Без заседание на кабинета утре, министрите са в Европарламента за председателството

„Етър“ взе юноша на „Барселона“

В 153 училища в страната днес не се учи поради висока заболеваемост

В Турция арестуваха 42 души за разпространение на терористична пропаганда

Земетресение с магнитуд 8 по Рихтер в Аляска

И Католическата църква у нас се обяви против Истанбулската конвенция

2 г. условно и 2000 лева глоба за габровец, снимал порнографски материали с 9-годишно дете

Заловиха младеж с канабис в училище

Пиян вилня в гимназия в Берковица, искал да му дадат диплома

Шефът на КЕВР: Няма обективни предпоставки за поскъпване на тока от 1 юли

Бандити задигнаха каса на кмет с оръжие, злато и печат

Жена загина в тежка катастрофа край село Микре, 8-годишното й дете е в болница

БСП – София: Държим българското правителство да изтегли програмите по история и цивилизация за Х клас

Бойко Борисов се срещна с турския посланик Хасан Улусой

В кръвната проба на двама от ранените при катастрофата на АМ „Хемус“ има следи от наркотично вещество

Пазарът на нови автомобили в България и ЕС 14 749 леки и лекотоварни возила продадени у нас през първото полугодие на 2017 г.

Според данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили през 2016 г. в България са продадени 27 466 нови автомобила. По този начин се запазва тенденцията след 2013 г. броят на продадените нови автомобили да нараства. Въпреки това все още пазарът е далеч от най-добрата си година, тъй като през 2008 г. са реализирани рекордните 43 758 продажби.

През първото полугодие на 2017 г. в страната са реализирани 14 749 леки и лекотоварни автомобила. Това означава, че темпът на растеж на годишна база е 19.3%, като по този показател България се нарежда на четвърто място в Европейския съюз след Румъния (27%), Хърватия (23.6%) и Литва (19.7%), докато средният темп за ЕС е 4.7%. При съставянето на тези данни обаче не се отчита броят на реекспортираните автомобили от страната, който би могъл да бъде значителен предвид факта, че някои производители предлагат автомобилите на по-ниски цени в България отколкото в по-богатите страни от Европейския съюз.

1819.indd

Данните за 2016 г. показват, че в България са купени 3.9 нови автомобила на 1000 души население. По този показател страната се нарежда на последно място в ЕС. Близо до нея са Румъния (4.8), Литва (7.1), Гърция (7.3), Латвия (8.3), Унгария (9.8), докато средно за ЕС са купени 28.6 нови автомобила на 1000 човека население. Лидери по този показател са Люксембург (87.2), Белгия (47.6), Обединеното кралство (41.1), Германия (40.6), Дания (38.9) и Швеция (37.5).

В абсолютно изражение най-големите пазари на нови автомобили през 2016 г. са Германия (3.35 млн.), Обединеното кралство (2.69 млн.), Франция (2.02 млн.), Италия (1.82 млн.) и Испания (1.15 млн.). При реализирани 27.4 хил. нови автомобила България изпреварва единствено Естония (23 хил.), Литва (20.3 хил.) и Латвия (16.4 хил.). Броят на населението в тези страни обаче е съответно 1.3 млн., 2.9 млн. и 2 млн. души, тоест общото население в тях е приблизително 6.1 млн. човека (при 7.1 млн. в България), докато реализираните нови автомобили са 59.6 хил.
Нормата на моторизация, която представлява брой пътнически автомобили на хиляда души, в България конвергира към средните стойности за ЕС. Според данните на Евростат докато през 2008 г. този коефициент е бил 317 автомобила, през 2014 г. той е вече 418 автомобила на 1000 човека. Стойностите за Германия са били 504 и 547 съответно през 2008 и 2014 г. Предвид факта, че през 2015 и 2016 г. в България са внесени над 500 хил. автомобила, стойностите на коефициента понастоящем вероятно са доста близки или дори надхвърлят тези за Германия.

Средната възраст на автомобилите в Германия е около 9.3 години, докато през 2000 г. е била 6.9 години. Едва около 1/3 от новите автомобили се купуват от физически лица, докато останалите са от фирми. В България средната възраст на автомобилите е значително по-висока от тази в Германия. Регистрираните автомобили към началото на годината са над 4.1 млн., докато автомобилите на възраст над 20 години са над 1.8 млн.

Търсене и предлагане

Факторите от страна на търсенето са свързани с броя и покупателната способност на населението в страната. Тенденцията е броят да намалява трайно, като причините за това са свързани както с отрицателния естествен прираст (-6 на хиляда), така и с нетната емиграция (-1.3 на хиляда). В резултат от това намалява броят на икономически най-активното население (от 20 до 64-годишна възраст) – докато през 2008 г. той е 4.71 млн., през 2016 г. е вече 4.36 млн. души. Това показва намаляването на потенциалния пазар. От друга страна номиналните доходи на домакинствата в страната се повишават с 35.6% през периода 2010-2016 г., което е предпоставка за покупка на повече автомобили.

1819.indd
Възможностите на средното домакинство в страната обаче са твърде ограничени от гледна точка покупката на нов автомобил. Данните на Националния статистически институт за паричните доходи (11 966 лв.) и разходи (11 014 лв.) на домакинствата показват, че най-високите спестявания от 2010 г. насам са реализирани през 2016 г. Техният среден размер е 952 лв. Тази сума не е достатъчна нито за първоначална вноска, нито за покриване на месечните лизингови вноски и останалите разходи, свързани с покупката на нов автомобил. Освен това при средния размер на дохода на домакинство ще са необходими около 2 години и 3 месеца за покупката на автомобил от среден клас (с цена 27 хил. лв.), без да се отчитат останалите разходи, свързани с тази сделка.

По отношение на предпочитанията на хората с по-висок бюджет за автомобил винаги е валидна дилемата нов автомобил, но с гаранция, или употребяван автомобил от по-висок клас при същата първоначална цена, но с по-кратка или без гаранция. Такова сравнение не е съвсем коректно, защото по-добре би било да се сравняват общите разходи за притежаването на автомобила, които освен покупната цена включват гориво, поддръжка, ремонти, данъци, застраховки, разходи за лихви при покупка чрез кредит, а освен това трябва да се отчете и каква е очакваната цена на автомобила след няколко години употреба при евентуалната му продажба в бъдеще. В случая с новите автомобили тези разходи са по-лесно предвидими по отношение на ремонтите и периодичното техническо обслужване, което би могло да бъде включено в първоначалната цена.

Производителите се конкурират по отношение на типа на предлаганите автомобили, скоростните и динамичните им характеристики, вида и разхода на горивото, както и отделените вредни емисии на 100 км пробег, надеждността, пространството за пътници и багаж, комфорта, гаранцията, включено или не периодично обслужване и т.н. Тенденцията през последните години е гаранционният срок да нараства, като стандартно той е около 5 години, но при някои производители може да бъде и повече, докато пробегът може обичайно да е 100 хил. км, но някои производители не поставят ограничение в рамките на срока на гаранцията.

Покупка чрез лизинг

Данните за дейността на лизинговите дружества кореспондират с пазара на нови автомобили. Вземанията на посочените дружества по финансов лизинг на леки автомобили имат тенденцията да нарастват след 2013 г., което допринася и за покупките на повече нови автомобили. Друг важен фактор е спадът на лихвените проценти по тези договори, който води до по-ниски месечни вноски и по този начин насърчава покупките на автомобили. Срокът по лизинговите договори е обичайно между 12 и 72 месеца, а изискваната първоначална вноска е минимум 10%. Типичният лихвен процент е около 4%, но някои от вносителите предлагат промоционално и нулев лихвен процент. Като цяло лизингът от вносителя на съответната марка може да е по-изгоден от договора с лизингова компания.

Условията за лизинг биха могли да са по-благоприятни при покупката на нов спрямо употребяван автомобил. Разликите могат да бъдат по отношение на изискваната първоначална вноска и срока, тъй като някои от лизинговите компании имат изискване за максималната възраст на автомобилите в края на срока на договора. Като цяло ниските лихви по останалите кредити допринасят и за понижаване на лихвените проценти по лизинга на автомобили, но все пак стойностите остават сравнително високи при наличието на обезпечение с относително лесна за прогнозиране цена.

Цената на седан (т.е. с триобемна каросерия) от долния сегмент на среден клас със стандартно базово оборудване е 27 хил. лв. с ДДС. За покупката на автомобила ще се използва лизинг при следните условия: първоначална вноска от 20% и остатъчна стойност от 10%, ефективен годишен лихвен процент от 5%, срок на изплащане 60 месеца. Месечната вноска по този начин ще бъде в размер на 356 лв. с ДДС. За придобиването на автомобила обаче лизингополучателят освен цената ще трябва да заплати такса на лизинговата компания, да направи застраховки Каско и Гражданска отговорност (може и разсрочено), да плати регистрирането и местния данък. По този начин при отчитане на тримесечните застрахователни премии необходимата сума за получаването на посочения автомобил е минимум 7 хил. лв.

Държавната политика спрямо пазара на автомобили

Държавната политика може да бъде разглеждана като един от най-важните фактори, насърчаващи закупуването на по-стари автомобили. Местният данък върху собствеността на моторни превозни средства се определя в зависимост от мощността. Например, местният данък се определя спрямо мощността на двигателя. Така при възраст на автомобила до 5 години той е 2.8 пъти по-голям, а при възраст от 5 до 14 години е 1.5 пъти по-голям отколкото ако автомобилът е над 14-годишен. Избраният принцип е според възможността на собственика да плаща – след като може да си позволи нов автомобил, той може да бъде задължен да плати повече. Същевременно екологичните аргументи остават на заден план – при една и съща мощност развитието на технологиите позволява по-нисък разход на гориво и по-малко вредни емисии при новите автомобили. Заедно с това контролът върху техническата изправност и отделяните вредни емисии е по-скоро формален.

Като цяло пазарът в България е изцяло доминиран от продажбите на употребявани автомобили, които представляват почти 90% от общите сделки. Факторите за това са възможността за покупка при много ниска цена, политиката на държавата за облагане с по-висок данък на по-новите коли, недостатъчният контрол върху техническата изправност и отделените вредни емисии от по-старите автомобили, предпочитанията на хората към автомобили от по-висок клас, по-бързата обезценка на новите автомобили и др. Разбира се, най-важният от тях е първоначалната цена, тъй като за все още голяма част от домакинствата дори най-нискобюджетният нов автомобил остава недостъпен.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Данъкът върху собственоста на МПС за среден клас /1500 кубика 100 коня/ трябва да е 0 лева за първата година. На втората година да е 50 лева и да расте всяка година с 50 лева. След 21-вата година да е 1000 лева годишно. Така още на 16-18-та година ще е по-изгодно да се купи по-нова кола, а бракмите да отиват за скрап. По ниския клас – 40 и по 40, по-високия – 60 и по 60. Ако се запази това данъчно облагане, НЯМА СТИМУЛ да се пращат старите, замърсяващи и опасни за движението автомобили там, където им е мястото – за претопяване.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.