На 23 май 2019 да почерпят

Лидерът на Камарата на общините в британския парламент подаде оставка заради Брекзит

Златна гъска храни „еколозите“ Прибират милиони евро за опазването на „застрашения вид“

НАТО обяви, че срещата на върха в Лондон тази година ще бъде на 3 и 4 декември

Генералният директор на ЮНЕСКО идва в България

Балъков се разделя с „Етър” с емоционално обръщение към феновете

Партиите си надписват сметката по закон Държавните субсидии са постоянно завишавани над определения размер още от 2002 г.

Стоичков дари Албер II с албум и екип

Данъци за отдаване на апартамент и кола на туристи

За 24 пъти бяха връчени отличията „Златно перо“ за принос към българската култура и изкуство

Маршал Халифа Хафтар отказа предложение за примирие в Либия

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 23 май 2019

Събират три месеца оферти за АЕЦ „Белене” (обзор) Интерес има от компании от Китай, Франция и Русия

Вижте документалния филм на Би Би Си за отвлечените деца от норвежката служба за закрила на детето „Барневерн“ (видео със субтитри)

137 млн. лв. кредити дръпнали студенти Теглят средно по 9584 лв., cумите се отпускат само за обучение у нас

Офертата на Сърбия за завода на „Фолксваген“ е по-добра от тази на България, смята Вучич

Снимка: Архив

„Нашата оферта е по-добра от тази на България“, категоричен е сръбският президент Вучич. Белград не се отказва от битката за огромната инвестиция на Фолксваген, пише „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг” (ФАЦ), цитиран от „Дойче веле“.

„Сърбия се бори за Фолксваген“ – под това заглавие ФАЦ публикува статия от балканския си кореспондент Михаел Мартенс, който е разговарял и със сръбския президент Александър Вучич. В Белград виждат няколко предимства на Сърбия в съревнованието с България за голямата инвестиция: държавата можела да предложи по-добри условия, в резултат от дуалната система страната разполагала с добре обучени кадри и с опит в производството на компоненти за автоиндустрията. В статията става дума обаче и за минусите на Сърбия: незадоволителното състояние на демокрацията и правовата държава, както и важното обстоятелство, че Сърбия не членува в ЕС. Ето някои от акцентите в публикацията:

В началото на статията авторът отбелязва, че в ЕС сръбският президент Александър Вучич се натъква на все повече основателна критика заради състоянието на демокрацията и върховенството на закона в страната. Затова пък икономическите успехи на Сърбия са безспорни: солидни държавни финанси, спадащ дълг, намаляваща безработица. Сърбия е атрактивна дестинация за чуждестранните инвеститори и сега се надява на „големия си удар“ – да привлече новия завод на Фолксваген, пише Михаел Мартенс.

Вучич изразява надеждата си, че инвестицията на германския концерн ще дойде тъкмо в Сърбия – „въпреки сериозния политически натиск върху някои от участниците“, както се изразява сръбският президент. Авторът цитира ширещите се в Белград слухове, че в съревнованието за Фолксваген бившият германски канцлер Герхард Шродер (когото Вучич смята за свой приятел) лобира за Турция. Тези слухове Вучич коментира с думите: „Това е негово право. Аз пък чувам, че други лобират за други дестинации. Ние обаче играем чисто. И открито защитаваме своите интереси“.

Тук трябва да се припомни, че Герхард Шрьодер е не само бивш канцлер, но и бивш министър-председател на германската провинция Долна Саксония – „родината“ на Фолксваген. Правителството на Долна Саксония контролира над 20% от акциите на концерна и по този начин винаги участва във взимането на важни решения.

По-нататък в статията Мартенс пише, че – по думите на сръбския президент – Сърбия уважава конкурентите си за голямата инвестиция, сред които са Турция и България. „Но каквото и да предложат те, ние можем да предложим повече. Готови сме да предложим двойно по-високи субсидии и облекчения в сравнение с България. Имаме добре квалифицирани кадри, директно на границата с ЕС. А преди три години въведохме и дуалната образователна система по германски образец“, казва Вучич. В статията са изброени и изгодите, които – според Вучич – може да предложи Сърбия: безплатен терен за строежа и извършване на всички инфраструктурни дейности – газ, ток, пътища, плюс денонощна готовност да се отговаря на всички запитвания от страна на Фолксваген.

Същевременно, пише Мартенс, Сърбия има и един минус: не е член на ЕС. Авторът припомня, че преговорите за членство започнаха през 2014 година, но едва ли ще приключат скоро. На което сръбският президент отговаря: „Ако бяхме в ЕС, вече отдавна да сме привлекли тази инвестиция, защото съм сигурен, че нашата оферта е по-добра от тази на България. Но без членство в ЕС борбата е тежка“.

Авторът е разговарял и с Марко Чадеж, президент на Сръбската стопанска камара, който изтъква и друго предимство на страната: в Сърбия вече се произвеждат много части и компоненти за автомобилната индустрия. Чадеж добавя още, че Сърбия изпреварва България с единайсет места в класацията на Световната банка за бизнес-климата.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.