Без галактически сблъсък между ПСЖ и „Реал“

На 18 септември 2019 да почерпят

Плеймейтката Марешка с шокираща победа в „Игри на волята“

Предадоха се двамата мъже, издирвани за погрома в столичния бар

Локализиран е пожарът край Велинград

„Антична Сердика“ става част от игрите и заниманията на децата

САЩ и Беларус ще възстановят напълно дипломатическите си отношения

Тео Ушев получи нова награда

Европейската агенция по лекарствата проверява препаратите, съдържащи ранитидин

Прокуратурата погва техническия шеф на БНР (обзор) Пламен Костов ще отговаря за престъпление по служба

Москва и Анкара договарят нови „перспективни оръжия“

Министър Ангелкова обсъди развитието на балнео туризма с водещи лекари

Инж. Стоян Братоев: Най-добрият кмет на София е този, който е направил най-много за метрото

Наши Миг-29 в съвместна тренировка с румънци и канадци

Горивата може да поскъпнат с до 10 ст.

Правителството спъва втория лифт на Банско в интерес на чужди държави и конкуренти

Дългогодишният хаос в развитието на българския туризъм е довел до логичното: пълна криза в общественото мнение за сектора. Това показва национално-представително изследване на Европейския институт за стратегии и анализи, извършено от агенция Маркет Линкс.

Държавата централизира – хората искат радикална децентрализация

Въпреки че през последните години тече последователна централизация на решенията, взимани за туризма, общественото мнение е категорично на противоположния полюс – 67.6% от хората искат местните хора (51.3%) и местната община (16.3%) да имат правото да решават как да бъде развиван туризма на съответното място. Други 17.4% виждат тази роля като присъща за Министерство на туризма, като интересен факт е, че дори самото министерство се разглежда като странично за централния орган – Министерски съвет. Едва 2.7% желаят именно правителството да бъде двигател на развитието на туризма по места.
Тези очаквания и нагласи на хората са в осезаем дисонанс с практиката за централизирани решения на максимално високо ниво в изпълнителната власт. Фактът, че оценката за министерство на туризма като решаващ фактор е 6.5 пъти по-висока, отколкото оценката за българското правителство като цяло е основание за допълнителен задълбочен анализ. Очевидно въпреки крайните правомощия, които има МС и властовите инструменти, с които разполага правителството хората не желаят решенията да се взимат на толкова високо ниво. Има колизия между реално (подобни решения могат да бъдат взети и осъществени от правителството) и желано, очакванията и оценката на българските граждани е решаващата дума да е на местните хора и на местната власт. В тази връзка анкетираните български граждани са по-склонни да възприемат министерство на туризма като по-близко до проблемите на местните хора и на района, отколкото Правителството или ЕК.

Вероятно като изненади за политическата класа може да се разтълкуват и фактът, че най-висока подкрепа за децентрализация и овластяване на местните хора изразяват младите българи до 35 г., а най-високата подкрепа за еко-организациите срещу инвеститорите идва от най-богатите българи.

Войната срещу Банско – възприемана като акция на конкуренти

Разразяващите се в продължение на десетилетие спорове за втори кабинков лифт в Банско категорично не се възприема от повечето хора като война само между еколози и инвеститори. Макар 46.8% от обществото да са посочили екологичните организации като основен фактор, имащ интерес да не се реализира втори лифт, почти толкова са и хората, които смятат, че чуждестранните конкуренти на българския туризъм имат същия интерес, който е еднопосочен с интереса на еколозите. Далеч по-изненадващо е и консолидиращото се мнение сред 26.3%, че държавната администрация и държавните институции също работят срещу реализацията на проект за втори лифт над Банско. На обратния полюс е възприятието за интереса на местните хора – 9 от всеки 10 респондента в проучването смятат, че местните имат интерес идеята да се превърне в реалност. Тоест и по тази линия се констатира отчетливо разделение между интересите на хората от място и на външните фактори – сред които попадат както еко-организациите и централната администрация, така и конкурентите ни в международния зимен туризъм.

Курортът Банско се разпознава като най-популярния планински курорт в България от 65% от анкетираните, следван от Боровец с 19% и Пампорово с 15%. Вероятно трябва да събуди притеснение фактът, че едва 0.4% разпознават Витоша като най-популярна туристическа дестинация – очевидно е, че западащото състояние на инфраструктурата в планината нанася необратими щети върху общественото мнение.

Зимният туризъм е с
най-добро качество, за морския трябва да се прилагат приоритетно грижи за развитие

Най-високата оценка за качество на туристически продукт се дава на зимния, ски и планински туризъм – 7.6 по десетобална скала. Младите българи между 18 и 34 г. дават най-консолидираната подкрепа за този вид туризъм. На второ място е морският туризъм – 6.4. Много плътно се приближава спа, балнео и уелнес туризмът – 6.2. След това е културно-историческият туризъм – 5.4, селският и еко туризъм – 5.1, вино и гурме туризъм – 4.5, конгресен туризъм – 3.7. Ниската оценка за конгресния туризъм би трябвало да послужи като предупреждение за готовността на държавата за предстоящото европейско председателство.
Според обществото, в България трябва да се развиват приоритетно морския туризъм (73.6%) и планинския (64.7%). Зад тях остават спа туризма с 52.4%, културно-историческият с 48.5% и селският туризъм с 38.4%.

Европейски институт за стратегии и анализи (EISA) е създаден 2016 г. при визитата на Н. Пр. Барон Бернар Сноа и д‘Опюр председател на Европейската Лига за Икономическо Сътрудничество (E.L.E.C.) и съвместен тинк-танк за анализи по ключови проблеми на страните от Балканите, Източния блок и ЕС. Институтът е създаден от Европейската Лига за Икономическо Сътрудничество (E.L.E.C.) и Българската Академия на Науките (БАН).

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. ot bansko le si…babek nema li za bate GOIKO…
    POKANETE KO NA motikata i mu napravete edna sofra i gotovo.
    taka pravixa navreme s komunistite vav vilata na DKP.
    CHERVENIAKOV IDVACHE S DRUGINATA. IADECHE I PIECHE DO SUTRINTA I SI TRAGVACHE BEZ DA PLACHTA.. NE E LESNO NA BANSKALII NO TE UMEIAT DA SE BORIAT.
    2 LIFT STE IMA. XAIDE ZA KOLEDA BATE BOIKO DA IM NAPRAVI PODARAK TA DA STANE VESEL PRAZNIKA S KUKERITE…

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.