Облачно време днес Максималните температури ще са между 1 и 6 градуса

Трус от 5 по Рихтер в Гърция

Коя е най-харесваната зодия?

Мачовете и спортът по телевизията днес, неделя, 19 януари 2020

На 19 януари 2020 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за неделя, 19.01.2020

Кокошка снесе яйце с датата на Апокалипсиса (СНИМКА и ВИДЕО)

Жена катастрофира челно, за да изпита вярата си

Халифа Хафтар пристигна в Берлин за участие в международната конференция за Либия

Майк Помпео преговаря с президента на Ирак за напрежението в региона

Принц Хари и съпругата му Меган се отказват от кралските си титли

Расте броят на заразените с мистериозния китайски вирус, проверяват по летищата в САЩ

Трус от 6-а степен разтърси Нова Гвинея

Свидетел на инцидента с убития българин в Истанбул: Размахваше мачете и мълчеше, след което се барикадира

75 души пострадаха при сблъсъци пред парламента в Бейрут

Проф. Олег Асенов: Електронната система за тол таксите ще помага срещу нерегламентирания превоз на пътници

Олег Асенов

Данните, постъпващи в Електронната система за събиране на тол таксите, ще могат да служат и за установяване на нерегламентиран превоз на пътници. Това обяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), на конференция по транспортна политика, организирана от Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАП), съобщиха от пресцентъра на АПИ.

Информацията за трафика по платената пътна мрежа, която постъпва в електронната система, може да се споделя с партньорските служби на АПИ като „Пътна полиция“ в МВР, Национална агенция по приходите, Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ и др. „АПИ не е оправомощен орган да правоприлага в тази част, но може да предостави данни, за да се реагира“, посочи проф. Асенов.

Нелицензираният транспорт е един от проблемите, които тревожат представителите на автобусния бранш, каза председателят на Управителния съвет на КАП Магдалена Милтенова.

Пред участниците във форума проф. Олег Асенов представи същността и възможностите на тол системата. „Основната цел е да се промени моделът на пътното таксуване – този, който руши повече пътя, да плаща повече, както е справедливо“, каза той. Проф. Асенов посочи, че понастоящем две трети от приходите от такси за ползване на платени пътища постъпват от леките автомобили, а останалите – от пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона. Европейският модел предполага това съотношение да се обърне.

„Всички споделяме, че тол системата трябва да бъде въведена, но да има плавен преход от винетни към тол такси“, каза Милтенова и отбеляза, че браншът има добър диалог с Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ.

Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа е в процедура за обществено обсъждане. До 16 декември 2019 г. могат да постъпват становища, коментари и предложения по проекта. В него тол таксите за автобусите са диференцирани според общата технически допустима максимална маса до и над 12 т, екологичния им клас, както и според категорията на платената пътна мрежа – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища.

Според предложените за обществено обсъждане ставки автобусите до 12 т, в зависимост от екологичния си клас, ще плащат от 4 ст. до 8 ст. на километър за ползване автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за километър на първи клас пътища и от 2 ст. до 5 ст. – за километър второкласни пътища. За автобусите над 12 т цените са с една по-високи с една стотинка на километър. Първоначалният обхват на платената пътна мрежа с тол е 6 050 км от общо близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която всички ползватели понастоящем плащат.

Автобусните превозвачи настояват ставката за тези от тях, които обслужват редовни линии, да бъде нулева. Анализ на Световната банка, консултант по въвеждането на тол системата, показва, че отражението на тол таксите върху цените на автобусните билети би трябвало да е в рамките между 5 ст. и 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и от това каква част от тях е по платената мрежа, както и от натоварването и емисионния клас на автобуса. Билетът от София до Перник, например, би следвало да поевтинее с 2,2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут ще стане само 30%.

Според анализа на Световната банка, с предложената тарифа държавата ще постигне 52% ефективно финансиране на пътната инфраструктура от пътни такси, посочи проф. Асенов. Крайната цел на реформата е в дългосрочен план пътната инфраструктура да може да се самоиздържа.

„В хода на общественото обсъждане постъпиха становища, които ние, като съвносители, сме длъжни да анализираме, да видим аргументите „за“ и „против“, за да излезем с финално предложение. Ние също имаме нашите аргументи. Окончателният вариант на тарифата ще бъде приет с решение на Министерския съвет“, обясни проф. Асенов. „Прекаленото намаляване на таксите може да доведе до обратния ефект – при изключително ниски ставки да се обезсмисли въвеждането на тол таксите“, каза той.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.