Мей: Оставка няма да улесни Брекзит Призивите за оттеглянето на премиерката не стихват

Кола блъсна и уби пешеходец на входа на Южния парк в София

Каракачанов: От войните между правителство и президент губи държавата

Българин е арестуван при протестите срещу цените на горивата във Франция

11 деца – жертви на интернет тормоз всеки ден Все повече са случаите на сексуална експлоатация в мрежата

Стоичков на „Златната топка“

Военен №1 ген. Андрей Боцев: Заплатите за 2018 г. няма да се увеличават

Катастрофа с участието на български автомобил в Македония, един човек е ранен

Хаос на пътя, дрифт пред парламента (обзор) Шепа протестиращи затвориха границата с Гърция, блокираха Бургас и магистрала „Тракия”

Полският премиер: Русия може да нахлуе в Украйна след пускането на „Северен поток 2“

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 19 януари 2018

Мини-Меркел иска квота за депутатки Анкета й даде преднина за лидерския пост в ХДС

13 хил. на месец ползват нощен транспорт Догодина София решава дали да продължи услугата

Гл. комисар Христо Терзийски: Няма сериозни инциденти на протестите, но има задържани лица

Верижна катастрофа между седем автомобила край село Саранци По първоначална информация има пострадали хора

Проф. Мария Балабанова: 20 минути на слънце стигат Най-много витамин D3 се синтезира в кожата между 11 и 15 часа

Доказано е, че ултравиолетовите В лъчи (UVB) увреждат ДНК на клетката и причиняват онкологични заболявания на кожата. Същите UVB  лъчи действат и върху клетъчната мембрана и подпомагат синтеза на витамин D3. Витамин D съществува в две форми – известни като витамин D3 и витамин D2. Пази от сърдечни заболявания, остеопороза, много видове рак, депресии и безсъние, поддържа имунната система.

Витамин D3 се образува в кожата от холестерола, чрез химическа реакция, която е зависима от UVB лъчите, и е много по-мощен от D2 (80% от витамина, който се синтезира в кожата, е D3). Съхранява се като депо и колкото по-дълго човек е на слънце, толкова повече се натрупва в кожата като запас за зимата, обяснява проф. Мария Балабанова, д.м. от Клиниката по кожни и венерически болести към УМБАЛ „Александровска“.

D3 трябва да се приема като добавка от хора, които не се излагат на слънце, за лечение на остеопороза и омекване на костите при по-възрастните. Важен е за всмукване на калция и фосфатите от червата, за транспорта на минералните соли и за калцификацията на костите. Витаминът се трансформира в калцитриол, който е с противораково действие.

Понеже D3 се синтезира от организма,

той се отнася към хормоните

а не към витамините. Недостигът му се свързва с чревни заболявания и особено с болестта на Крон. Също и с проблеми с черния дроб, които понижават нивото на витамина.

D3 обикновено е в недостиг при хора с проблем с паращитовидните жлези. Тогава намаляват и  фосфатите в кръвта. Веганите и вегетарианците да проверяват нивата на витамин D, защото той се набавя от риба, жълтък, телешки черен дроб. Над 50 години и при остеопороза трябва да се приемат по 800-1000 единици дневно в комбинация с калций – след консултация с лекар. Ако човек има проблеми с паращитовидните жлези, дозата се определя от лекар. Кърмачки не бива да приемат витамин D3, тъй като той преминава през млякото у бебето. Витамин D

като добавка може да е токсичен

по-точно витамин D2, ако се приема в голяма доза и без предписание от лекар. Синтезира се в растенията и гъбите. Има го в прясно изцедени сокове,  мляко, зърнени храни. Регулира обмена на фосфора и калция в организма, подпомага всмукването им в червата и отлагането им в нарастващите кости.

В по-тъмната кожата се синтезира по-малко витамин D3. Причината е, че хормонът меланин в нея е повече и отразява слънчевите лъчи. Тези хората трябва да приемат допълнително D3. При по-светлите по-кратко излагане на слънце осигурява синтез на повече D3. Дермтолозите съветват хората да не се излагат на слънце между 11 и 15 часа – тогава е по-тежко увреждането на ДНК на клетките. „Точно тогава обаче се произвежда най-много витамин D3 в кожата – подчертава проф. Балабанова. – Тоест, едни и същи лъчи вредят на кожата и в същото време стимулират синтеза на витамин D3. Оттук идва и въпросът

кое е добре да се прави

– дали да се сваля фотозащитният крем на обед. Има информация, че е добре на обед да се отстрани фотозащитата за половин час, за да се синтезира слънчевият витамин. Някои специалисти оспорват  този факт и твърдят, че вредата от слънцето по обяд е доказана.“

Синтезът на витамин D3 зависи освен от кожния пигмент, и от теглото – оказва се, че закръглените хора синтезират повече от витамина. Той е мастноразтворим и мазнината в кожата го задържа повече. При по-мургавите и слаби хора образуваният витамин е по-малко.

Хората със светла кожа, очи и коса (I и II тип) не могат да направят тен, меланоцитите в клетките не могат да образуват пигмент и направо изгарят, което е риск. Кожата се зачервява – това е знак за увредена ДНК. Българите сме предимно с кожа от III тип и сме по-защитени, образуваме пигмент. Хората от I и II тип трябва да прекарват по-дълго на слънце, за да синтезират достатъчно витамин D3, като се пазят да не изгорят. Рискът от различни кожни образувания при тях е по-голям. Налага се да преценят дали да ползват сериозна фотозащита и да приемат витамин D3 като добавка или да го синтезират от слънцето, с риск да увредят кожата си.

Зачервяване на кожата с неприятно усещане е сигнал за начало на увреждането й.

Появата на мехур е опасна

Ако се повтори няколко пъти и на това място има вече образувана бенка, рискът се увеличава няколко пъти. Не всички бенки се израждат в рак – зависи от генетичната предразположеност. Има такива, които, колкото и да изгаря човек, няма да се превърнат в рак.

Спори се дали фотозащитният крем спира слънчевите лъчи и не позволява синтеза на витамин D3 в кожата. Напоследък това се отрича яростно и се твърди, че въпреки фотозащитата, витаминът се образува и няма основание човек да се лишава от защитната козметика. Смята се, че на обед е достатъчно човек да прекара 20 минути на силното слънце като само част от тялото е на открито и това осигурява достатъчно витамин D3. Не е необходимо дори да е съблечен.

Смята се, че ако фотозащитната козметика е с фактор 15, осигурява 94% защита, фактор 30 – 97%, 50 фактор – 98%. Т.е. и козметика със слънцезащитен фактор 15 е достатъчна, разликата е само 4%. Козметика с фактор 50 се препоръчва при кожно заболяване, причинено от слънце – соларни уртикарии, алергични реакции, автоимунни заболявания, козметични проблеми, при които е зачервено лицето.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Дрън, дрън! Витамин Д хем пазел от рак, хем го предизвиквал?! Освен това е доказано, че между 11 и 15 ч не трябва да се излагаме на слънце, а тук се твърди обратното. Приятели, живейте си живота, радвайте се на слънцето и не четете глупости!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.