Задигнаха колата на Хю Грант, актьорът моли крадците да му върнат само сценария

Правителството на Тереза Мей оцеля във вота недоверие

Две коли са се ударили челно в Пловдив, трима души са ранени

Убитата млада жена в „Банишора“ е бита, душена и ритана

Остават опашките пред лифта в Банско Кметът на зимния курорт Георги Икономов пред „Труд“: Законодателството трябва да се прецизира

Майк Пенс: САЩ ще се борят, за да гарантират поражението на „Ислямска държава“

Сергей Полунин изгонен от Парижката опера „Лошото момче на балета” обиди гейовете, жените и дебелите

Мъж е пострадал след удар в мантинела на пътя Пловдив – Карлово

25-годишна жена е убита в столичния квартал „Банишора“ По първоначални данни извършител е нейният приятел, който е опитал да се самоубие

Фокуси със сирене въртят търговци и производители Вдигат водното съдържание и сухото мляко в продукта

Дават две данъчни облекчения за деца с увреждания

Ердоган: Дейтънското споразумение трябва да се преразгледа, защото то „не решава бъдещето на Босна и Херцеговина“

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 17 януари 2019

Грипната вълна се разраства

Канадски гражданин е отвлечен от ислямисти в Буркина Фасо

Психолог: Агресията е нещо нормално, но трябва да я управляваме

Снимка: Ладислав Цветков/БТВ

Агресията е нещо човешко и нормално, от което не трябва да се срамуваме, но трябва да признаем, че е част от нас и да го управляваме. Това коментира кризисният психолог Младен Владимиров пред БТВ.

Агресията се превръща в норма, не е само при децата, но там е най-видимо. Очакваме те да могат да се справят, въпреки че нямат социалния опит и емоционалната интелигентност, а някак си го прощаваме на нас, възрастните. Това води до страхотно объркване, посочи Владимиров.

Той каза още, че едно от разбиранията е, че децата копират моделите на силните на деня.

За случая в 38 ОУ Владимиров посочи, че „тук по-скоро говорим за конфликт, възникнал в киберсреда. Децата не са могли да доразрешат този конфликт във виртуалния свят и са пренесли този виртуален тормоз в реалния свят. Там вече той е ескалирал до степен, в която е имало удар“.

Кибертормозът е много труден за управляване. Ако този конфликт беше възникнал в реалния свят, вероятно възрастните щяха да го забележат, уточни Владимиров.

Преди ден той е разговарял с петокласниците, очевидци на агресията. По думите му „те са преживели шока, вече имат нормален график, нормалното протичане на междучасията, мисля че емоциите са овладени“. В първия момент децата са се страхували, потърсили са родителите си. Може би в следващите дни са искали малко повече сигурност, която училището да им гарантира, и детето насилник да не е там. Всичко това към момента е факт, така че децата се чувстват спокойни, каза той.

Дали ученикът, което е проявил агресия, ще ходи на училище до края на учебната година от една страна е решение на родителите, от друга – педагогическият съвет му е наложил мярка преместване в друго училище. Предстои му национално външно оценяване и след това училищните власти, съвместно с родителите, ще решат какво да правят с посещаването или непосещаването на учебни занятия.

Според психолога и двете страни – и насилникът, и жертвата са жертва по някакъв начин – „нещо ние възрастните не сме направили и сме допуснали да се стигне до агресия“. Първото, което трябва да се направи, е да бъдат разделени насилникът и жертвата и след това да се работи с тях индивидуално. Отстраняването може да работи като мярка за първите часове и дни, докато се успокоят нещата. След това трябва да се работи по подобряване на взаимоотношенията, по изграждане на нов тип връзка, по развиване на съчувствие у насилника, каза Владимиров.

Затова психолозите са предложили на родителите, когато всичко се успокои, да направят медиация – помиряване между двете страни, така че да се подобрят отношенията и впоследствие да се поддържат. Така ще им се покаже, че може да се търси взаимоизгодни решения и мирно разрешаване на спорове. Това ще е ценен опит не само за тези две деца, но и добър сигнал за цялата училищна общност – че даваме социално приемливи алтернативи на всеки тип съперничество, характерно за тийнейджърската възраст, посочи още психологът.

Владимиров смята, че е крайно време българският учител да повиши психологическата си подготовка за управляване на дисциплината и работата с агресията и училищния тормоз.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.