Отлагат паспортите на сградите с 2 години (обзор)

С поне още 2 години да бъде удължен крайният срок за изготвяне на технически паспорти на сградите, изградени преди 2007 г., като за някои строежи може да се предвиди и повече време, предлагат от ГЕРБ.

От ГЕРБ предлагат поредната отсрочка за изготвяне на документите

Плащат част от нужните дейности с пари от бюджета чрез държавен фонд

Обмислят различни срокове според вида на сградата

Да се отложи отново крайният срок за изготвяне на технически паспорти на сградите, построени преди 2007 г. с нови допълнителни 2 години, предлагат от ГЕРБ. Това съобщи зам.-строителният министър Николай Нанков във фейсбук профила си.

“Пандемията не е точното време, в което да добавяме още една грижа към всекидневието на българите. Затова в ГЕРБ предлагаме отново да бъде удължен с поне 2 години срокът, в който собствениците на жилища следва да се погрижат за изготвяне на технически паспорти на сградите, в които са имотите им”, заявява Нанков. Така вместо до края на 2022 г. собствениците на имоти, изградени преди 2007 г. ще имат време да поръчат за изготвяне необходимите документи поне до края на 2024 г.

Освен това от ГЕРБ обещават да осигурят бюджетни средства, с които да се създаде специален фонд за подпомагане на процеса на паспортизация. Това е записано и в управленската им програма. Все още се обсъжда дали със средствата ще се плати цялата необходима сума за изготвяне на документите или ще се подпомогнат собствениците с част от нея.

Обмислят се и да бъдат въведени различни срокове за различните строежи в зависимост от големината и спецификата им и предпоставката да създадат опасност за живеещите в тях, обяснява Нанков.

Изискването за технически паспорти на сградния фонд е от 2006 г. и сроковете досега са удължавани четири пъти. “Това са значими документи, които отразяват техническото състояние на конструкцията, инсталациите и пр. Качествено подготвените технически паспорти ще осигурят професионална експертна информация, която да подпомогне гражданите при планиране на управлението и поддържането на техните жилищни сгради. Затова не трябва да се изработват под натиска на изтичащия срокове”, подчерта Нанков.

Наемат проектанти и консултанти

Вписват в документа и незаконни преустройства

При срутване на носеща стена за ремонт собствениците впоследствие могат да отнесат и глоба

Собствениците на имоти, в които са правени незаконни преустройства, могат да бъдат санкционирани, след като общините получат информация за това чрез изготвените технически паспорти на сградите.

Информацията за незаконни преустройства и ремонти, направени в стари блокове и къщи ще бъде вписана в новите технически паспорти, които трябва да бъдат изготвени за всички сгради, изградени преди 2007 г. Изключение правят санираните, тъй като при енергийното обновяване на тях им е изготвен и технически паспорт.

Вписването на преустройствата в техническата документация обаче не ги узаконява. При срутване на носеща стена или други неправомерни архитектурни промени впоследствие собствениците могат да бъдат и глобени, както е по закон, тъй като подобни ремонти могат да застрашат целостта на сградите. Такива санкции и сега могат да бъдат наложени, но при изготвяне на техническите паспорти общините лесно ще се сдобият с информация за нарушителите и няма да им се налага да чакат сигнал от добросъвестни съседи.
За изготвяне на техническите паспорти трябва да бъде нает колектив от проектанти с различни специалности или консултанти. Те обследват сградата, попълват информация за това какви са техническите є характеристики, проучват съществуващата документация или правят архитектурно заснемане при липса на такава, описват евентуални дефекти, повреди или разрушения, извършват замервания относно издържливостта на сградата и енергийната є ефективност.

Обичайно изготвянето на технически паспорт отнема 30-45 дни, но в случай, че има свободни екипи от проектанти или консултанти. Предвид нужното съгласие и събиране на средства от всички собственици процесът по изготвяне на паспорта може да продължи и година.

Фирмите искат до 5 лева на квадратен метър

Документът излиза до 1000 лева на апартамент

Между 3 и 5 лева на кв. м. струва изготвянето на технически паспорт, като за архитектурно заснемане се плаща допълнително по около 1 лева на квадрат.

До 1000 лева на апартамент може да достигне цената за изготвяне на технически паспорт. Документът не може да се възложи за отделен имот, а само за цялата сграда. Цените за изготвяне на технически паспорт не са променяни от години и вървят по около 3-5 лева за квадратен метър. Така собственици на апартаменти с площ 65 кв. м ще трябва да платят между 195 лева и 325 лева, ако средствата се разпределят според площта на имотите в етажната собственост. Изготвянето на технически паспорт ще струва на притежателите на домове с площ от 90 квадрата между 270 лева и 450 лева, а за собствениците на апартаменти от 165 кв. м ще струва между 495 и 825 лева. Отделно при липсата на технически чертежи за сградата се плаща и по около 1 лев за кв. м за архитектурно заснемане. Или за най-големите домове цената може да достигне почти 1000 лв.
Техническият паспорт съдържа цялата информация за годината на изграждане, използваните материали, вида на строителството, пожароустойчивостта и сигурността при земетресения, както и за направените ремонти в съответната сграда.

Следете Trud News вече и в Telegram
Избори 2024. Платено съдържание. Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България