Подарък нощувка към уикенд на море

Ведомството предлага на бизнеса да направи отстъпки за българи

Промоциите ще се предлагат на общ сайт

За да насърчи българите да почиват повече в родните хотели Министерство на туризма призова бизнеса да се включи в организираната от ведомството кампания „Неочаквана ваканция”. Идеята е да бъде обявена специална промоция от хотелите и другите места за настаняване през април и май и българите да могат да отсядат в тях три нощувки, а да плащат само за две. Целта е да се удължат активните зимен и летен сезон и да се разбие стереотипът, че уикенд пътуванията са до две нощувки, обясниха от ведомството. В предложението могат да се включат всички желаещи морски и планински хотели. Офертите ще бъдат представени на сайт, менажиран от Министерство на туризма - www.neochakvanavakancia.bg/. Вече са получени и първите заявки за публикуване на оферти, а самата интернет страница ще бъде активна и достъпна за потребителите от 4 април. Регистрацията е безплатна за местата за настаняване. Всяко от тях ще има специален промокод. А когато туристът се обади на хотела за резервация ще трябва да казва и този код, за да се възползват от отстъпката.

Към момента не се предвижда участващите в кампанията хотели да бъдат задължени да предоставят определен брои стаи или да гарантират места за клиентите по време на промоцията. Т.е. дали ще можете да се възползвате от ваканция с една безплатна нощувка ще зависи от това дали в момента в хотела има свободни места.

Докато бизнесът ще подарява нощувки, Министерството на туризма като партньор в кампанията се задължава само да рекламира инициативата и да менажира общия сайт. „За туристите това е стимул да посетят по-отдалечени места, а за хотелиерите – да посрещнат повече гости не само по Черноморието и в зимните курорти, а и във вътрешността на страната”, обясниха от ведомството.

Инициативата е част от кампанията на Министерството за насърчаване на вътрешния туризъм. Ако кампанията бъде успешна, промоциите за българския пазар могат да продължат и в активния туристически сезон, разясниха от министерството.

Бизнесът е категоричен, че идеята да се стимулират пътуванията на български туристи у нас е добра. Към момента този пазар е изключително подценен у нас, докато в света е практика първо да се развиват условията за привличане на вътрешни туристи и чак след това да се полагат усилия за промотиране на далечни и други перспективни пазари. Това заяви за „Труд” председателя на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев. Според него представителите на бизнеса ще се включат с удоволствие в инициативата. Дори можем да разширим обхвата й и да предлагаме тези бонуси през цялата година, обясни Щерев. Според него при повече резервирани нощувки, например 7 или 10, могат да се предлагат и 2 бонус.

„При промотирането трябва да се акцентира върху българския пазар и привличането на повече гости от съседните страни и от Русия, за да се спаси бизнесът в изключително трудния сезон, който предстои. Ранните записвания бяха сигнал, че лятото ще е трудно за бранша и в този смисъл инициативата да предлагаме отстъпки за българските гости е чудесна. Но създаването на общ сайт и менажирането му са несвойствена за Министерство на туризма дейност. Ведомството трябва да се заеме със своите основни задачи – да подобри нормативната уредба, да промотира и рекламира страната ни като дестинация у нас и зад граница”, обясни Щерев.

Според експерта Румен Драганов ведомството не бива да изземва функциите на бизнеса и да предлага финансови отстъпки от името на сектора, без да предложи същото и от своя страна. Държавата може да предложи специални данъчни условия за тази кампания или намаления и в своята туристическа собственост - плажове и атракции, обясни той.

Задължително е да има реципрочност при действията на бизнеса и държавата, заяви и изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова. Идеята е добра, но преди да я дискутираме искаме да се запознаем в детайли с нея и ще инициираме среща с Министерство на туризма, обясни Карастоянова.

Стоян Маринов, член на УС на Варненската туристическа камара: Сайтът ще бъде полезен за потребителите

ДАНИЕЛА ФАРХИ, ТРУД, ВАРНА

Инициативата на Министерство на туризма "Неочаквана ваканция" ще бъде от полза и за хотелите, които трудно запълват базите си през пролетта, и за самите потребители, каза за „Труд” проф. Стоян Маринов, член на УС на Варненската туристическа камара. Според него, ако в сайта се регистрират достатъчно обекти, хората ще могат лесно и бързо да си изберат уикенд ваканция с бонус, без да ровят в различни търсачки.

„Това е и стъпка за създаване на обща база данни, каквато някои туроператори и досега правеха, за да настаняват групи в последния момент при отлагане или отмяна на полети. "Неочаквана ваканция" може да помогне за уплътняване на капацитета в морските хотели, които отварят рано или работят целогодишно, особено предвид очаквания нелек сезон. През февруари бизнесът отчиташе спад от 20% в ранните записвания. Сега тази разлика в сравнение с предходния летен сезон е стопена наполовина. Като има и обекти, които са я свели до нула. Останалите наваксват с по-високи намаления, които достигат до 15% при резервации, направени до края на април”, каза проф. Стоян Маринов.

Павлин Косев: Идеята трябва да се доразвие и рекламира ударно

“Неочаквана ваканция” е добра идея, но за да има ефект, тя трябва да се доразвие и да се рекламира ударно, обясни Павлин Косев, председател на Варненската асоциация на ресторантьорите и хотелиерите. “Подобни инициативи на Министерство на туризма имаше и предишни години, участвахме в една от тях, но заради липсата на широка разгласа малцина клиенти разбраха и се възползваха. Добре е, че министерството иска да насърчи вътрешния туризъм, но край морето ваканциите през април и май извън Великден едва ли ще са атрактивни. Комплексите по това време се стягат за лятото, пълни са със строителна техника”, допълни той.

Искане: Плажовете също да са с намаление

Кампанията „Неочаквана ваканция” е несвойствена дейност за Министерство на туризма и показва непознаване на пазара, тъй като бизнесът така или иначе предлага различни варианти за намаление, смята експертът Румен Драганов. Пример за това е въведената карта за отстъпки за спа, балнео и уелнес за българи от Българския съюз по балнеология и спа.

Освен това по морето например хотелите през април и май имат шанс да се напълнят единствено през уикенда, а кампанията искат от тях да предлагат точно за този „висок за тях сезон” отстъпки.

Според Драганов държавата не трябва да предлага отстъпки само от страна на бизнеса, а да направи и намаления за плажовете и атракциите, които са нейна собственост. В Испания например за такива промоции от страна на бизнеса се предлагат и данъчни облекчения от страна на държавата.

Министерството трябва да се заеме с мерките, които са в неговите правомощия. Като например въвеждане на ваучери за здравна превенция, които да направят достъпно ползването на минералните води у нас, каза Румен Драганов. Според него минус на кампанията е и, че не е съгласувана с бизнеса предварително.

Реформа: Да се въведат ваучери и за почивка

Идеята сама по себе си е добра, но ние ще я дискутираме, когато се запознаем в детайли с нея, каза изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова. По принцип всяка форма за публично-частно партньорство е добър и печеливш модел за работа. При такава инициатива обаче е нужна и реципрочност в действията на сектора и на държавата, допълни тя. Поли Карастоянова подчерта, че според представляваната от нея организация за успешен сезон трябва да се вземат и други спешни мерки, като попълване на бюджета за рекламата на България като дестинация у нас и в чужбина с 10 млн. лв.

„Освен това ние настояваме да се разшири обхватът на ваучерите за храна и те да са валидни и за пътуване. Така всеки сам ще може да прецени дали да ги ползва за продукти или за ваканция със семейството си. Това е един доказал се и работещ директен механизъм, а би имало и социален ефект. Ще увеличи и пътуванията във вътрешността на страната и в местата за настаняване с по-ниска категория.

Държавата трябва да помисли за финансови отстъпки и стимули, за да подкрепи един от най-силно работещите сектори за износ в страната”, каза Поли Карастоянова.

Стратегия: Залагам на масажи и екстри

МАРИЯ КЕХАЙОВА, ТРУД, Бургас

Не съм чувал за тази кампания, но всеки хотел, си има собствена стратегия за да привлече повече туристи, заяви пред "Труд" Веселин Налбантов, зам.-председател на БХРА. Той самият ще заложи на повече екстри като лекарски и стоматологични кабинети и много опции за масажи и релакс.

Според него най-добрите масажисти са именно българите, а не както повечето хора си мислят специалистите от Тайланд. Ние имаме опит и традиции в това отношение, а предците ни са използвали рационално всички дарове от природата, обясни той.

Неговата прогноза за "Сезон 2019" е, че ще бъде труден. Руските туристи, според него се насочват към курортите в Турция "по геополитически причини" и у нас ще бъде отбелязан спад на този пазар в рамките на 30-40%. За набирането на кадри пък, хотелиерите трябва да помислят за целогодишни договори. Според Налбантов това е основният начин, който може да осигури работна ръка. Проблемът е, че Слънчев бряг е голям, с много хотели и затова осигуряването на целогодишна работа е трудно осъществимо, обясни той.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Вашите пари