Превозвачи на стачка заради „златния гьол“

От Съюза на международните превозвачи започват подготовка за стачни действия.

Опашката на  Дунав мост II достигна 15 километра

Затвориха отсечката Ботевград–Мездра

Подготовка за стачни действия започват от Съюза на международните превозвачи (СМП), обявиха от браншовата организация в отворено писмо до медиите. „Това, което изчерпа окончателно нашето търпение, е връщането на „златния гьол“ на ГКПП „Капитан Андреево“. След толкова усилия да се спре тази корупционна практика, българската държава я въвежда отново“, заявяват от СМП.

Българската агенция по безопасност на храните казва, че епизоотичната обстановка е много тежка и затова се връща дезинфекцията на ГКПП „Капитан Андреево“, каза за „Труд news” Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на СМП. Според нас не това е причината и това преля чашата, допълни той.

Сред другите проблеми на превозвачите е затварянето на отсечката Ботевград–Мездра за довършителни дейности. Тежкотоварният трафик е отклонен през Петрохан в едната посока (с рестрикции в пикови часове и дни) и Златна Панега и Луковит в другата. Но предложенията на превозвачите за облекчаване на ситуацията не са приети. Друг проблем е опашката от над 15 км за влизане от Румъния в България през Дунав мост II.

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюз на международните превозвачи, пред „Труд news”: Автомобили стоят по гаражите, защото няма кой да ги управлява

- Г-н Арабаджиев, какъв е проблемът със „златния гьол“ на ГКПП „Капитан Андреево“?
- Дезинфекцията на ГКПП „Капитан Андреево“ се връща. Българската агенция по безопасност на храните казва, че епизоотичната обстановка е много тежка и поради тази причина се връща дезинфекцията. Разговарях с заместник изпълнителния директор на БАБХ, който се държа доста агресивно. Понеже първите дни не събират таксата, понеже има проблем с банката, която трябва да събира таксата, имаше и коментар от негова страна „Вие ще си платите ли след като ние Ви правим дезинфекция, а не плащате“, тоест в последствие дали ще си платим. Което е абсурдно за нас. Ние сме наясно този „златен гьол“ колко години ни отне да го премахнем и сега по незнайни за нас причини отново се връща. Което е абсурдно.

- Откога връщат „златния гьол“?
- От 15 юли. На сайта на БАБХ има официална информация, че Центърът за оценка на риска на хранителната верига е направил някакъв анализ, до който ние искахме да се доберем, но не можем, който казва, че обстановката е много тежка, има десетки болести. Според нас не това е причината и това вече преля чашата.

- Каква е таксата за преминаване през „златния гьол“?
- Таксата е одобрена със Закона за ветеринарномедицинска дейност и е 10 евро за чужденци и 20 лв. за български камиони. Но не се знае каква друга такса ще има за събиране на тези пари. Защото ние имаме горчивия опит, когато тази такса беше 20 лв. и събираха допълнително още 20 лв. за фирмата, която администрира тази дейност. Сега как ще бъде нямам представа, не беше започнало събирането на таксата, когато готвехме отвореното писмо до медиите.

- Какъв е режимът на минаване на Дунав мост I, можели камионите да минават по него?
- Да, може да се минава, работи едната лента. Работи на принципа пропускат в едната посока, спират движението, пропуска се в другата посока. Това затруднява преминаването. А ремонтът по данни на МВР ще приключи след близо две години.

- За затворената отсечката Ботевград–Мездра какви предложения имахте за промяна на организацията на движението, които не са били приети?
- Имахме няколко предложения. Дори отсечката Луковит–Червен бряг да бъде пусната за товарни автомобили, пътят е нов, за да може да бъде облекчено движението. По отношение на Петрохан продължават протестите на живущите там. Ние влизаме едва ли не в конфликт с тях, защото няма откъде да минем. Ако се минава само през Златна Панега, това са повече от 100 километра. Ако сметнем в двете посоки излиза към 400 лв. на превозвача отгоре – като такси, като време, разходи за гориво и така нататък. Тоест ние вече имаме няколко проблемни точки, които непрекъснато се натрупват една върху друга.

- В момента обсъжда ли се някаква промяна на тол таксите за камионите, или това сега не е тема?
-  Това ще бъде черешката на тортата, ако се тръгне и към увеличаване на тол таксите. Да се надяваме, че на този етап няма да има увеличение. Но в крайна сметка не зависи от нас.

- Кога може да се стигне до реални стачни действия от страна на превозвачите?
- Ние очакваме правителството и най-вече Министерството на транспорта да влезе в ролята си на защитник на бизнеса, да подобрим условията за работа. Миналата седмица министърът на транспорта говори за буферни паркинги, които щели да решат проблема с опашките по границата. Което за нас е абсурдно. Вместо да натиснем за сухопътния Шенген, да няма граничен контрол, да може да се преминава по най-бързия начин, ние мислим как да направим паркинги, за да усвоим едни европейски пари. На всичко отгоре румънците дадоха приоритет на туристите, които пътуват за България, за Гърция, за Турция и работя с по-малък капацитет за товарните автомобили, което направи опашката на Дунав мост II миналата седмица от порядъка на 15 километра. За всяка една от тези точки, които сме отбелязали, сме потърпевши. Колегите непрекъснато звънят, казват давайте да мислим какво да правим. В същото време ние апелираме от една година да бъдат направени облекчени процедури по отношение на кадрите, липсват шофьори. На колегите масово стоят автомобили по гаражите поради факта, че няма кой да ги управлява.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес