На 24 май 2018 да почерпят

Пътувай и чети с ретро трамвая на 24 май

Алпинистът Атанас Скатов след завръщането си от Хималаите: Налудничаво е, но смъртта там е нещо естествено

Италианският президент Серджо Матарела връчи мандат за съставяне на правителство на Джузепе Конте

Вдигат пенсиите с 3,8% от юли (обзор) Минималната за осигурителен стаж и възраст става 207,60 лв.

Юлия Скрипал в първо изявление след изписването си от болницата: Събудих се с новината, че с баща ми сме били отровени

Ръст на сделките с имоти в курортите Банско и Слънчев бряг са първенци

Проф. Христо Пимпирев: Мечтая Антарктида да дава повече за човечеството и България да е там

Полицаят заплашвал военния преди смъртта си (обзор) Съдът остави Ангел Желязков в ареста

Иванчева изпързаля правосъдието

Шофьорът на автобуса от катастрофата на магистрала “Тракия”: Казах на пътниците да отворят аварийните кранове и да излязат, аз бях последен

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в четвъртък, 24 май 2018

Мая Манолова: Парите за здраве тази година са увеличени, но с това се увеличиха и проблемите

Съдът окончателно пусна АМ „Струма“ през Кресненското дефиле

Ремонтират бул. „Тодор Каблешков“ в София

Отглеждате ли си „компютърен врат”? Раздвижете го, ако искате да запазите здравето си

Заседналият начин на живот предизвиква изменения на гръбнака, които водят до опасност от инвалидизиране на все по-ранна възраст. Древните източни лекари не случайно са казали: ние сме толкова млади, колкото е млад нашият гръбнак. И ако нашите предци са прибягвали към помощта на бастуна чак на преклонна възраст, днес в кабинетите по физиотерапия редом с пенсионерите чакат за преглед и все повече млади хора.

Какво е важно да знаете за гръбначния стълб, за да сте здрави?

Осемчасов работен ден, без да имаме време да станем от стола и да се раздвижим, навели неотклонно глава над бюрото, пред компютъра, над документите… Познато ви е, нали? Повечето от нас прекарват по-голяма част от ежедневието си „замръзнали” в нееестествена за тялото поза, докато шофираме, докато работим в офиса, докато си „почиваме” вечер пред телевизора или с таблета и телефона в ръка. До какво води това? Обикновено всичко започва с оплаквания от леко схващане на мускулите и болка в областта на гърба, врата, раменете. В повечето случаи засегнатите не обръщат внимание, докато проблемът не се задълбочи и не се превърне в пречка да изпълняват обичайните си ежедневни ангажименти. Едва тогава търсят помощта на специалист и изведнъж се сблъскват с диагнози като: остеохондроза (промени в междупрешленните дискове на гръбнака), спондилоза (увреждане на костната тъкан на прешлените), дискова херния и др. Всички те обикновено са взаимосвързани и към всички тях ни води нежеланието да се погрижим за здравето си, като спортуваме и се движим всеки ден.

Гръбнакът се „храни” от движението. Липсата на движение означава липса на „смазване” на междупрешленните дискове на гръбнака, които по-бързо се амортизират. От движението зависи и доброто кръвообращение, което изхранва гръбначния стълб.

Как да си помогнем?

Специалистите съветват хората в активна възраст (до 50 г.) да изминават поне по 8 км дневно (около 12 000 крачки). Ако ви изглежда невъзможно за изпълнение, има и алтернатива – поне 3 пъти седмично по 30 минути движение. Така ще си осигурите добра профилактика на костно-ставните заболявания и не само. Обездвиженият човек не може да изкачи няколко етажа по стълбите, без да се задъха, получава сърцебиене при минимално натоварване, тъй като и сърцето му не e във форма. Отслабени са и мускулите на цялото тяло, в резултат на което коремът се отпуска, а впоследствие се появява затлъстяване в коремната област и долната половина на тялото. През повечето време чувства недостиг на енергия, живее и работи изморен, под стрес и в потиснато настроение. Спортът е не само средство да поддържаме тялото си здраво. Той е и най-доброто лекарство срещу стреса и „хапче” за добро настроение всеки ден.

Друг проблем е, че не пием достатъчно вода – дневната доза е минимум 40 мл на 1 кг тегло. При хронична дехидратация се затруднява обмяната на веществата, натрупват се токсини, започват да се развиват всякакви възпалителни и дегенеративни заболявания. Но много от нас се сещат за чашата с вода едва, когато усетят силна жажда. А тя е знак, че вече сме дехидратирани.

Традиционното лечение на костно-ставните проблеми включва предимно медикаментозно обезболяване с нестероидни противовъзпалителни лекарства. Те временно облекчават болката, но не могат да спрат прогресирането на болестта. Освен това голяма част от използваните медикаменти имат редица неблагоприятни странични ефекти. Нестероидните противовъзпалителни могат да провокират стомашно-чревни оплаквания. Кортикостероидните инжекции, които също се прилагат за лечение, влияят негативно на хрущяла в ставата. Затова не пропускайте да използвате възможностите на физиотерапията и балнеолечението.

Ефективно решение за профилактика и лечение на опорно-двигателния апарат е Шуслеровата терапия. Минералите представляват около 23% от състава на костите. Затова всекидневният прием на достатъчно минерали е важна стъпка към здравето. Шуслеровите соли на Немския хомеопатичен съюз (DHU) помагат за ограничаване и отстраняване на възрастовите изменения на гръбначния стълб. За профилактика и лечение на костно-ставни проблеми можете да използвате универсалната Шуслерова комбинация за здрави кости и стави: сол №1 калциев флуорид, сол №2 калциев фосфат, сол №8 натриев хлорид и сол №11 силицея. Приемът е по 5 таблетки от всяка сол, ежедневно, за 2-3 месеца. Профилактично е добре да се правят по 2-3 такива курса годишно. Сол №1 отговаря за еластичността и тонуса на всички тъкани. Използва се при деформации на гръбнака или на стави, а също и при плоскостъпие. Сол №2 е основната сол за растеж или изграждане на тъкани. Много важна за профилактика на остеопороза или при лечение на счупен крайник, а също и в периоди на растеж на детето, при бременност и кърмене. Сол №8 отговаря за водния баланс на организма и участва в изграждането на хрущяли, сухожилия и на междупрешлените дискове. Можем да кажем, че тя „храни” износените хрущяли. Сол №11 силицея е нужна за еластичност и здравина на костите и сухожилията.

За да избегнем болките и да се погрижим за доброто състояние на гръбначния стълб, трябва в ежедневието си да се стремим към следните важни навици:

Правилно седене пред компютъра: мониторът трябва да е на нивото на очите, тъй като ако не е поставен правилно, се натоварва вратът. На всеки 45 минути работа трябва да се прави 15-минутна почивка за раздвижване.

Да се избягва стоенето/ седенето в една и съща поза. Столът, на който седим, трябва да е с висока горна част, която подкрепя гърба.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.