Дневен хороскоп на Алена за четвъртък, 12.12.2019

На 12 декември 2019 да почерпят

Излиза сказание за Боян Мага Нов роман от Павлина Павлова за сина на Симеон

„Локо“ (София) покани Стойчо Стоев

Учениците от кърджалийското училище, чието стълбище пропадна, ще учат в други сгради

Сър Антъни Хопкинс: Актьорите са глупави

Джонсън печели вота, но с малка преднина

Купуваме още един правителствен самолет (обзор) От 2014 г. „Фалкон”-ът е аварирал над 20 пъти

Депутати от БСП пред “Труд”: Корнелия Нинова не владее групата си При избора на Сотир Цацаров червената група се разцепи наполовина

Турция заплаши да изгони американските войници от базата „Инджирлик”

Манолова открива временна приемна във Видин

Свършват мъките с данъчните декларации

Дължими налози за служебен аванс за шефа

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 12 декември 2019

„Германският пациент” от Михаил Вешим Ще спаси ли българската пукница Хер Бекер

Оферти от чипс до яхта – в 6:00 сутринта започва харчът по „Черен петък” Тази година той се пада на 29-и ноември

В Америка отстъпките достигат до 80%, заради това има и много регистрирани случаи на пострадали от стъпкване, предизвикано от големия брой хора, които искат да влязат в магазина.

Българите заделят пари за шопинг, колкото германците, рекордьори са американците

В България шест от десет души знаят какво е “Черен петък”, а повече от една трета от хората ще пазаруват на този ден. Те ще похарчат повече от германците – средно по 500 лв., за разлика от жителите на Германия, които имат бюджет от около 200 евро. По принцип денят си има официална дата на провеждане всяка година – последният петък от месец ноември, като тази година той се пада на 29-ти. В България обаче повечето големи търговски вериги започват една седмица предварително като изместват датата на големите намаления в предходния петък, за да постигнат повече продажби.

Защо “Черен петък”?

Истерията “Черен петък” е най-мащабната рекламна кампания в света и е номер едно по обем на пазаруване. Тя води средно до 663% ръст на продажбите в световен план, показват анализи на търговците, обобщени в Black Friday Global. Традицията започва в Америка през 1960 г., а наименованието “Черен петък” денят получава във Филаделфия, където терминът се е използвал за пръв път, но не за намаления при пазаруването, а за това, че по улиците след Деня на благодарността е пълно с коли и пешеходци и това прави улиците черни. В българските магазини “Черен петък” започва да навлиза едва през 2013 г., но всяка година отчитат ръст на продажбите и хората, които ще се включат в рекламната кампания.

С нарастването на интереса в света търговците стават все по-изобретателни и успяват да привличат потребителите с нестандартни оферти. Тази година има дори храна с етикет с намаление за “Черен петък” и оферта за супер луксозна яхта.

В САЩ си пускат отпуска за деня

За разлика от САЩ, в другите страни не е прието да се взима почивен ден на “Черен петък”. Но и вие винаги може да си вземете ден отпуска, ако искате да пазарувате на спокойствие в петък. Много българи, които не почиват на този ден, стават по-рано дори от най-активните нации в света и още в 6:00 часа започват да растат продажбите. В периода между 8 и 10 часа сутринта се отчита една от най-големите активности на пазаруване в онлайн магазините в страната. За разлика от повечето страни, в Америка “Черен петък” традиционно започва от полунощ и продължава цял ден. В страната отстъпките достигат реално до 80%, заради това има и много регистрирани случаи на пострадали от стъпкване, предизвикано от големия брой хора, които искат да влязат в магазина. Случвало се е дори хора да чакат по 5-6 часа преди да отвори магазинът, в който са пуснали огромни намаления на черна техника, а опашките, които се вихрят, са от хиляди души.

Българите са доволни от отстъпките

В България средната отстъпка в деня на разпродажбите не се е променила – 51% през 2017 г. и 51% през 2018 г. Интересно е, че тези цифри на практика съвпадат с очакванията на българите за размера на отстъпките през този ден – 49%. Това показва, че сме доволни от отстъпките на “Черен петък”. Най-много надежди за големи отстъпки се възлагат в Беларус, Гърция, Перу и Казахстан.

За съжаление в тези страни населението очаква отстъпки, които са с 8-10% по-високи от възможностите на местните магазини. Според статистиката на Black Friday Global най-голямата полза от “Черния петък” имат американците, канадците и украинците – в тези страни средната отстъпка в онлайн магазините за последния петък на ноември възлиза на 66-68%. Малко по-скромни отстъпки са получили руснаците (58%), бразилците (57%) и турците (56%), а средностатистическата отстъпка за целия свят е 55%.

Повече дрехи, отколкото електроника

Тенденцията в световен мащаб сочи, че най-купуваната стока в деня на намаленията не е електроника, а всъщност са дрехите. Черната техника се оказа на второ място в класациите, а след нея най-предпочитаните стоки са обувките, козметиката, бялата техника, подаръците и детските стоки. Към книгите, спортните стоки и бельото се проявява най-малък интерес. На един българин, който ще пазарува, му се падат средно 3,7 закупени стоки с определения бюджет от 500 лв.

Кибер Понеделникът не отстъпва

На 2-и декември тази година се пада “Кибер Понеделникът”. На тази дата може да пазарувате техника от големите онлайн магазини, като в чужбина намаленията са до 70-80%. Кибер Понеделникът е предназначен за почитателите на черната техника и геймърите, които следят с интерес цените няколко месеца преди датата, за да си купят най-изгодната техника.

 

Съвети за потребителите, които ще пазаруват онлайн

От Асоциация за защита на потребителите препоръчват да се:

Истерията “Черен петък” е най-мащабната рекламна кампания в света и номер едно по обем на пазаруване.

– Пазарува от онлайн магазин, който познавате или сте проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност. Ако се окаже, че сте пазарували от некоректен търговец, оспорете плащането пред банката. По-добре е да го направите писмено, за да получите и официален отговор.

– Сравнете цените и с други магазини, ако е възможно и преди намаленията. Сметнете дали обявеното намаление е равно на обещания процент от търговеца.

– Запознайте се с правилата за пазаруване на всеки магазин. По закон имате 14 дни период за размисъл, в който може да върнете продукта си, купен онлайн. Това важи, и ако сте го купили на “Черния петък”.

– Запознайте се с гаранцията на стоката, която искате да закупите – ако телевизорът или хладилникът, купени на “Черния петък”, се повредят, имате право да поискате от продавача да ги ремонтира. Гаранцията на всяка стока, купена от търговец в ЕС, е поне 2 години. Ако продуктът се развали, трябва да се обърнете именно към продавача, който е задължен да ви съдейства и да го приведе в съответствие с договора за продажба в рамките на 30 дни.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.