Премиерът: Аз настоях да платим накуп самолетите F-16

Борисов: В огромната си част работата на българските дипломати е успешна

Първото заседание на ВСС премина без номинации за нов главен прокурор

Премиерът сe срещна с Управляващия и главен административен директор на Групата на Световната банка

Кола блъсна пешеходка при маневра в Горна Оряховица

Затиснатото от гума дете е с разкъсан черен дроб Момчето се възстановява след спешна операция в Реанимацията в Търново

Главният прокурор и министри предлагат по-високи санкции за прояви на фашизъм

Спецпрокуратурата влезе в офиси на дружество, доставяло оборудване на Военновъздушните ни сили

Ема Робъртс обожава понички и чипс

Арестуваха 54-годишен столичанин, запалил кола умишлено

Световни имена обучават млади арт таланти

Две незрящи жени пропаднаха в дупка на тротоар във Варна

Премиерът Борисов: Поклон пред смелостта и героичното дело на Васил Левски!

Ген. Константин Попов: Със закупуването на Ф-16 България ще има най-добрия самолет в региона

Десет тела са намерени в анимационното студио в Япония, където избухна пожар

Проф. д-р Донка Байкова: Няма вълшебна диета За отслабване трябва да се положат усилия минимум две седмици преди плануваната ваканция

Всяка рязка промяна на хранителния режим е стрес за организма

Киноата идва от неизвестни дестинации със съмнително качество

Преди десет години аномалиите на българските бебета бяха 3 процента, сега са 7-8

Фрешовете вече се отричат, защото представляват концентрирана захарна течност

Проф. д-р Донка Байкова е един от най-известните и търсени за консултации наши експерти по хранене и диететика. Специализирала е в Германия, Украйна, Унгария, Словакия. Ръководител е на Национален мониторинг на храненето на населението в България (2004). Участва в разработването на Национални препоръки за здравословно хранене населението. Ръководител на проекта “Разработване на наръчници за хранене със сборници рецепти за различни популационни групи”. Преподавател е в Медицинския университет в София. Консултира в Медицински център „Марковс“. Изготвила е индивидуални хранителни режими на не една и две български звезди.

– Проф. Байкова, дойде времето за лятна отпуска и плаж. Как да свалим набързо 3-4 килограма?
– Много често задаван въпрос от жени, а напоследък и от мъже. Моделът ни на хранене на нас, българите, през студените месеци е различен от този през топлите. Хапваме повече животински храни, по-блажни ястия и трупаме свръхкилограми. Сега обаче е лято. Има изобилие от сезонни плодове и зеленчуци, нашенски, хубави. Ето защо с удоволствие бих ги включила в модела си на хранене за здраве, за подобряване на биотонуса, включително и заради самоусещането за лишаване от излишните килограми.

– Колко бързо можем да отслабнем?
– Това не става от днес за утре, с магическа пръчка. Ако имаше чудодейно хапче, щяхме да го знаем, да има дадена Нобелова награда. Както няма и вълшебна диета, въпреки че съществуват хиляди. За отслабване трябва да се положат усилия минимум две седмици преди плануваната ваканция.

– Какво можем да предприемем?
– Да спазваме диетичен режим. Той в никакъв случай не трябва да смущава ежедневието ни, защото всичко, което ни натоварва, го правим два дни, на третия го зарязваме по обективни причини. Количествата в никакъв случай не трябва да бъдат мерени с теглилка. Така че: избор на натурални храни, по възможност нашенски, и на минимално обработени технологично храни (казвам минимално, защото без сирене например, което е технологично обработен продукт, не става).

– Дайте примерен режим на хранене през лятото.
– За да не става стрес, трябва поне 2-3 дни да подготвим тялото, като бавно и сигурно започнем да се лишаваме от джънк – боклучавите храни. Това означава да премахнем лъскавите пакетчета, уличната бърза храна – пица, дюнер, банички. Минаваме на по-натурални храни, но вече вземаме и мерки за режима. Няма да стане с безразборно похапване. Трябва да имаме закуска, обяд, вечеря, ако е възможно – и две подкрепителни малки закуски в 10 и 16 ч. Ако няма друга възможност, те могат да бъдат чаша капучино или айран, един плод или зеленчук.

