Певицата Камелия пред „Труд“: Разликата между провокативно и пошло е в поведението

Срещаме се с Камелия броени дни преди началото на новия сезон на риалити предаването „Гласът на България“, в което тя за трета поредна година ще бъде треньор – безпрецедентно за изпълнител от нейния жанр. Певицата ни разказва за последните си музикални проекти, проблемите на съвременния попфолк и какви са наблюденията й върху младото поколение.

- Камелия, на 24 февруари започва новият сезон на „Гласът на България“ по Би Ти Ви. Защо реши за трети пореден път да участваш като треньор във формата?

- Предаването има много добри резултати и ме поканиха да участвам за трети пореден път, а това е прецедент. Особено за попфолк изпълнител си е постижение - никой не е стигал до този етап. За мен работата във формата е престиж и голямо удоволствие, защото е свързан изцяло с музиката.

- И преди си се изявявала в телевизионни продукции, била си водеща на собствени предавания, какво е специалното за теб в това шоу?

- Много голяма отговорност по отношение на сработване с таланти, които носят музиката в себе си, но им е нужно да изграждат характер, сценично поведение, усещане за контакт с публиката и въобще всичко, свързано с това изкуство. Тази година има някои нови правила, които за първи път ще се прилагат. Ще имаме например блок бутони, с които мога да блокирам един от моите трима колеги, ако пожелая гласа, който пее зад мен, да не отиде в отбора на друг треньор, примерно Иван Лечев. Така дори и той да се обърне ще види, че е блокиран и няма право да се бори за въпросния изпълнител. Това ново правило ще важи за етапа „кастинги на тъмно“, когато не знаем кой пее зад нас, а искаме да се преборим за него. И ако участникът например пее рок и аз зная, че е логично и най-вероятно ще отиде в отбора на Иван Лечев, мога да блокирам колегата си. Така аз бих могла да имам шанса рокаджия да дойде в моя отбор. Бутонът с името на всеки от колегите ми може да се използва само веднъж и заради това трябва много прецизно да се преценява моментът. Всички трябва да сме нащрек, защото ако треньорът, който блокираш, не се обърне, а ти си го блокирал, отпада твоята възможност да го използваш втори път. Друга промяна, която ще видим в предстоящия шести сезон на шоуто, е и това, че ще имаме право само на една кражба, а не както досега на две. Това е във втория етап на състезанието, когато всеки треньор има по 12 изпълнители и половината трябва да си тръгнат. Преди можеше да открадна от колегите ми по един и да станат още двама души в моя отбор, а сега само на един. Това ме прави още по-отговорна, защото този човек трябва да притежава нещо, което на моите участници им липсва или да ги допълва.

- Намери ли „попфолк гласа“, който търсеше от началото сред новите таланти?

- Все още го търся. От две години „мърморя“ от ефира, че търся попфолк изпълнител за моя отбор и се надявам тази година да са ме чули тези, които обичат да пеят този жанр и да се престрашат да се явят. И все пак да бъдат добри.

- Последната ти песен „Името ти“ стана голям хит и получи почти изцяло позитивни коментари от феновете на попфолка. На какво според теб се дължи това?

- „Името ти“ стана в моята дискография мега хит, какъвто аз не съм имала в последните десет години. Такава песен, с толкова голямо, масово одобрение и харесване, наистина не ми се беше случвало отдавна. Много се радвам, защото този проект дълго го работихме всички - и текстописецът, и аранжорът, и режисьорът на видеоклипа Валери Милев, и аз самата в избора на песен. Тя е гръцка, но ние я преобразихме до неузнаваемост. Много се радвам, че хората я харесаха и ги докосна истински, защото това е музиката, която аз усещам. Радвам се, че моето усещане се препокри с това на феновете. Пея „Името ти“ по три пъти на вечер. Много голям е диапазонът на възрастовите групи, които я харесват - от малки, 14-годишни почитатели на моето творчество, до 50-60-годишни. Текстът на „Името ти“ е по-лиричен и има съдържание, и смятам, че публиката е зажадняла за такива попфолк песни.

- Нека не забравяме и дуета ти с Гъмзата преди това - „Дразни ме“, която вече има над 10 милиона гледания в ютюб, впечатляващо за самостоятелен изпълнител като теб.

- Да, особено когато професионалният ми канал в ютюб е малък - само с 36 000 абонати, аз направих 10 милиона гледания с „Дразни ме“ за година и половина. Радвам се, защото на мен не ми се беше случвал такъв успех от много време и в един момент бях изгубила кондиция и желание да творя песни. Сега обаче, когато съм самостоятелен изпълнител и изцяло нося отговорност за всичко, което правя, някак си се пробудих. Влязох в период, в който ми е кеф да творя и да създавам такива парчета. „Дразни ме“ е по-закачлива, насочена повече към младите предимно, докато „Името ти“ е истински попфолк за мен - прочувствен, готин текст, аранжимент и клип.

- В края на миналата година твоето парче от 1999 г. „Луда по тебе“ завладя Сърбия. Разкажи ни за този феномен.

- Наистина е феноменално, защото мисля, че това се случва за първи път. Аз самата не знаех, разбрах случайно първо от мои познати. След това започнаха в инстаграм профила ми да валят клипчета с изпълнения на „Луда по тебе“. В последствие разбрах, че песента е саундтрак към филма „Южен вятър“ (Juzni vetar), който в момента се излъчва по българските киносалони и е голям успех в Сърбия - гледан е от милиони души. Включвайки я в този проект, „Луда по тебе“ става огромен хит, разпространява се като вирус и така завладя аудиторията, че изненада всички. Особено знаейки, че оригиналът е на Лепа Брена, а отсвирът е от гръцка песен. Въобще, парчето е с голяма история и в крайна сметка моята версия и изпълнение се пее от сърби шовинисти. А те да пеят на чужд език си е прецедент. С мен се свърза продуцентът, режисьорът и сценаристът на филма. Поговорих си с него и едва ли не ми предложи да направя участие в Сърбия, защото хората направо са „полудели“ по „Луда по тебе“.

- Какво му липсва на попфолка днес, че да не се създават класики, някои от които ти си изпяла като „Защо повярвах“, „Луда по тебе“, „Огън момиче“ „Залеза и зората“, както в предишните години?

- На попфолка днес му липсва чувственост и съдържание. Според мен най-слабото звено в песните, които в момента звучат, е текстът. Защото той е изпълнен с леки закачки и „лафчета“, които са моментни. Те утре вече са в миналото и тази песен не е актуална. Това е проблемът, но всеки жанр си има периоди и мисля, че просто попфолкът е влязъл в някаква серия по посока на такива текстове. Дълбоко в себе си се надявам това да е временно и наистина да можем да сътворим такива песни като „Името ти“ все повече колеги. Иначе като бийт, ритъм, аранжименти, в момента има доста добри попадения в попфолка.

- Ти си изпълнител, който обикаля цялата страна по участия и се срещаш постоянно с нови хора. Как се забавлява според теб днешното поколение, което ходи по дискотеките?

- Разбиват се здраво (смее се). Както всички млади хора - излизат, „правят се на мармалад“ и се прибират после. Всеки има своята младост и буйни години. Разликата от преди 10 години и сега е в това, че основно ходихме на участия в ресторанти и купонът започваше по-рано. Тогава хората бяха седнали да хапнат и да пийнат вино, докато ние им пеехме, имаше и хорa, имаше и балади. Сега основно хората отиват по дискотеките. Забавата започва след полунощ. Не е тайна, че ние започваме участията си към 2 ч. сутринта. Толкова се измести вече часовият пояс на забавление, че хората насред нощите освен да пийнат, да пеят и да танцуват, друго няма. Просто различно време. Ние не можем да сравняваме едното с другото, това беше минало.

- Много българи се оплакват, че нямат пари, а в същото време виждаме как клубовете са пълни...

- Аз смятам, че прекаленото оплакване е недостатък на българина. Когато вляза в магазина, виждам, че има всякакъв вид храни и то на горе-долу нормални цени. Човек, ако е прецизен и знае какво иска и как да се храни, може да не се лиши от нищо и то не с големи средства. Факт е, че прагът ни на бедност е тънък като лед и масово пенсионерите са най-страдащите. Докато млад, работещ човек, който иска и може да работи, е смешно да се оплаква. В тази посока мога да кажа единствено, че проблеми имат нашите български пенсионери. Това е жалко за хора, които години наред са работили за просперитета на нашата държава, изведнъж да останат в нищото, висящи с по 200 лева пенсия, както в случая е и баба ми, и майка ми, и много други възрастни хора. Въпросът е, че те не се оплакват чак толкова много, колкото младите работещи хора. Смятам, че да мрънкаме ни е като национална черта или недостатък.

- Какви стъпки трябва да се предприемат според теб, за да се подобри ситуацията?

- Мисля, че всеки човек трябва да носи отговорност за постъпките и действията си, а не винаги да се оправдаваме с някой друг, защото ако ние сами не се стегнем и оправим, и не погледнем общо като държава и народ в една посока, а си правим „мръсно“ един на друг, няма начин. Разделяй и владей не води към добро. Когато има пречка да станеш и да кажеш: „Да, тук има проблем, но има варианти да се реши, така че дайте да видим как да го оправим“. А ние започваме с изказванията от типа: „Това не е наш проблем, мен това не ме засяга“ и т. н. По този начин нещата няма как да се оправят. Това е моето мнение.

- Попфолкът ли е най-лесният начин да пробиеш в шоубизнеса у нас или другите жанрове също са достатъчно развити, за да се гради кариера в тях?

- Мисля, че да се разграничават попфолк изпълнителите от тези в арендби и попа, е остаряло мислене. Това са различни стилове музика, но никъде няма лесно. Не е трудно човек да стане популярен за една нощ, имайки предвид, че интернет е навсякъде около нас и постоянно можеш да бъдеш информиран или да ти бъде насочено вниманието, че нещо ново се е появило. Тогава действително човек може да стане много известен само за денонощие, благодарение на много добра песен, която масово да звучи, както в Сърбия с „Луда по тебе“ заради един филм. Проблемът идва след това, когато започнеш да градиш кариера и да създадеш продукт, който да е автентичен и стабилен в творчеството и в поведението. С една песен можеш да станеш известен, но да се превърнеш в звезда, която години наред да задържи позициите си, вече не е лесна работа. И тук няма значение дали си попфолк, арендби, народен изпълнител или в някой друг жанр.

- С половинката ти Цветин сте заедно от много години. Какво смяташ, че е най-важното за една успешна връзка?

- Откритост, споделяне и комуникация. За мен това са неща, които са важни в една връзка, защото любовта е, когато обичаш другия, но любов не е да криеш и да лъжеш, дори и в трудни моменти. Не казвам, че нещата винаги са по мед и масло. Всеки има своя характер и разбиране за живота, своите потребности и понякога предизвикателства, но когато има с кого да ги споделиш и пред кого да бъдеш открит, да те познават такъв, какъвто си ти, а не да си слагаш маска пред него, тогава единствено любовта може да оцелее толкова време. Интимните отношения са много индивидуални, но появят ли се съмнения и колебания или както напоследък обичам да казвам: „Ако аз трябва да се замисля какво да ти кажа и как да ти го кажа, значи ние имаме сериозни проблеми“. Защото ако аз съм открита и говоря това, което чувствам, усещам и искам да кажа открито, това означава, че ние имаме стабилна връзка.

- Ти си изпълнител, който обича да провокира с визията и творчеството си. Как намираш баланса между премерената провокация и пошлостта, която понякога проявяват някои представители на шоубизнеса?

- Тънка е границата. Както между еротиката и порното е в осветлението, така тук е в поведението (смее се). Разликата между пошлото и красивото в еротична посока е в излъчването и присъствието. Понякога може провокацията да е хубаво подготвена и въпреки това самото поведение да е брутално и отблъскващо. Много е индивидуално и това са тънки моменти, в които ако човек няма реална представа и опит, може да залитне в другата крайност, пошлостта.

- Смяташ ли, че това е нещо, на което човек може да се научи или става дума за усещане, което той носи?

- Различно е. Някои имат тази мярка в природата си, при другите е нужно да се работи. Смятам, че когато човек иска да се научи, той може да го направи. Но е хубаво да попадне и в добра среда, защото много често дори и хора с качества попадат на неподходящото място и всичко отива по дяволите - талант, поведение, излъчване, начин на живот и накрая визуално нещата започват да се изкривяват. Затова според мен е много важна средата. Да не забравяме, че в шоубизнеса средите много често са замърсени. За да се говори и да се показват определени неща, те съществуват и е хубаво да се говори за тях. Въпросът е да има промяна и тя да е към добро. Защото в провокацията няма нищо лошо, шоубизнесът в целия свят залага на провокации и еротика. Важен е начинът, по който е представена.

Нашият гост

Камелия Вескова е родена на 10 януари в Чипровци. Завършва техникума по кожени изделия „Димитър Денев” със специалност „моделиерство” в София. Започва музикалната си кариера през 1998 година във фирма „Пайнер” с дебютния й албум „Огън момиче”. В края на 2014-а напуска компанията и продължава като самостоятелен изпълнител. Била в водеща на телевизионни предавания, а от 2017 г. е треньор в „Гласът на България”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта