Обвиниха шофьора на автобуса (обзор)

Експерти спорят дали съставът на асфалта е една от причините за инцидента

При дъжд се пързаля, оплакват се местните хора

Окръжна прокуратура повдигна обвинение на Григор Григоров – шофьорът на автобуса, който катастрофира край Своге. 59-годишният мъж ще отговаря за причиняване на телесни повреди и смърт по непредпазливост на 17 души, защото е нарушил Закона за движение по пътищата и е карал със скорост по-висока скорост от позволената в участъка.

Както писа „Труд”, заключението на експерти, базирано на данните от тахографа, гласи, че автобусът се е движел с 53 км/ч, а преди фаталният завой има знак за допустими до 40 км/ч. Самият Григор на разпитите признал: „Изтървах завоя”. Доброволецът Пламен Пенчев от Своге, помагал на пожарникарите, разказа, че шофьорът е искал да се хвърли в мътните води на река Искър и да се самоубие. Успели са да го спрат.

От съобщението на прокуратурата стана ясно, че жертвите са 17, а не 16, като се смяташе до вчера. Изяснено бе, че 52-годишна жена, която е починала в една от линейките не е била приемана в никоя от столичните болници, а тялото й било откарано в „Съдебна медицина”.

Следователи от Национална следствена служба, подпомогнати от екипи на жандармерията, влязоха в офисите на „Трейс Груп Холд” – фирмата ремонтирала 80-километровия път в Искърското дефиле срещу 23 млн. лв. Иззета е документация за строителните дейности в участъка. В неделя регионалният министър Николай Нанков съобщи, че пътната агенция от март до юли 5 пъти е настоявала пред фирмата да бъдат отстранени нередности по шосето. Компанията твърди, че „установените дефекти не са определящи и възпрепятстващи движението”. От строителното ведомство обявиха и че ще задържат банковата гаранция на компанията-изпълнител, тъй като не са изпълнили предписанията им.

Фирмата е категорична, че ремонтът е извършен по правилата, според проекта и техническата спецификация, а всяко действие е съгласувано с инженерите консултанти. От компанията заявиха, че нямат представа как е поддържано впоследствие трасето.

Днес екип от Института за пътна безопасност направи първи оглед на мястото на катастрофата. Според ръководителя на експертите Диана Русинова в състава на асфалта има високо съдържание на битум, който изплува на повърхността и намалява сцеплението с гумите. Настилката ставало особено хлъзгава при дъжд. Това потвърждават и местните хора от Своге и околните, според които след ремонта през 2016 г. колите им са започнали да се пързалят на завоите. Освен това те недоумяват кой е приел да се прави такъв гладък път в планината, където често вали, падат слани и снегове.

Нужна е експертиза, защото съставът на асфалта не може да се определи с просто око, обясни председателят на Българска браншова асоциация „Пътна Безопасност” Николай Иванов. Дали той отговаря на заложеното от проектанта се установява и от приемателна комисия, обясни експертът. Според него е задължително да се въведе със закон задължението на шосетата да се прави и външен одит, за да може в такива случаи да се предпише фрезоване на пътя или да се вземат други мерки за безопасност. В момента това е задължително само за пътища по европейските коридори. Знакът за ограничение на скоростта не е достатъчен, защото спазването му зависи от водачите. Самият път трябва да те принуди да намалиш скоростта, обясни той.

 

Експерти: Мантинелата не е проектирана да спира бусове

02-tabМантинелата на пътя в Своге не е проектирана да спира бусове, а единствено леки коли. Поставена е и неправилно, тъй като пред нея има тротоар, обясниха за „Труд“ пътни експерти. Какъв клас да е предпазната ограда се определя от проектанта на пътя, според натоварването му, каза председателят на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ Николай Иванов. Община Своге е ремонтирала мантинелата, след няколко катастрофи. Местните твърдят, че старата предпазна ограда била много по-стабилна, по-висок клас и по-здраво закрепена. Тъй като общините нямат средства е нужна законова промяна, за да може държавата вместо тях да извършва ремонтите на предпазните огради на шосета в урбанизирани територии, обясни Иванов. Дори мантинелата да е била по-висок клас, който издържа на удар с по-висока скорост (виж таблицата), тя едва ли щеше да предотврати трагедията, обясни инж. Румен Миланов от същата асоциация. Предпазните огради са изчислени за удър под ъгъл от 15-20 градуса, докато фаталният сблъсък е бил под ъгъл от почти 50 градуса и вероятно е щял да завърши по същия начин и при по-здрава мантинела.

 

След оглед 45-тонен кран вдигна смачкания „МАН“

Следователи пуснаха дрон над опасния завой

Граждани оставяха цветя и палеха свещи

03-1Екипи на Националната следствена служба, ръководени от шефа й зам.-главният прокурор Борислав Сарафов и заместника му Магдален Маринов направиха повторен цялостен оглед на мястото на кървавата катастрофа край Своге. Досега огледите бяха правени от разследващи полицаи към Областната дирекция на МВР-София, но от днес разследването бе възложено на НСлС.

На място пристигнаха и две мобилни лаборатории с най-модерно оборудване и бе пуснат дрон, който да заснеме пътя, мястото на което автобусът се е ударил в кола, после в бетонната стена вляво и се е отклонил надясно към 30-метровия скат, от който е полетял.

„Планът ни е до края на деня да приключим, след което, с тежка техника на пожарната, да откараме и автобуса”, каза пред „Труд” зам.главният прокурор Сарафов.

На място пристигна 45-тонен кран, докаран от влекач и започна подготовката за вдигането на 37-местния „МАН”. Около 17,45 ч смачканият автобус бе натоварен на платформа и замина към София.

Заради следствените действия пътят остана затворен за около час. Образуваха се километрични колони на входа на Своге откъм София.

 

Световрачене скърби за жертвите

Близки: Няма да се качим повече в автобус

„Никога повече няма да се кача в автобус. Страх ме е. Тръгваш с желание да си прекараш добре, а накрая...” Думите са на 13-годишно момиче, което днес изпраща в последния й път леля си. С приятелка лепят некролога на Славка Колева пред общината в с. Световрачене и разказват, че жената не пропускала екскурзия. „Ходила съм с нея много пъти, но вече няма да ме пускат”, споделя племенницата. Местните скърбят и за 14-годишния Георги, който е сред жертвите. „Жоро беше страхотен, пълен отличник. Приеха го в елитна столична гимназия, а днес го погребваме”, разказва момичето. „Искам оцелелите да ми разкажат какво се е случило. Те последни са видели леля жива”, споделя момичето.

Кметът на Световрачене Светла Николова поддържа връзка с близки на загиналите и на пострадалите. „Не знам какво и как е станало, разследващите ще кажат. Най-важно сега е да помогнем на ранените и да почетем жертвите”, каза Николова пред „Труд”.

 

Кръводарителна акция за пострадалите

Столична община плаща погребенията

По предложение на кмета на София Йорданка Фандъкова Столична община ще поеме разходите за погребение на всички загинали в тежката катастрофа край Своге. Всички жертви са жители на Столична община. Най-много загинали – 15 са от софийското с. Световрачене.

За възстановяването на пострадалите от инцидента се организира кръводарителска акция от Общинската Първа МБАЛ – София, Националния център по трансфузионна хематология и здравното министерство.

15 тежко пострадали са настанени в болниците „Пирогов”, ВМА, „Св. Анна” и „Царица Йоанна”. Необходимостта от кръв за пострадалите е ежедневна. Всеки може да дари кръв в сряда от 10 ч. до 14 ч. в Първа МБАЛ. Кръв може да се дари всеки ден и в Националния център по трансфузионна хематология. от 8 до 12 ч. и от 13 до 16,30 ч. , а в събота и неделя – от 9 до 15 ч.

 

Застрахователят изплаща аванс за лечение

НОИ консултира близки на пострадалите

НОИ ще консултира близките на загиналите в катастрофата край Своге, а от „Лев инс”, където е застрахован автобусът, ще отпуснат авансови плащания за медицински консумативи и лечение на пострадалите при инцидента.

Мобилен екип от експерти на НОИ-София град ще посети Световрачене, откъдето са повечето от загиналите, за да консултира близките им. Екип от „Лев инс”, където е застрахован автбусът, е посетил мястото и ще съдейства, обясни изпълнителният директор Павел Димитров. Компанията действа по израелския пример и още преди финала нна разследването ще отпуска авансово средства за лечение.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България