– Напоследък е много модерен режимът 6 часа хранене без ограничения, например от 12 до 18 ч., после 18 часа – никаква храна. Какво мислите за него?
– Със сигурност трябва да оставим храносмилателната система минимум 12 часа в покой. Ако можете да го направите 18 часа – добре, няма проблем. Но това не означава да не вечеряме. Въпросът е да не го правим с огромни количества. Моето виждане е, че свръхкилограмите идват не само от преяждането, но и от неправилния режим – цял ден нищо не хапваме, а вечерта ни пада пердето. Организмът е минал през многократно неприемане през деня на полагащ му се хранителен прием. Той е биологичен часовник и излива храносмилателни сокове в червата, когато трябва да получи закуска, обяд, вечеря и два пъти междинно. Ние трябва да бъдем отзивчиви към неговите потребности и да му подадем нещо. Тези сокове са агресивни и когато няма храна за смилане, създават гастрит и колит. Освен това, след няколко неприемания на храна, първата хапка, която подадем, организмът я насочва към резервите си, които са предимно под формата на мазнини. И така, моето виждане е първо да махнем джънка, после да минем към регулярен режим на хранене според възможностите си – вижте колко хубаво го е измислила природата – почивка 12 часа от 8 вечерта до 8 сутринта, след това трябва да изберем за себе си подходяща диетична програма.

– Каква да бъде тази програма?
– Всяка рязка промяна на хранителния режим е стрес за организма. А той след всеки стрес реагира с желание за трупане на резерви. Можем да изберем програма с три дни плодове и зеленчуци (последните под форма на супи, постни манджи – задушени, печени, салати, сокове). След това започва бавно включване на човешките храни – въглехидратна закуска, например с овесени ядки, ленено, сусамово, слънчогледово, тиквено семе. На обяд – млечен продукт към зеленчуковите ястия. На вечеря – по-лека храна, пак салата със или без добавка на млечни продукти. На петия и шестия ден към тези плодово-зеленчукови храни е задължително да включим и белтък – риба, яйца, птиче или друго месо, но без видими тлъстини. Последния ден – любимите ми картофи. Колкото са по-малки картофките, толкова по-малко нишесте имат и са по-богати на витамин С. Но може да изберем вместо тях кафяв ориз, просо, булгур, леща.

– А модерните сега киноа, чия?
– Виждала съм големи беди от чията. Тя е много хигроскопична – 10 пъти увеличава обема си, поемайки водата. Тя набъбва, по тази причина е нежелана от организма. Трябва да се приема в минимални количества, като хранителна добавка. Не може да е основна храна. Киноата отговаря на нашето просо, което е биологично чисто, защото просто вирее по планинските хълмове и не се нуждае от никакво торене. То е прабългарска култура. Киноата в момента идва от неизвестни дестинации със съмнително качество. Чух за стократно завишаване на съдържанието на пестициди. Освен това струва десет пъти по-скъпо от просото. Който иска, да я използва…

– Имате ли и други препоръки за лятото?
– Да, можете да я наречете „Диетата на Байкова“ – през ден кисело мляко, плодове и зеленчуци – дали ще направим таратор, дали тиквички с кисело мляко, дали спаначена супа, гарнирана с кисело мляко – всичко това на обяд и на вечеря, плюс много плодове. Казах през ден. На следващия – белтъчна храна – месо, риба, яйца, млечни продукти на обяд и на вечеря, на закуска – овесени ядки или филийка с лютеница, ако не обичате зърнените закуски. Следва отново млечно-кисел ден. Четвъртият ден да е въглехидрати на обяд, а за вечеря – зеленчукови блюда, гарнирани с въглехидратна храна – картофи, ориз, боб, леща. Все пак въглехидратите са нашият енергиен източник, но те трябва да са в ограничени количества, защото след вечеря лягаме и нямаме време да ги изгорим. А всеки грам въглехидрати организмът го превръща в резервни мазнини. Всъщност с програмата на Байкова за една седмица имаме кисело-млечен ден, въглехидратен ден, пак кисело-млечен, белтъчен, отново кисело-млечен, въглехидратен, и пак белтъчен ден. Кисело-млечният ден трябва да е съчетан с много зеленчуци. Това е съвсем приложимо през лятото.

