Областният управител на Бургас Вълчо Чолаков: Непроходимостта на „Тракия“ при силен сняг и вятър може да се овладее

Сгрешихме, че не информирахме бедстващите на магистралата

- Г- н Чолаков, тежката зима ви накара да посрещнете 2017- а на магистралата Бургас - Карнобат? Колко семейства бяха закъсали там с колите си и защо се случи това ?

- Ако бъда точен, закъсалите коли не бяха на магистралата, тя бе затворена доста по-рано. Колите бяха на стария път в отсечката Бургас - Айтос - Карнобат - Миролюбово на 30-и срещу 31 декември. В критичната вечер към 22 часа получих сигнал от дежурните за проблем на пътя Бургас - Айтос - Карнобат. Започнах да звъня на пожарната и на полицията, за да разбера каква точно е обстановката. Коментирахме с шефа на полицията Калоян Калоянов, на база "Атия"- Чубенков, и на Пътното - Митко Порязов, и взехме решение да използваме тежка техника от Военноморската база. Защото един камион ТИР бе заседнал на пресечката за Миролюбово. По-късно, като обследвах какво се е случило, се оказа, че камионът веднъж заседнал и го измъкнали, но втори път засяда отново и техниката там вече не е успяла да го измъкне. В 18 часа е било спряно движението на тежки автомобили към Бургас, но заварените в участъка не са били малко. В отсечката е имало 500 автомобила - леки и товарни. Тежкотоварните са били 25, някои от тях и цистерни. Отидохме на място и вече военните успяха да извадят тира. Военните реагираха за час и 15 минути. Тежка техника, МТЛБ - та през Бургас не са минавали никога, поне в новата история не знам... Толкова сняг имаше за последно през 2008 година. За скромните си 45 години от това, което съм видял, смятам, че има някаква цикличност...

- Вие сте началник на кризисния щаб за региона, но кой стопанисва и носи пряка отговорност за отсечката от магистралата - за това дали се чисти добре, дали е отворена навреме?

- За магистралата отговаря Агенция „Пътна инфраструктура“. Те я чистят, те наемат фирмите за това. По тяхно разпореждане тя се отваря и затваря в зависимост от степента й на проходимост.

- Как се стигна до такава криза? В крайна сметка имаше ли пострадали и кои бяха най-критичните моменти?

- След като бе изваден тирът, извадиха и още един автомобил - от другата страна, и постепенно тапата започна да се отпушва, но вътре колите вече бяха затрупани, спрели в съседното платно. Отделно снегорините бяха закъсали и в течение на много часове до сутринта не можехме да разчистим 500 метра. Защото снегоринът примерно чисти, а отзад навява. Страхотно навяване, страхотни преспи. Имаше родилки, които успяхме да извозим с тежките машини, майки с деца имаше, които евакуирахме. Имаше автобус с деца. 150 души бяха евакуирани в Карнобат, толкова в Айтос и 30 - в Бургас. Много хора си останаха по колите, отказаха да ги напуснат. Част от тях призори пожелаха евакуация. Не остана нито един бедстващ човек, нито един ранен, пострадал или в тежко състояние. Всички получиха съответните грижи. И бензин, и дизел занесохме, храна, вода... всичко необходимо. Една майка с дете на 3 години в колата, тръгнала сама на път, трепереше като лист. Веднага изпратих при нея човек от жандармерията, да й помогне, да стои там, докато я извадим, да бъде спокойна.

- Не се ли паникьосахте и вие?

- Аз съм завършил ШЗО в Плевен и съм се уволнил като офицер от запаса там. Ръководил съм операции като командир на взвод в Сливен, така че имам опит.

- Започнаха да наричат отсечката "лятната магистрала", шофьори бяха бесни, че преди няколко дни не била отворена при високи температури и спокойно време, без валежи?

- Още като застъпих през ноември 2014-а, един от първите ми разговори беше точно за този път. Защото и аз като шофьор, който непрекъснато пътува до София и през зимата, знам, че това е първият път който се затваря по време на силен снеговалеж и вятър. Питал съм и началника на Пътното в Бургас г-н Порязов и г-н Лазаров, който бе шеф на АПИ, за възможността да залесят наоколо. Отговориха ми, че е трудно, почти невъзможно, защото там терените са частни, трябва отчуждаване и т.н. Но за мен, като човек, който идва от частния бизнес и ще се върне пак там - няма неща, които не могат да се случат. Просто чрез специалисти трябва да се намери най-подходящият начин и той да се реализира. Лошото е, че никой не иска да се захваща, да го започне, защото друг ще трябва да го довършва...А въпросът е да стане.

- Кои са алтернативните маршрути, когато Бургас - Карнобат "хлопне кепенци"? Как да се предотврати нова подобна криза?

- Трасето Бургас - Айтос - Карнобат - Петолъчката е първият вариант. Вторият е (този път между другото изобщо не бе затварян, той си работеше през цялото време на кризата) Бургас - Средец - Болярово - Елхово - магистралата.

Но отчитайки, че такъв сняг има на десет години веднъж, смятам, че със ситуацията, в която изпаднахме, с оглед метеорологичната обстановка, администрацията се справи добре. Винаги има какво да се желае. Един пропуск направих и аз. Трябваше на 30-и през час-час и половина да информираме гражданите, примерно чрез радията, какво се случва - че сме там. За да няма паника, да са информирани и в случай на нужда да могат един на друг да си помагат. Защото беше физически невъзможно да се стигне до колите, които са в средата. Отделно поискахме от тел. 112 номерата на хората, които се обаждат, и ние от щаба влизахме във връзка с тях - за да чуем от какво имат нужда.

- Какви мерки ще вземете, дали няма опасност оттук нататък да прелеят язовирите? Следят ли се нивата? Кажете какъв беше и проблемът с устието на река Велека, че трябваше да се използват взривове за отпушването й?

- За Велека имаше опасност да прелее, тъй като устието й бе запушено от пясъчна коса - нанос, който не позволява на водата да се оттича нормално. Още повече че, като замръзне, допълнително затруднява обстановката. В резултат на това бавно оттичане на шосето беше се появила огромна локва - около 50 метра - и отрязваше достъпа до Резово и Синеморец. Военните със строго премерени взривове осигуриха проводимостта на речното корито. Четох в интернет обвинения към мен. Защо не съм пратил там багер? Мястото е труднодостъпно, вятърът - изключително силен. Дотам техника не можеше да стигне никаква. Единственият вариант бе този.

За язовирите. Още в началото започнах политика за проучване на техническото състояние и нивата на язовирите, както и почистване на 500-метровата ивица след самата язовирна стена. Тази практика продължава и до момента. Установи се и практика да почистваме речни корита и дерета, като всяка година се обработват по 20 000 квадратни километра. За тази цел използваме лишени от свобода. В момента нямам постъпила информация за опасност от преливане. Вчера ми звъняха от тел. 112 да кажат за два язовира, които се намират на територията на община Средец и до които няма достъп заради снега. Но пък след това ми се обадиха, че са стигнали до тези водоеми и всичко е наред.

- Да спят ли спокойно хората от региона? Бургазлии се притесняват, че климатът се промени, могат ли да ни връхлетят необичайни явления?

- Страхът може понякога да е полезно нещо, но само ако е осъзнат мотив за отговорно поведение. По време на снежната криза имаше множество случаи, когато хора предприемаха пътувания безотговорно. Постоянното търсене на причината в някой друг е вредно като лична философия, като начин на живот. Да искаш от другите всичко, а ти да не си готов да дадеш нищо.

- Най-малкото село в Странджа планина, което е само с 6 души, отворено ли е вече към света?

- Всъщност в Сливарово са десет души. Преди три дни получих имейл, тъй като там има хора на инсулин и без лекарства. Свързах се с кмета на общината Илиян Янчев, който ми каза, че сам се е справил с тази ситуация. Подобен случай имаше и в село Пчелин, община Сунгурларе, където пътят остана непроходим за няколко дни и се наложи да се вика тежка техника от Сливен.

- Докъде стигна строежът на съоръжението по границата? Напролет се очаква инвазия на бежанци?

- Последно бях на границата сутринта на 30 декември. Въпреки снега срещнах машини с вериги, които носеха материали и разбрах, че се работи. Но от 31-ви работата е спряна и към настоящия момент е невъзможно дотам да достигнат техника и работници, тъй като снегът е около метър. Имаме изградени от Ямбол до няколко км източно от Малко Търново 67 километра ограда, която е завършена, приета. Предпоследните 50 км, които бяхме възложили в посока към Резово, очакваме да бъдат приключени до две седмици, след като стане възможно да се работи.

Остават едни последни 10 километра, за които са изработени конструкциите, трасето е разчистено, но при първа възможност ще продължи дейността. Общо като работа трябва не повече от месец, само да има достъп. Така че краят на изграждането на това съоръжение се вижда.

Нашият гост:

Вълчо Чолаков е роден на 26 април 1971 г. Магистър по право. Областен управител на област Бургас от ноември 2014. Общински съветник в Общински съвет-Бургас 2007-2014. Мажоритарен съдружник в консултантско дружество „Чолаков и Партньори“. Адвокат при Адвокатска колегия - гр. Бургас от 1998 г. Зам.-председател на НИС на СДС (2008-2014 г.). Притежава професионална квалификация по подготовка, разработка и управление на проекти, финансирани от ЕС. Медиатор, вписан в Единния регистър на медиаторите към Министерството на правосъдието. Като командир на мостостроителен взвод е ръководил редица военни учения в реална обстановка.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта