Турция удължи извънредното положение в страната с още 3 месеца

Ограничено е движението за всички превозни средства през Троянския проход

Тир се обърна на пътя Монтана-Видин

С лихвоточки да се плащат данъци Жилищно-спестовните влогове ще може да се наследяват

Двоен самоубийствен атентат в Нигерия взе най-малко 12 жертви

Президентът награди разузнавачи посмъртно Депутатът Таско Ерменков с отличие от министъра на отбраната

Пълна каша с Истанбулската конвенция Няма нужда от нов превод, документът се ратифицира на езика, на който е договорен

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 18 януари 2018

Искрен Веселинов: Ние от ВМРО сме категорични, че няма да подкрепим Истанбулската Конвенция, независимо колко превода и бъдат направени

Болниците искат парите си от НЗОК по съдебен път Въпреки решението на съда, здравната каса отказва да плати надлимитната дейност

Училища и градини с по-ниски сметки за парно Потребили сме по-малко топлоенергия през декември

Без субсидии за хора с увреждания, ако имат фирма Отпускат до 20 хиляди лева на кандидат за започване на собствен бизнес

Населението на Велико Търново се увеличава За кратко време жителите на старата столица са се увеличили с 1000 души

Прокуратурата образува досъдебно производство по случая с дъщерите в Свищов Анкета е показала, че са лица в риск, а нямат личен лекар

Слаба охрана улеснила атентата на летището в Сарафово Никой не е забелязал терориста, поставил бомбата в автобуса с израелски туристи

Областният управител на Бургас Вълчо Чолаков: Непроходимостта на „Тракия“ при силен сняг и вятър може да се овладее

Сгрешихме, че не информирахме бедстващите на магистралата

– Г- н Чолаков, тежката зима ви накара да посрещнете 2017- а на магистралата Бургас – Карнобат? Колко семейства бяха закъсали там с колите си и защо се случи това ?
– Ако бъда точен, закъсалите коли не бяха на магистралата, тя бе затворена доста по-рано. Колите бяха на стария път в отсечката Бургас – Айтос – Карнобат – Миролюбово на 30-и срещу 31 декември. В критичната вечер към 22 часа получих сигнал от дежурните за проблем на пътя Бургас – Айтос – Карнобат. Започнах да звъня на пожарната и на полицията, за да разбера каква точно е обстановката. Коментирахме с шефа на полицията Калоян Калоянов, на база „Атия“- Чубенков, и на Пътното – Митко Порязов, и взехме решение да използваме тежка техника от Военноморската база. Защото един камион ТИР бе заседнал на пресечката за Миролюбово. По-късно, като обследвах какво се е случило, се оказа, че камионът веднъж заседнал и го измъкнали, но втори път засяда отново и техниката там вече не е успяла да го измъкне. В 18 часа е било спряно движението на тежки автомобили към Бургас, но заварените в участъка не са били малко. В отсечката е имало 500 автомобила – леки и товарни. Тежкотоварните са били 25, някои от тях и цистерни. Отидохме на място и вече военните успяха да извадят тира. Военните реагираха за час и 15 минути. Тежка техника, МТЛБ – та през Бургас не са минавали никога, поне в новата история не знам… Толкова сняг имаше за последно през 2008 година. За скромните си 45 години от това, което съм видял, смятам, че има някаква цикличност…

– Вие сте началник на кризисния щаб за региона, но кой стопанисва и носи пряка отговорност за отсечката от магистралата – за това дали се чисти добре, дали е отворена навреме?
– За магистралата отговаря Агенция „Пътна инфраструктура“. Те я чистят, те наемат фирмите за това. По тяхно разпореждане тя се отваря и затваря в зависимост от степента й на проходимост.