– А какво да е млякото – нискомаслено или пълномаслено?
– Ако млякото е 3,6% по БДС, трябва да се изяжда на ден по-малко от една кофичка – около две терти. Ако е 2% – цяла кофичка. Аз лично, ако искам да намаля маслеността, ще го разредя с вода.

– Защо не ползвате нискомаслените продукти?
– Защото знам каква е технологията – когато искат да направят нискомаслен продукт, изтеглят всички мазнини, след което започват да шприцоват, за да набавят 1,5 или 2 процента. А заедно с мазнината изтеглят и много други полезни съставки на млякото – калций, витамин В2. И остава „гола вода“… Но това е моето виждане и не искам да влизам за пореден път в конфликти с производителите.

– Е, то ние не знаем всъщност какво ядем…
– И слава богу! Едно се говори на конференциите колко натурални са продуктите, друго между хората и между произвеждещите…

– И за другите храни, освен млечните, се говори колко са био, безглутенови и т.н.
– Производител каза на конференция по храненето през май, че продуктите му „по БДС“ били пълни с палмово масло. Докато ме проверят след 5 години, каза, аз ще съм си натрупал моето. Казах му, че ни третира нас, потребителите, като воюващи страни – вие ни стреляте, а ние, глупаците, падаме. Но вие, казах му, стреляте и срещу себе си, защото никой не прави възпроизводството на дадена нация в рамките на едно семейство. Моето любимо внуче ще се ожени за вашето любимо внуче и ще си родят дете с проблем, казано направо – с уродство… Поколенията плащат грешките. Синът ми, проф. Марков, е специалист по пренатална диагностика, търсен за консултации в целия Европейски съюз. Когато се върна преди десет години от специализация в Белгия, аномалиите на българските бебета бяха 3 процента. Сега са 7-8 процента!

– Да се върнем на диетите. Много се препоръчва алкалната…
– Алкалната е моя! Не съм откривателка на топлата вода, но когато имаше една зелева супа преди години, аз исках да я разшифровам. Стигнах до извода, че колкото е зелева, толкова е от тиквички, спаначена, доматена, толкова е зеле на фурна, манджичка, салата – защо трябва да е безвкусна рядка субстанция. Общото между всички тях е, че са богати на катиони – йони с положителна валенция. Като влязат в стомашно-чревния канал, чрез кръвообращението те обхващат всички клетки и чрез осмотичното налягане катионите на консумираните плодове и зеленчуци навлизат в клетката. Тя увеличава обема си, клетъчната стена не може да устои, променя пропускливостта си и започва обратно излаз на съдържимото на клетката към кръвообращението, в това число не само мастни капчици, но и алергени, холестерол, кръвна захар. А те не могат да виреят в кръвното русло – разграждат се и накрая се изпишкват.

– Има хора със стомашно-чревни проблеми, които не могат да ядат само плодове, зеленчуци и семена. Тях какво ще ги посъветвате?
– За да не задълбочаваме проблема, който съществува, трябва фибрите или целулозата, които не усвояваме, но са полезни за перисталтиката, да бъдат надробени на ситно. Вече имаме достатъчно блендери, миксери и други уреди. Втората възможност е тези храни да бъдат бланширани – 2 минути са достатъчни, за да станат фибрите лесно усвоими. В случая те са дразнещи, защото драскат стомашно-чревната лигавица и това причинява болка. Затова е добре да се приемат във вид на смутита. Не казвам фрешове, те вече се отричат, защото представляват концентрирана захарна течност.

– Това за фрешовете е нещо ново.
– Да, така е. Смутита и бланширани зеленчуци – не сурова чушка, а печена, не суров домат, а бланширан. Така и повърхностната обвивка се отстранява лесно, а тя е обработена така, че да издържи на километрите транспортиране и ние не знаем фибрите ли са ни виновни за киселините, или консервиращите химикали в обвивката. По-добре да загубим 20% витамин С в нея и да си спечелим спокойствие.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.