На 10 декември 2018 да почерпят

Спортната звезда Ваня Стамболова отива на полуфинал на „Фермата“

Миенето на чинии бори стреса

Фейсбук забранява публикации със сексуален подтекст В социалната мрежа вече няма да може да се качват снимки с разголени тела

Катастрофа ограничи движението в активната лента при км 125 в посока Бургас на магистрала „Тракия“

Попфолк изпълнителката Емануела пред „Труд”: Люти страсти горят в песните ми Ако знаех формулата за успех, щях да работя само по нея

Саудитска Арабия отказва да екстрадира заподозрените за убийството на Хашоги

Захлаждане и валежи през новата седмица 

Музикалният продуцент Саня Армутлиева пред “Труд”: 100 000 души слушат легално музика у нас Експерти влизат в училищата по изкуства, за да разкажат за стойността на творческия продукт

ООН предоставя хуманитарна помощ на 650 000 сирийци

Шефът на кабинета на Тръмп Джон Кели подава оставка Пореден висш служител напуска Белия дом

Опасна снежна буря удари югоизточните райони на САЩ, отменени са над 1000 полета (СНИМКИ и ВИДЕО)

Търсят 5700 войници за 800 лв. заплата Най-голям е недостигът в пехотата, на места дефицитът стига 40%

Александър Вучич за снощния протест в Белград: Аз под натиск няма да работя

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 10 декември 2018

„По следите на Вярата“ на Яна Костадинова в галерия „Нюанс“ Тези картини са вслушани в звучността на цвета като душевна и духовна вибрация, пише проф. проф. Станислав Памукчиев

 

До 8 юли в Арт галерия „Нюанс“ в София може да бъде видяна изложбата живопис на Яна Костадинова „По следите на Вярата“. Тя работи в областта на живописта, модата и експерименталната бижутерия. Нейните изложби са изцяло завършени концепции, които често включват едновременно картини, облекла и бижута. Творбите  са реализирани както чрез класически изразни средства, така и с помощта на нестандартни материали. Яна провокира общоприетите виждания и предлага неочаквани художествени решения, като използва хартия при изработката на облекла и бижута и дава свобода на своя смел артистичен стил.

Последните изложби на Яна показват зрял живописен почерк, който обаче не спира да изненадва, да задава въпроси към формите и да ги преформулира в цветни емоции. Картините на Яна Костадинова са притежание на частни колекции в страната, Русия и Америка.

По повод „По следите на Вярата“ големият български художник проф. Станислав Памукчиев написа при откриването й:

За Яна живописта е чисто и светло място, в което тя излиза от „тук и сега“, от своето житейско, обществено и академично битие, за да срещне съкровената си самота и човешка тишина.

Тези картини са вслушани в звучността на цвета като душевна и духовна вибрация. Излизането в крайно абстрахирани пространства, минава през опознаваеми силуети на църковна архитектура или свещена утвар, отправни ориентири на движението към чисто емоционално – духовните измерения на живописта. Цветната атмосфера на тези картини е доминирана от водещ син цвят, в колоритни съзвучия на зелени, жълти, розови и светли охри – пречистени стойности, работещи основно с небесна символика на цвета. Като контрапункт участват червени и оранжеви, за да ни събудят за страстите на сетивното.

С картините си, Яна ни води по следите на своите духовни предчувствия, води ни по местата, където е откривала знаците на своите интуитивни прониквания в задграничното. В тази „топография на свещеното“, тя намира причините да бъде художник, като форма на съкровено откриване към себе си, като откровение и споделяне с другите. Нейните естетизирани и одухотворени живописни пространства, проникват и приютяват, изпълват ни с неопределено очакване за събитие, случка от друг онтологичен ред. Така естетическото раздвижва духовното ни любопитство към невидимото, неопределимото, неназованото, изпълва усещането ни за екзистенциална самота с упование в един друг хоризонт на хармонична цялост.

Естетическото като нравствена и духовна победа е артистичния призив на живописта на Яна Костадинова. Нека са много изкушените да следват пътеките на нейните пътешествия в задграничното, по следите на вярата.

За автора

Яна Костадинова завършва Национална художествена академия през 1996 г. в специалност „Сценография“ при проф. Георги Иванов и започва своята професионална кариера още през студентските си години, като работи активно за Варненския драматичен театър „Стоян Бъчваров“ и Пловдивския драматичен театър „Н. О. Масалитинов“. Впоследствие е назначена за щатен сценограф в Пловдивския театър.

Научните й търсения я връщат отново в Художествената академия през 2003 г., където защитава докторска дисертация на тема „Българският моден и театрален костюм в проекциите и естетиката на ар нуво.“ През 2001 г. е поканена като хоноруван преподавател, а от 2005 г. е назначена като редовен преподавател по „История на костюма“ в катедра „Мода“.
През 2007 г. излиза книгата й  „Българският и западноевропейският костюм в проекциите и естетиката на ар нуво”.
Първата самостоятелна изложба на  Яна Костадинова е „История в колажи“ в галерия „Артур“ през 2011 г. От тогава до сега Яна се изявява с участия както в колективни изложби, така и с изцяло авторски проекти.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.