„По следите на Вярата“ на Яна Костадинова в галерия „Нюанс“

Тези картини са вслушани в звучността на цвета като душевна и духовна вибрация, пише проф. проф. Станислав Памукчиев

 

До 8 юли в Арт галерия „Нюанс“ в София може да бъде видяна изложбата живопис на Яна Костадинова „По следите на Вярата“. Тя работи в областта на живописта, модата и експерименталната бижутерия. Нейните изложби са изцяло завършени концепции, които често включват едновременно картини, облекла и бижута. Творбите  са реализирани както чрез класически изразни средства, така и с помощта на нестандартни материали. Яна провокира общоприетите виждания и предлага неочаквани художествени решения, като използва хартия при изработката на облекла и бижута и дава свобода на своя смел артистичен стил.

Последните изложби на Яна показват зрял живописен почерк, който обаче не спира да изненадва, да задава въпроси към формите и да ги преформулира в цветни емоции. Картините на Яна Костадинова са притежание на частни колекции в страната, Русия и Америка.

По повод „По следите на Вярата“ големият български художник проф. Станислав Памукчиев написа при откриването й:

За Яна живописта е чисто и светло място, в което тя излиза от „тук и сега“, от своето житейско, обществено и академично битие, за да срещне съкровената си самота и човешка тишина.

Тези картини са вслушани в звучността на цвета като душевна и духовна вибрация. Излизането в крайно абстрахирани пространства, минава през опознаваеми силуети на църковна архитектура или свещена утвар, отправни ориентири на движението към чисто емоционално – духовните измерения на живописта. Цветната атмосфера на тези картини е доминирана от водещ син цвят, в колоритни съзвучия на зелени, жълти, розови и светли охри – пречистени стойности, работещи основно с небесна символика на цвета. Като контрапункт участват червени и оранжеви, за да ни събудят за страстите на сетивното.

С картините си, Яна ни води по следите на своите духовни предчувствия, води ни по местата, където е откривала знаците на своите интуитивни прониквания в задграничното. В тази „топография на свещеното“, тя намира причините да бъде художник, като форма на съкровено откриване към себе си, като откровение и споделяне с другите. Нейните естетизирани и одухотворени живописни пространства, проникват и приютяват, изпълват ни с неопределено очакване за събитие, случка от друг онтологичен ред. Така естетическото раздвижва духовното ни любопитство към невидимото, неопределимото, неназованото, изпълва усещането ни за екзистенциална самота с упование в един друг хоризонт на хармонична цялост.

Естетическото като нравствена и духовна победа е артистичния призив на живописта на Яна Костадинова. Нека са много изкушените да следват пътеките на нейните пътешествия в задграничното, по следите на вярата.

За автора

Яна Костадинова завършва Национална художествена академия през 1996 г. в специалност „Сценография“ при проф. Георги Иванов и започва своята професионална кариера още през студентските си години, като работи активно за Варненския драматичен театър „Стоян Бъчваров“ и Пловдивския драматичен театър „Н. О. Масалитинов“. Впоследствие е назначена за щатен сценограф в Пловдивския театър.

Научните й търсения я връщат отново в Художествената академия през 2003 г., където защитава докторска дисертация на тема „Българският моден и театрален костюм в проекциите и естетиката на ар нуво.“ През 2001 г. е поканена като хоноруван преподавател, а от 2005 г. е назначена като редовен преподавател по „История на костюма“ в катедра „Мода“.

През 2007 г. излиза книгата й  „Българският и западноевропейският костюм в проекциите и естетиката на ар нуво”.

Първата самостоятелна изложба на  Яна Костадинова е „История в колажи“ в галерия „Артур“ през 2011 г. От тогава до сега Яна се изявява с участия както в колективни изложби, така и с изцяло авторски проекти.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства