Проф. Николай Денков: Четири приоритета ще ръководят работата на служебния екип в МОН

Снимка: МОН

Четири основни приоритета ще ръководят работата в МОН в мандата на служебното правителство, обяви пред журналисти министърът на образованието и науката проф. Николай Денков. В сферата на средното образование усилията ще се насочат към подготовката на държавните зрелостни изпити, националното външно оценяване и приема след завършено основно образование. През следващите два месеца служебният екип ще подготви финален вариант на Националната стратегия за развитие на научните изследвания и актуализиран проект за изменение и допълнение на Закона за развитие на академичния състав. От изключителна важност е и Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР), съобщават от МОН.

Проф. Денков пое ангажимент също при предстоящите избори МОН да осигури нормалната работа на избирателните секции в училищата.

Приоритетът, свързан със средното образование, обхваща дейности, които засягат десетки хиляди учители, ученици и родители, аргументира избора си министърът. Организацията и вече обявените дати за националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити няма да се променят. Матурата по български език и литература ще бъде на 19 май, а по втори задължителен предмет по избор – на 22 май.

„Вече е в ход процедурата за възлагане на подготовката на изпитните материали. Ясен е и графикът на дейностите. Така че не би трябвало да има проблеми по отношение на организацията както на държавните зрелостни изпити, така и на националното външно оценяване и на приема след основно образование“, заяви заместник-министър Мария Гайдарова.

Екипът на МОН ще обърне специално внимание на Националната стратегия за развитие на научните изследвания, защото тя е основно изискване за изпълнение на ОП НОИР. До два месеца министерството на образованието и науката е длъжно да представи финален вариант, който да бъде приет от Министерския съвет и внесен в 44-ото Народно събрание веднага след неговото сформиране.

Съвсем малко време не достигна на 43-ия парламент да приеме окончателно поправките в Закона за развитие на академичния състав. По време на служебния мандат МОН ще актуализира законопроекта, като използва всичко постигнато в тази посока до момента.

„Един от най-важните елементи в предложените промени е определянето на минимални изисквания за заемане на академичните длъжности „доцент“ и „професор“ и за присъждане на научните звания „доктор“ и „доктор на науките“. Не може да има универсални минимални изисквания, те са различни за различните научни направления. Нашата задача е да разработим специфични минимални изисквания за всяка отделна област и ние вече работим по този въпрос“, поясни заместник-министър Иван Димов.

„Подготвяните промени в Закона за развитие на академичния състав са част от изпълнението на плана за действие по Националната стратегия за развитие на висшето образование и са в синхрон с нея“, подчерта министър Денков.

Служебният екип на МОН има нужда от още малко време, за да посочи точно проблемите в ОП НОИР и възможните решения. През тази седмица предстоят две срещи с представители на Европейската комисия (ЕК). В следващите дни се очаква също одитният доклад на ЕК за състоянието на оперативната програма при проверката през октомври 2016 г. Министър Денков обеща да представи подробно пред медиите констатациите в доклада и конкретните мерки, свързани с тях.

„Трябва да продължим разработването на процедурите за набиране на проектни предложения по ОП НОИР. Целта е да се ускори процесът по договаряне. Защото в началото на третата година от програмния период сключените договори са едва 116 на обща стойност 324 млн. лв., което е 24% от бюджета“, добави заместник-министър Ваня Стойнева. Като следваща важна задача тя посочи ускоряването на плащанията към бенефициентите. Към 31 януари т.г. са разплатени само 39 млн. лева или 2.8% от бюджета на програмата.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.