Пъстро българско кино

“Диви и щастливи”

Нежни, свирепи и смешни наши филми на фестивала "Злата роза"

В момента във Варна тече с пълна сила 38-ят Фестивал на българския игрален филм “Златна роза” (24 септември - 1 октомври). Организиран е от Националния филмов център, Министерството на културата и Община Варна. Важно е, че по време на пандемията от COVID-19 той се провежда смело на живо с всички предпазни мерки, но и онлайн - за тези, които се страхуват, или нямат възможност да пътуват.

В конкурсните програми за “Златна роза” се борят 19 пълнометражни и 22 късометражни филма. Повечето от пълнометражните са подкрепени от НФЦ, а 5 са произведени с частни средства. И дебютите са 5. В конкурса участва и международната копродукция “Кръвта на пеликана” (Германия/България) на Катрин Гебе с участието на прекрасните български момиченца Катерина Липовска и Аделия Оклепо. Оценява ги международно жури в състав: Кристина Грозева и Петър Вълчанов (председатели, носители на “Златна роза” за “Бащата” от м. г.), унгарският продуцент Ласло Кантор, филмовите критици Петя Александрова и Едвинас Пукща (Латвия) и актьорът Велизар Бинев. В журито на късометражния конкурс са критикът Деян Статулов, актрисата Елена Телбис и режисьорът Христо Симеонов (трикратен носител на “Златна роза” в тази категория).

Открит със силната международна копродукия “Пари” (Гърция/Франция/Холандия/България/Швейцария) на иранеца в Атина Сиамак Етемади, фестивалът показва разнообразни филми и жанрови стратегии, обсъждани на смислени пресконференции. Свидетели сме на различни гледни точки към нашата действителност, но има и 3 филма и половина “в епоха” - засега гледахме “Късата клечка” на Димитър Петков, ситуиран в началото на 80-те, който е нещо като пародия на милицията от времето на соца с драматична развръзка. Предстоят още два и половина: “Не влизай в пререкание с персонала на банята” на Иван Черкелов, който разказва травматично-извисяваща история в микс от днешност и флашбек, “Останалото е пепел” на Георги Костов по сценарий на Алекандър Томов, ситуиран по време на Втората световна война, и “Блаженият” на Станимир Трифонов.

В различните интерпретации на българското живеене има и нежни, и свирепи, и смешни филми; и мейнстрийм, и арт кино. Ожесточеното ни живеене и изобщо разсипаното ни българско днес е артикулирано в повечето. На общия фон засега се откроява ярко черно-белият “Страх” на Ивайло Христов, заснет от Емил Христов и с невероятната Светлана Янчева и симпатичния чернокож актьор Майкъл Флеминг. Филмът се занимава с актуалния проблем за бежанците и българското отношение към тях, но е толкова човешки, абсурден и свеж, че помита всякакви клишета. Много интересен е “Житие” на Георги Стоянов и Войчех Тодоров, който освен това за пореден път се показва като бляскав оператор. Филмът е по сценарий на покойния Красимир Крумов-Грец, който, въпреки изключително високите си критерии за истинност и артистизъм би го одобрил. Фокус са сложните отношения между неуправляем самотен тийнейджър и несретника с добро сърце Иван (бляскав Иван Бърнев). Прочее, Войчех Тодоров дойде от Полша специално за премиерата на филма във Варна.

Тазгодишната “Златна роза” е интензивен и изтощителен фестивал, особено за нас, критиците, които гледаме всичко, плюс оператора Емил Топузов. Любопитно е, че някои филми, създадени с частни средства и с различни комерсиални стратегии, вече имат голям боксофис и са показвани успешно в чужбина: например, забавният мелодраматичен екшън “Диви и щастливи” на Мартин Макариев с енергийната Яна Маринова (тя е и сред продуцентите) и очарователната Луиза Григорова, или наркоманската драма “Доза щастие” на Яна Титова, базирана върху разтърсващ действителен случай.

Фестивалът тепърва ще ни изненадва, а победителите ще са известни в четвъртък вечерта.

Коментари

Задължително поле