Застреляха посред бял ден мъж в главата в Берлин

Спипаха българин с 29,3 кг канабис във Франция

Затварят прохода „Шипка“ заради честването на Шипченската епопея

Пхенян изстреля две ракети в морето край източния си бряг

Вижте какво ще е времето през уикенда

Запали се старото сметище до оръжейния завод „Арсенал“

Серия А не е само „Юве“

„Konami“ отмъкна Евро 2020 от „EAsports“

Наградния фонд на „Dota 2“ надмина рекордните 33 млн. долара

На 24 август 2019 да почерпят

„Лудогорец“ втори по шутове в Лига Европа

Г-7 в очакване на нов трус от Тръмп Срещата на най-развитите икономики започва утре

Шест членки на ЕС приемат 356 мигранти от кораб до Малта

Космическа сянка тегне над местните избори Ретроградният Меркурий залага капан, сочи прогнозата на астролога Светлана Тилкова - Алена

Пожар избухна на ферибот в Индонезия, трима загинаха

Освободеният машинист – герой, върнал се при горящите вагони да предотврати по-голяма трагедия

Ðàäîñëàâ Ïåòêîâ áåøå îñâîáîäåí îò ñúäà

Единствен виновник под стража за тежката влакова катастрофа, която буквално взриви живота на хората в шуменското село Хитрино, засега остава главният машинист на товарен влак 90570 Димитър Михнев/41 г./ от Русе.

Главният машинист Димитър Михнев остава в ареста с постоянна мярка
Главният машинист Димитър Михнев остава в ареста с постоянна мярка

Окръжният съд в Шумен уважи за него искането на прокурор Маргарита Георгиева и го остави в ареста с постоянна мярка. Съдът не прие обвинението за колегата му и втори машинист в локомотив N86003 Радослав Петков/64 г./ и го пусна на свобода.

„Баща ми за мен е герой. Той се е върнал да спасява горящия влак“, разказа пред „Труд“ дъщеря му. В съдебната зала адвокатите на Петков също обясниха, че е отишъл след взрива, за да обезопасява влака. Активирал спирачките на последните два вагона. Това е било важно, защото районът е с обратен наклон. Нареждал камъни зад негорящите вагони, правел е всичко по силите си да не допусне по-голяма трагедия в населеното място.

Не тези му действия обаче, а длъжностната му характеристика е мотив съдия Мариана Георгиева да го пусне на свобода. Обвинението заяви, че задълженията му са еднакви с тези на първия машинист, но съдията цитира, че той не е имал задължения по управление на влака, трябвало е да изпълнява разпорежданията на локомотивния машинист. Като второ лице не е имал задължение да следи за скоростта на влака и да я променя. А засега според експертизи, именно превишената скорост и неглижиране на светлинна сигнализация са основни нарушения и причина за жп.инцидента, при който е настъпило дерайлиране, разхерметизиране на една цистерна, теч на пропилен и по-късното му възпламеняване след нахлуване в къща със запалена печка /в дома на загиналия Акиф и съпругата му на ул.“П.Волов“ б.а./.

Според обвинението, през първата стрелка в района на Хитрино влакът, движил се по линията Бургас-Русе, е преминал с 80 км/ч, а при стрелка 5 с 78 км/ч при допустими 40 км/ч. Автоматичната влакова спирачка е задействана на 17 метра преди стрелка 1, т.е. няма екстрено задържане. Прокуратурата изтъкна и че влакът тръгва от начална гара в Бургас с 13 минути закъснение, увеличава го на 30 минути, но после наваксва и идва в Хитрино в 5,37 ч. след като по разписание трябва да пристигне в 6,02 ч. Т.е. 25 минути преждевременно. Двойна над допустимата скорост са запечатали не само „черните кутии“ на локомотивите, но и очевидци. Освен ръководител движение и стрелочник, които си разменили реплики по известителна система „Този май няма да го бъде, кара бързо“, кадрови военният Цанко Анастасов също станал неволен свидетел. Свършило горивото на колата му и той връвял пеша близо до линията, когато станал инцидента. Прокурор Георгиева е категорична, че има пряка причинно следствена връзка между скоростта и настъпилия резултат, а според нея деянието и двамата обвинени дейци са с висока обществена опасност. Както „Труд“ писа, след адския взрив 7 души загинаха, 26 са ранени, над 50 са разрушените къщи и сгради, а за 11 дни цялото село беше евакуирано извън домовете си.

На обратна позиция, че „превишената скорост не винаги е причина за произшествие“ бяха пред съда адвокатите на двамата машинисти. Беше изтъкнато, че в един том с класифицирана информация от общо натрупани 20 тома с доказателства, се съдържа протокол за оглед на стрелка 5. Агенти на ДАНС описвали като незаключена входната стрелка на железния път. В съдебна зала бе коментирано, че това може да е причина за скъсването на част от композицията след пети вагон и настъпилото произшествие.

Пред съда и двамата машинисти казаха, че съжаляват за случилото се, чуха се съболезнования към близките на загиналите.

По-младият Михнев има над 17 г. стаж, от септември м.г. е с трудов договор към превозвача „Булмаркет“-Русе. Петков е със стаж над 27 г. и е бивш машинен инструктор. Освидетелствани са като напълно вменяеми да отговарят за действията си и да лежат в ареста. Засега само единия остава зад решетките. При евентуално обжалване на ареста или протест от прокуратурата делото е насрочено за 3 януари в Апелативния съд във Варна.

 

Прокурор Маргарита Георгиева:

Не е това, което адвокатите говорят

Ïðîêóðîð Ìàðãàðèòà Ãåîðãèåâà
Прокурор Маргарита Георгиева

– Госпожо Георгиева, съдът не прие обвинението ви за втория машинист Петков?

– Съдебните решения не се коментират, не е етично. Имам право на протест и ще реша дали да се възползвам. Ще преценя, рано е.

– Продължава разследването, може ли да има и други обвиняеми?

– На този етап – не. По-късно може да се наложи.

– Адвокатите на обвиняемите споменаха пред съда за оставена отключена стрелка, която може да е причина за жп катастрофата. Как ще го коментирате, сериозно ли е това?

– Извършили сме процесуално-следствени действия. Тези стрелки са установени, фиксирано е положението, в което са се намирали. При всички положения не е това, което адвокатите говорят.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.