Пътищарите плащат данък върху невзети пари

Пътните компании плащат авансово данъците върху всички пари, които държавата им дължи, въпреки че ще получат едва половината от тях, при това с над година закъснение. Вицепремиерът и строителен министър Гроздан Караджов обясни пред депутатите от регионалната комисия, че към момента са разплатени 20% от дължимите средства от одобрените от парламента над 650 млн. лв. за пътните фирми. В същото време обаче компаниите авансово ще внесат ДДС върху всички фактурирани 1,2 млрд. лв. Така реално те ще получат едва около една трета от парите, които им дължи държавата, а останалите веднага ще се върнат обратно в бюджета.

Очаква се през следващите 10 дни да бъдат разплатени и останалите средства на строителите от общо над 650-те милиона лева, за които депутатите гласуваха да се преведат на фирмите. На ден се плащат сертификати от порядъка на 30-40 милиона лева, обясни Караджов. Едва половината компании са се съгласили обаче да подпишат анексите към договорите за текущ ремонти и поддръжка, заради поскъпването на труда, строителните материали и горивата, които превръщат договерните преди години цени за единични дейности в изключително неизгодни за бизнеса. Тези, които са го направили, са били уверени, че ще бъдат компенсирани впоследствие чрез механизъм за индексация. Такъв се разглежда в момента от финансовото ведомство, но браншът не е съгласен новите индексирани цени да бъдат с таван, както предлагат от ведомството.

Именно поскъпването е причина част от пътните фирми да отказват да подпишат анекси и да продължат да работят при старите цени, обясни Караджов.

От думите на Караджов и на неговия екип стана ясно, че механизмът за компенсиране няма да е задължителен. Възложителите и изпълнителите ще преговарят за всеки отделен договор, обясни вицепремиерът. От обясненията стана ясно, че за проектите, които се изпълняват по европрограми, ще има индексация на цените, в случай, че има останали спестени средства по програмите. Такива обаче има, увериха от строителното министерство. Те подчертаха, че за проектите, финансирани със средства от националния бюджет, индексацията ще е по-сложна. 

Вицепремиерът Караджов коментира пред депутатите от регионална комисия и новите тарифи на тол системата, които предизвикаха протестите на превозвачите в цялата страна. Една стотинка ще е общото поскъпване на 16 хляба, които се превозват 200 км по магистрален път от мястото на производство до магазините, ако се приемат новите тарифи за тол системата, обясни Караджов. Същото ще е увеличението – 1 ст. общо, и за зареждането на 8 кг. сирене на същата дистанция, допълни той.

Караджов подчерта, че се търси по-справедлив модел за осигуряване на средства за ремонтите на пътищата, така че който ги руши повече, да плаща повече. Над 1,1 млрд. лв. са нужни всяка година само за обновяване на шосетата. В момента две трети от приходите в тол системата са от продажба на винетки на леки коли, а целта е това да е делът на приходите от камионите и автобусите.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика