Вулкан изригна на малък остров в Япония Изригването не е причинило щети и няма жертви

Пожар от незагасена цигара евакуира жилищен блок в Перник, изгорял е 48-годишен мъж

Красимир Вълчев: 419 училища са в грипна ваканция, очаква се днес да бъде обявена в още учебни заведения

134 млн. евро са преките чуждестранни инвестиции във Веаликотърновска област за година Най-много са вложените средства в промишлеността

Апаши разкостват монтанско село

Газови бутилки избухнаха в библиотеката на Лионския университет, сградата гори По първоначална информация има един пострадал

Жена загина при катастрофа край Варна

Вицепремиерът Марияна Николова към бизнеса: Нашето сътрудничество създава „добавена стойност“

Повдигнаха обвинение на двама за притежание на близо 5 килограма коноп

Националното ни малцинство в Сърбия може да използва женски фамилни имена по правилата на българския език

Дават две данъчни облекчения за деца с увреждания

Отменен полет за Барселона остави близо 200 пътници на Летище София

Адвокатът на Харви Уайнстийн отказа да го защитава

Заловиха невръстен крадец, измъкнал ловко 400 лева от магазин Хлапакът влизал в бакалията като отварял секретната ключалка, а на излизане отново заключвал

Министър Вълчев: През следващите десетилетия постъпващите на пазара на труда млади хора ще бъдат едва 2/3 от навлизащите в пенсионна възраст

Политически страсти в Кан

Режисьорът Спайк Лий

КАН. Специално за „Труд“

Миналата година на пресконференцията след раздаването на наградите, тогавашният председател на журито Педро Алмодовар призна, че са избрали да дадат „Златната палма“ на най-политически некоректния филм от цялата програма – шведският Квадратът.

Ако приемем политическата некоректност за устойчив критерий на големите фестивални журита, то безспорно новият филм на Спайк Лий – BlackKklansman, е сред фаворитите от видяното дотук.
Световната му премиера снощи премина при 10-минутни нестихващи овации, започнали още с началото на финалните надписи.
Ако се чудите как всъщност афро-американец успява да се внедри като ченге под прикритие тъкмо в Ку Клукс Клан, находчивостта на Лий ще ви изненада. Но покрай безупречната акция на Рон Сталуърт, чиято книга за уникалния случай от началото на 70-те години е залегнала в основата на филма, режисьорът прави безпощаден анализ на расовите предразсъдъци и въобще неутолената и до днес омраза към различните в съзнанието на средния американец. Сатирата в брилянтния диалог съсипва с иронията си не само членовете на Клана („Невидимата империя“, както самите те се наричат), но и самите афро-американци, като не подминава и евреите.

Финалният монтаж с актуални сцени на расистки изстъпления е меко казано потресаващ, особено в контекста на самия филм. Личната ми прогноза е, че все по-радикално настроената американска филмова Академия няма да подмине този забележителен филм както в номинациите си, така и в наградите догодина.

Въпреки, че бе оценен високо от критиката, една от сполучливите оценки за филма на Жан-Люк Годар Книга на образите може би е, че „това е най-оригиналната арт инсталация, която може да бъде видяна едновременно от 2000 души“ (колкото места има легендарната зала „Люмиер“ на Фестивалния дворец в Кан).

При все резервите на критиката към откриващия Всички знаят на Асгар Фархади, личното ми мнение е че това е един майсторски режисиран филм, който не се срамува от това, че е семейна мелодрама (подценяван от елитните „автори“, а всъщност дяволски труден жанр), в която играта на актьорите звезди (Пенелопе Крус, Хавиер Бардем, Рикардо Дарин и още куп други испански артисти) вдъхва емоционално доверие.
От показаните дотук 13 от общо 19 заглавия в конкурсната програма като сигурни фаворити освен филмът на Спайк Лий, се очертават Щастливият Лазар на италианката Аличе Рорвахер, Три лица на работещия под домашен арест иранец Джафар Панахи и Студена война на поляка Павел Павликовски.
Приземеният реализъм на Рорвахер, изпълнен със силно поетични моменти, отдава почит на повествувателната традиция не само на наскоро отишлите си Виторио Тавиани и Ермано Олми, но и най-вече на Висконти, умеещ освен да бъде бароково пищен, и да долавя драматизма както в живота на бедните селяни, така и на западащите аристократи.
С присъщия си финес, носителят на „Златен лъв“ (Кръгът, 2000) и „Златна мечка“ (Такси, 2015) Панахи прави задълбочен анализ на патриархалното и до днес мислене на иранците чрез издирването на изчезнало момиче от самия режисьор и от популярна актриса.
Един от най-майсторските и стилни филми дотук безспорно е първата изява на Павликовски след като спечели „Оскар“ за Ида преди 5 години – Студена война. Историята на двама любовници (пианист и певица), разделени не само от съдбата в годините между 1952 и 1964-а, но и от собствените си артистични демони, е разказана с изтънчена черно-бяла визия, която дълго се помни.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.