агенция Малина Крумова тръгна да представя структурата си като още едно звено, което участва в общия хор, създаващ катаджийски идиотщини.

Навръх Великден агенцията обяви идеята да се подлагат на тестове шофьорите над 60-годишна възраст . И толкова. Крумова не каза какви тестове - медицински ли ще са - за слух, зрение и рефлекси, или ще има изпити на листовки и кормуване.

Не каза и колко са опасни „старите“ зад волана, ако не броим някакви откъслечни данни от Русенска област, в които не се сочи поведението на всички останали възрастови групи. Не каза и защо е избрана границата от 60 години, а не от 65, 70, 80 или от 90 години. Не стана ясно също попитала ли е Крумова какво мисли за идеята u нейният принципал - премиерът Бойко Борисов, който на 13 юни т.г. влиза във възрастта на бъдещите шофьорски тестове.

Да видим статистиката

Паралелно с новата държавна агенция продължава да съществува и Държавно-обществена комисия за безопасност на движението. Но нито една от двете структури още не е анализирала данните за жертвите на катастрофи през 2018 г. Затова трябва да гледаме тези от предходната. През 2017 г. загиналите по пътищата в България са общо 682-ма души. От тях 179 са убитите на възраст над 64 години без горна граница (Очевидно - статистиката се прави по пенсионната възраст, а не за под и над 60 г. - б.а.). 84-ма от загиналите са били пешеходци, 42-ма - пътниците в превозни средства и само 53-ма са били шофьори. Тоест към 2/3 от жертвите са били пасивни участници в движението. Значи по-логично е да има тестове за пенсионери пешеходци и пътници, отколкото за шофьори.

403-ма от загиналите общо 682-ма души през 2017 г. са били на възраст от 25 до 64 години. От тях пешеходците са 64-ма, пътниците - 81, а шофьорите - 257. Тук загиналите 2/3 са не пасивните, а активните участници в движението.

Дори само от тези данни, без да разглеждаме вината за причиняването на катастрофите, се вижда, че възрастните хора са по-добрите шофьори. Същото ще проличи и от данните за глоби, ако КАТ водеше статистика за възрастта на нарушителите. През 2017 г. са издадени над 1 милион актове, фишове и електронни фишове, а през 2016 г. - 896 хиляди. По време на дискусиите миналата година около предложената и отхвърлена система „бонус-малус“ стана известно, че шофьорите с възраст над 65 години на практика са под 5 % от всички, които фигурират в системата за глоби на КАТ. Профилът им е на хора, които по-рядко вършат нарушения, по-рядко карат пияни, почти никога дрогирани, на младини са имали по-добро обучение, натрупали са и голям опит зад волана и не би трябвало застраховката им да се оскъпява само заради първите цифри на ЕГН-то.

Разум или рефлекс

На какво трябва да залага пътната безопасност - на разума на шофьорите да не попадат в рискови ситуации, или на техния рефлекс, за да избегнат катастрофа, ако попаднат в рискова ситуация. Според ген. Румен Миланов, който в средата на 90-те години беше шеф на КАТ, ето на този въпрос трябва да отговорят всички, които подхвърлят под път и над път идеи за нови правила и закони за безопасност. Ако ще се разчита на разума, защо тормозят най-разумната част от българските шофьори с тестове, попита вчера Миланов. Той намира за абсурдна и възрастта от 60 години и даде пример с един лекар неврохирург, който до 65-70 години има правоспособност да прави сложни операции без да ходи на тестове, но ще трябва да се явява на такива за шофьор. Същото е и с багерист или машинист, чиято пенсионна възраст е около 65 г. Дотогава той ще управлява тези сложни машини, но ако иска да кара кола, държавата ще проверява уменията му.

Проблемът обаче има и друга страна - за човешките права. Конституцията забранява да се делят гражданите и да им се налагат ограничения по възраст, пол, религия, политически убеждения и т.н. Ако управниците днес предлагат допълнителни тестове за шофьори над 60 години, утре може да искат тестове и за жените зад волана, или поне само за блондинките, или за привържениците на определена партия.

Накрая - каква ще е санкцията, ако не ходи на тест или не издържи теста? Ще му вземат книжката? Ами - много просто, човекът ще започне да кара без книжка, както хиляди цигани, които нямат завършен 8-ми клас, или ще плаща такса „спокойствие“ на лекари или инспектори от ДАИ, за да изкарва тестовете, или ще дава рушвети на патрулите на КАТ и тол полицията, ако го спре на пътя.

Идеите и бензина

Великият комбинатор Остап Бендер казваше: „Идеите от нас, бензина от вас“. Извинете, тук вече от 30 години не е Съветски съюз. Плащаме си и за идеите, и за бензина. Когато от Държавната агенция за пътна безопасност обявяват тестове на 60-годишните шофьори, трябва веднага да кажат и кой ще плаща. Това са разходи за около 1 - 1,5 млн. души. Ако са за сметка на държавата, нека да видим колко ще ни излезе на нас - данъкоплатците. И ние да си преценим дали изобщо да плащаме и за тестове, и за заплати на агенти от тази държавна агенция. Ако трябва всеки пенсионер, който кара кола, да отделя от своите масови 250-400 лева месечно и за тестове, това вече е цинизъм.

Българските възрастни шофьори могат да си купят само 100-150 литра бензин или дизел, за разлика от техните набори в която и да е друга страна от ЕС. Нашите пенсионери плащат като всички нас задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, пътен данък, винетка, купуват авточасти втора употреба за стария си автомобил, защото не могат да си позволят нито нови части, нито по-нов автомобил.

Като споменахме за Европа, от новата държавна агенция интересували са се какво е законодателството там и какви са правилата за пенсионерите. В средата на януари 97-годишният принц Филип, мъжът на кралица Елизабет ІІ, предизвика катастрофа, при която бе счупена ръката на жена, пътувала в другия автомобил. В трогателно писмо до пострадалата възрастният принц се извини, че не е имало друга причина освен ниското слънце в този час, което го заслепило за момент. В първите дни на февруари Филип се отказа доброволно от шофьорската си книжка.

Както се убедихте сами - само здравият човешки разум може да ни запази живи на пътя. Много често той отстъпва, изтикан в канавката от всякакви чиновнически идиотщини. В България може да се напише цяла книга с катаджийски идеи, предлагани през годините, които са преминали през най-скоростната лента, катастрофирали са и никога не са станали закон. Същата ще е съдбата и на идеята за тестове на шофьорите, навършили 60 години.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари