Радослав Златков, главен технически директор на Виваком: Качеството на една мрежа най-добре се измерва в преживяването на клиентите

Телекомът дава 4000 МВ на максимална скорост за безплатно тестване на 4G

– Една година след старта, 4G мрежата на VIVACOM вече има 94% покритие на населението от страната. Реално ли е това и как го постигнахте?
– Аз съм човек на цифрите, а не на думите и празните обещания. За мен и за компанията, която представлявам, е много важно клиентите да ни се доверяват, което на практика означава да им даваме точно това, което сме заявили, а дори и повече от очакваното. Когато започнахме да изграждаме 4G мрежата, дадох едно ясно обещание: населените места, за които обявяваме, че има LTE, да са реално покрити. Ние държим на думата си и постигнахме целта си. Няма да занимавам читателите с това какво ни е струвало, защото смятам, че е задължение и отговорност на всеки да си върши работата, за да може обществото ни да се придвижва напред. Това, с което лично най-много се гордея, е, че успяхме да постигнем перфектна координация между всички звена вътре в компанията, както и между нас и подизпълнителите и основния доставчик на оборудването Huawei. Смятам, че това е моделът, по който се работи успешно и се постига качество във всеки детайл.

– Има ли друг начин, по който се измерва 4G покритието, освен в покритие на населени места? Кой е най-показателен за качество на мрежата?
– Качеството е комплексно понятие, не само в нашия бизнес. Да се фокусираме върху един-единствен показател за качество на мрежата не е особено ефективно и релевантно. Целим 4G покритие както по население, така и по територия. Други важни показатели са скоростта на достъп и скоростта на трансфер. Качеството е комплексната оценка от всички тези показатели, а най-важното за нас като компания винаги е било да покрием очакванията и нуждите на клиентите. Защото технологията не е самоцел, а средство да направим живота си по-добър
Целта ни е да осигурим много добро покритие на мрежата както в градовете и курортите, така и по пътищата в страната и вярваме, че качеството на нашата мрежа се отразява положително не само на нас като компания, но и на образа на страната ни навън. Туристите със сигурност се радват, когато имат лесен и бърз достъп до 4G услуги и това ги кара да се чувстват комфортно в нашата страна. Не е за пренебрегване, че модернизирайки мобилната мрежа, подобрихме показателите и на 2G и 3G мрежите, което допълнително считаме, че подобри усещането на клиентите за качеството на нашата мрежа. Качеството на една мрежа най-добре се измерва в преживяването на клиентите – ако използват лесно и безпроблемно услугите ни, значи сме си свършили работата добре.

– Сумите, които инвестирате в технологична инфраструктура, са направо плашещи – 41 милиона лева само за първите три месеца на тази година и още 150 милиона лева през 2016-а. В какво конкретно ги влагате и какви са реалните предимства, които ще усетят потребителите?
– В телеком индустрията решенията в какво да се инвестира са ключови за съществуването на самата компания. Налага се днес да решим в какво ще вложим тези солидни суми, които ще дадат резултат след година например, и ако изберем грешна посока, се обричаме на сериозни загуби. Затова ние следим постоянно нуждите на нашите клиенти, както и световните тенденции в технологичната сфера. Имаме визионерски подход и се стремим да поддържаме нивото на технологиите у нас в крак с глобалното им развитие. Освен че инвестираме в инфраструктура, оценяваме и инвестираме и във всеки един друг аспект от технологиите, които осигуряват на клиента това, от което има нужда. А това, в крайна сметка, се отразява при нас като няколко милиона доволни наши потребители, каквато е и целта на компанията. Тази седмица Виваком беше партньор на първия за България Форум за облачни технологии, организиран заедно с Huawei и КРИБ. На него водещи бизнесмени и правителство се разбраха, че инвестицията в нови технологии и облачни структури ще е основен приоритет за развитието на обществото и бизнеса
И това е много важна крачка за България, имаме всички шансове да станем хъб на облачните технологии за региона и да успеем да привлечем международни инвестиции. Така че това, което правим, и парите, които влагаме в развитието на инфраструктурата и технологиите, са инвестиции в бъдещето на България, в това съм сигурен и съм много щастлив, че мога да участвам в този процес лично.

– Защо 4G технологията е толкова важна, как хората могат да я използват?
– 4G означава мрежа от четвърто поколение. В началото можехме само да говорим по телефона и да изпращаме съобщения по пейджър, след това се появи второто поколение технологии. С всяка следваща нова технология начините на общуване през телефона стават все повече. Увеличават се и самите дейности, за които хората използват телефона си. Днес благодарение в голяма степен на 4G и достъпните вече смартфони във всички ценови категории можем да водим видеоразговори с приятели в чужбина, да предаваме на живо във всеки момент, да гледаме интересен видеоклип, да работим от почти всяка точка на страната. А улесненията за забързаното ни ежедневие са безброй – резервация за пътуване, купуване на билети за кино или проверка за най-близкия супермаркет – всичко става онлайн, на един клик разстояние. 4G е поредният етап от цифровизацията на съвременния живот и още една стъпка към цифровата реалност от нов тип.

– Обявихте, че пускате безплатни SIM карти за тест на 4G мрежата на VIVACOM. Защо го правите?
– Вярваме в добрите резултати, които сме постигнали, и даваме възможност на клиентите сами и напълно безплатно да се уверят в декларираното от нас. С други думи, инвестираме в доверието им, а това е точно толкова важна инвестиция, колкото и тази в мрежата ни и ви го казвам именно като технически директор на компанията, от който не би следвало да очаквате подобна декларация. Но
философията на нашата компания наистина поставя клиента в центъра и всички ние работим, за да удовлетворим различни аспекти на неговите очаквания и нужди.

– За една година постигнахте рекордно покритие на 4G в страната. Каква ще е следващата ви цел? В какво ще инвестирате през следващите години?
– Технологиите променят образованието, модифицират всяка една професия в момента, улесняват живота ни и влияят на всеки момент от ежедневието ни. И това е така, защото те са създадени от хора за хора и развитието им несъмнено ще продължи. VIVACOM се подготвя за бъдещето, като отчита актуалните тенденции в новите технологии. Такива са облачните услуги, т.нар. интернет на нещата, услугите, защитаващи сигурността на информацията. Гледаме в бъдещето, без да забравяме настоящето, защото клиентите ни живеят в него. Но с динамиката на света няма да е пресилено, ако кажа, че днес вече живеем в бъдещето и това, което вчера е било научна фантастика, днес е реалност. Харесва ми да съм част от този динамичен свят.

– И накрая – разбрахме, че сте номиниран за “Технически директор на годината” от престижното специализирано издание Mobile Europe. Как приемате подобно признание?
– Няма да крия, че ми е приятно, защото показва къде стоим ние като компания, а и България като страна на европейската карта на новите технологии. Номинацията е плод на работата на целия технологичен екип в компанията ни и това не са просто “политически коректни” думи, а единствената реалност, която създава успеха. Без екипност нищо не може да се случи в бизнес като нашия, където всяко най-малко нововъведение е плод на стотици комплексни усилия, за да може да достигне до крайния клиент продукт или услуга, съобразени с точните му необходимости.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. „Обявихте, че пускате безплатни SIM карти за тест на 4G мрежата на VIVACOM. Защо го правите?“-За да се зарибяват нови абонати.
    Когато отидох в техен магазини поисках такава карта ми беше обяснено,че важи за нови абонати,които подпишат договор или за настоящи ,които преподпишат.
    Въпреки ,че на сайта си са публикували условията на промоцията ,в които това не е упоменато по този начин искат да привлекат нови абонати.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.