– Как се стигна до такава криза? В крайна сметка имаше ли пострадали и кои бяха най-критичните моменти?
– След като бе изваден тирът, извадиха и още един автомобил – от другата страна, и постепенно тапата започна да се отпушва, но вътре колите вече бяха затрупани, спрели в съседното платно. Отделно снегорините бяха закъсали и в течение на много часове до сутринта не можехме да разчистим 500 метра. Защото снегоринът примерно чисти, а отзад навява. Страхотно навяване, страхотни преспи. Имаше родилки, които успяхме да извозим с тежките машини, майки с деца имаше, които евакуирахме. Имаше автобус с деца. 150 души бяха евакуирани в Карнобат, толкова в Айтос и 30 – в Бургас. Много хора си останаха по колите, отказаха да ги напуснат. Част от тях призори пожелаха евакуация. Не остана нито един бедстващ човек, нито един ранен, пострадал или в тежко състояние. Всички получиха съответните грижи. И бензин, и дизел занесохме, храна, вода… всичко необходимо. Една майка с дете на 3 години в колата, тръгнала сама на път, трепереше като лист. Веднага изпратих при нея човек от жандармерията, да й помогне, да стои там, докато я извадим, да бъде спокойна.

– Не се ли паникьосахте и вие?
– Аз съм завършил ШЗО в Плевен и съм се уволнил като офицер от запаса там. Ръководил съм операции като командир на взвод в Сливен, така че имам опит.

– Започнаха да наричат отсечката „лятната магистрала“, шофьори бяха бесни, че преди няколко дни не била отворена при високи температури и спокойно време, без валежи?
– Още като застъпих през ноември 2014-а, един от първите ми разговори беше точно за този път. Защото и аз като шофьор, който непрекъснато пътува до София и през зимата, знам, че това е първият път който се затваря по време на силен снеговалеж и вятър. Питал съм и началника на Пътното в Бургас г-н Порязов и г-н Лазаров, който бе шеф на АПИ, за възможността да залесят наоколо. Отговориха ми, че е трудно, почти невъзможно, защото там терените са частни, трябва отчуждаване и т.н. Но за мен, като човек, който идва от частния бизнес и ще се върне пак там – няма неща, които не могат да се случат. Просто чрез специалисти трябва да се намери най-подходящият начин и той да се реализира. Лошото е, че никой не иска да се захваща, да го започне, защото друг ще трябва да го довършва…А въпросът е да стане.

– Кои са алтернативните маршрути, когато Бургас – Карнобат „хлопне кепенци“? Как да се предотврати нова подобна криза?
– Трасето Бургас – Айтос – Карнобат – Петолъчката е първият вариант. Вторият е (този път между другото изобщо не бе затварян, той си работеше през цялото време на кризата) Бургас – Средец – Болярово – Елхово – магистралата.
Но отчитайки, че такъв сняг има на десет години веднъж, смятам, че със ситуацията, в която изпаднахме, с оглед метеорологичната обстановка, администрацията се справи добре. Винаги има какво да се желае. Един пропуск направих и аз. Трябваше на 30-и през час-час и половина да информираме гражданите, примерно чрез радията, какво се случва – че сме там. За да няма паника, да са информирани и в случай на нужда да могат един на друг да си помагат. Защото беше физически невъзможно да се стигне до колите, които са в средата. Отделно поискахме от тел. 112 номерата на хората, които се обаждат, и ние от щаба влизахме във връзка с тях – за да чуем от какво имат нужда.

– Какви мерки ще вземете, дали няма опасност оттук нататък да прелеят язовирите? Следят ли се нивата? Кажете какъв беше и проблемът с устието на река Велека, че трябваше да се използват взривове за отпушването й?
– За Велека имаше опасност да прелее, тъй като устието й бе запушено от пясъчна коса – нанос, който не позволява на водата да се оттича нормално. Още повече че, като замръзне, допълнително затруднява обстановката. В резултат на това бавно оттичане на шосето беше се появила огромна локва – около 50 метра – и отрязваше достъпа до Резово и Синеморец. Военните със строго премерени взривове осигуриха проводимостта на речното корито. Четох в интернет обвинения към мен. Защо не съм пратил там багер? Мястото е труднодостъпно, вятърът – изключително силен. Дотам техника не можеше да стигне никаква. Единственият вариант бе този.
За язовирите. Още в началото започнах политика за проучване на техническото състояние и нивата на язовирите, както и почистване на 500-метровата ивица след самата язовирна стена. Тази практика продължава и до момента. Установи се и практика да почистваме речни корита и дерета, като всяка година се обработват по 20 000 квадратни километра. За тази цел използваме лишени от свобода. В момента нямам постъпила информация за опасност от преливане. Вчера ми звъняха от тел. 112 да кажат за два язовира, които се намират на територията на община Средец и до които няма достъп заради снега. Но пък след това ми се обадиха, че са стигнали до тези водоеми и всичко е наред.

– Да спят ли спокойно хората от региона? Бургазлии се притесняват, че климатът се промени, могат ли да ни връхлетят необичайни явления?
– Страхът може понякога да е полезно нещо, но само ако е осъзнат мотив за отговорно поведение. По време на снежната криза имаше множество случаи, когато хора предприемаха пътувания безотговорно. Постоянното търсене на причината в някой друг е вредно като лична философия, като начин на живот. Да искаш от другите всичко, а ти да не си готов да дадеш нищо.

– Най-малкото село в Странджа планина, което е само с 6 души, отворено ли е вече към света?
– Всъщност в Сливарово са десет души. Преди три дни получих имейл, тъй като там има хора на инсулин и без лекарства. Свързах се с кмета на общината Илиян Янчев, който ми каза, че сам се е справил с тази ситуация. Подобен случай имаше и в село Пчелин, община Сунгурларе, където пътят остана непроходим за няколко дни и се наложи да се вика тежка техника от Сливен.

– Докъде стигна строежът на съоръжението по границата? Напролет се очаква инвазия на бежанци?
– Последно бях на границата сутринта на 30 декември. Въпреки снега срещнах машини с вериги, които носеха материали и разбрах, че се работи. Но от 31-ви работата е спряна и към настоящия момент е невъзможно дотам да достигнат техника и работници, тъй като снегът е около метър. Имаме изградени от Ямбол до няколко км източно от Малко Търново 67 километра ограда, която е завършена, приета. Предпоследните 50 км, които бяхме възложили в посока към Резово, очакваме да бъдат приключени до две седмици, след като стане възможно да се работи.
Остават едни последни 10 километра, за които са изработени конструкциите, трасето е разчистено, но при първа възможност ще продължи дейността. Общо като работа трябва не повече от месец, само да има достъп. Така че краят на изграждането на това съоръжение се вижда.

Нашият гост:

Вълчо Чолаков е роден на 26 април 1971 г. Магистър по право. Областен управител на област Бургас от ноември 2014. Общински съветник в Общински съвет-Бургас 2007-2014. Мажоритарен съдружник в консултантско дружество „Чолаков и Партньори“. Адвокат при Адвокатска колегия – гр. Бургас от 1998 г. Зам.-председател на НИС на СДС (2008-2014 г.). Притежава професионална квалификация по подготовка, разработка и управление на проекти, финансирани от ЕС. Медиатор, вписан в Единния регистър на медиаторите към Министерството на правосъдието. Като командир на мостостроителен взвод е ръководил редица военни учения в реална обстановка.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (4)

  1. ръководил редица военни учения в реална обстановка–ГЛУПОСТИ ПЪЛНИ,голямо изшиване,смешковци

  2. Прави ми впечатление, че трасетата на главните пътища са избрани много внимателно и почти няма случай да се стигне до затварянето им заради природен катаклизъм. Не мога да не отбележа, че вероятно единствено по финансови причини трасетата на новите автомагистрали минават през терени, които са високи била, голи баири или полета… Често автомагистралите са няколкостотин метра над старите трасета и така се превръщат в планински пътища. Няма да се оправим.

  3. При строителството на новите пътища,а и при ремонта на старите жп и автопътища,обикновено тн препроектни проучвания се забравят или не се правят.И министър Лиляна Павлова и министър Московски явно са полуинженери,както ББ е полупремиер,полупожарникар.В момента/20чи33мин/ на 17 01 2017г. има затрупан влак от снежни преспи меду гарите Хитрино и Висока поляна.Държавата е тотално блокирана,а премиер министъра отново се оправдава,че някой му е срал в гащите.За кой ли пореден път????????????????????

  4. Едно време се залесяваше, един, два , три реда, ако трябва, с дървета, храсти и т.н.Това може би би помогнало в някои определени места?!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.