Радослав Златков, главен технически директор на Виваком: Качеството на една мрежа най-добре се измерва в преживяването на клиентите

Телекомът дава 4000 МВ на максимална скорост за безплатно тестване на 4G

– Една година след старта, 4G мрежата на VIVACOM вече има 94% покритие на населението от страната. Реално ли е това и как го постигнахте?
– Аз съм човек на цифрите, а не на думите и празните обещания. За мен и за компанията, която представлявам, е много важно клиентите да ни се доверяват, което на практика означава да им даваме точно това, което сме заявили, а дори и повече от очакваното. Когато започнахме да изграждаме 4G мрежата, дадох едно ясно обещание: населените места, за които обявяваме, че има LTE, да са реално покрити. Ние държим на думата си и постигнахме целта си. Няма да занимавам читателите с това какво ни е струвало, защото смятам, че е задължение и отговорност на всеки да си върши работата, за да може обществото ни да се придвижва напред. Това, с което лично най-много се гордея, е, че успяхме да постигнем перфектна координация между всички звена вътре в компанията, както и между нас и подизпълнителите и основния доставчик на оборудването Huawei. Смятам, че това е моделът, по който се работи успешно и се постига качество във всеки детайл.

– Има ли друг начин, по който се измерва 4G покритието, освен в покритие на населени места? Кой е най-показателен за качество на мрежата?
– Качеството е комплексно понятие, не само в нашия бизнес. Да се фокусираме върху един-единствен показател за качество на мрежата не е особено ефективно и релевантно. Целим 4G покритие както по население, така и по територия. Други важни показатели са скоростта на достъп и скоростта на трансфер. Качеството е комплексната оценка от всички тези показатели, а най-важното за нас като компания винаги е било да покрием очакванията и нуждите на клиентите. Защото технологията не е самоцел, а средство да направим живота си по-добър
Целта ни е да осигурим много добро покритие на мрежата както в градовете и курортите, така и по пътищата в страната и вярваме, че качеството на нашата мрежа се отразява положително не само на нас като компания, но и на образа на страната ни навън. Туристите със сигурност се радват, когато имат лесен и бърз достъп до 4G услуги и това ги кара да се чувстват комфортно в нашата страна. Не е за пренебрегване, че модернизирайки мобилната мрежа, подобрихме показателите и на 2G и 3G мрежите, което допълнително считаме, че подобри усещането на клиентите за качеството на нашата мрежа. Качеството на една мрежа най-добре се измерва в преживяването на клиентите – ако използват лесно и безпроблемно услугите ни, значи сме си свършили работата добре.

– Сумите, които инвестирате в технологична инфраструктура, са направо плашещи – 41 милиона лева само за първите три месеца на тази година и още 150 милиона лева през 2016-а. В какво конкретно ги влагате и какви са реалните предимства, които ще усетят потребителите?
– В телеком индустрията решенията в какво да се инвестира са ключови за съществуването на самата компания. Налага се днес да решим в какво ще вложим тези солидни суми, които ще дадат резултат след година например, и ако изберем грешна посока, се обричаме на сериозни загуби. Затова ние следим постоянно нуждите на нашите клиенти, както и световните тенденции в технологичната сфера. Имаме визионерски подход и се стремим да поддържаме нивото на технологиите у нас в крак с глобалното им развитие. Освен че инвестираме в инфраструктура, оценяваме и инвестираме и във всеки един друг аспект от технологиите, които осигуряват на клиента това, от което има нужда. А това, в крайна сметка, се отразява при нас като няколко милиона доволни наши потребители, каквато е и целта на компанията. Тази седмица Виваком беше партньор на първия за България Форум за облачни технологии, организиран заедно с Huawei и КРИБ. На него водещи бизнесмени и правителство се разбраха, че инвестицията в нови технологии и облачни структури ще е основен приоритет за развитието на обществото и бизнеса
И това е много важна крачка за България, имаме всички шансове да станем хъб на облачните технологии за региона и да успеем да привлечем международни инвестиции. Така че това, което правим, и парите, които влагаме в развитието на инфраструктурата и технологиите, са инвестиции в бъдещето на България, в това съм сигурен и съм много щастлив, че мога да участвам в този процес лично.

– Защо 4G технологията е толкова важна, как хората могат да я използват?
– 4G означава мрежа от четвърто поколение. В началото можехме само да говорим по телефона и да изпращаме съобщения по пейджър, след това се появи второто поколение технологии. С всяка следваща нова технология начините на общуване през телефона стават все повече. Увеличават се и самите дейности, за които хората използват телефона си. Днес благодарение в голяма степен на 4G и достъпните вече смартфони във всички ценови категории можем да водим видеоразговори с приятели в чужбина, да предаваме на живо във всеки момент, да гледаме интересен видеоклип, да работим от почти всяка точка на страната. А улесненията за забързаното ни ежедневие са безброй – резервация за пътуване, купуване на билети за кино или проверка за най-близкия супермаркет – всичко става онлайн, на един клик разстояние. 4G е поредният етап от цифровизацията на съвременния живот и още една стъпка към цифровата реалност от нов тип.

– Обявихте, че пускате безплатни SIM карти за тест на 4G мрежата на VIVACOM. Защо го правите?
– Вярваме в добрите резултати, които сме постигнали, и даваме възможност на клиентите сами и напълно безплатно да се уверят в декларираното от нас. С други думи, инвестираме в доверието им, а това е точно толкова важна инвестиция, колкото и тази в мрежата ни и ви го казвам именно като технически директор на компанията, от който не би следвало да очаквате подобна декларация. Но
философията на нашата компания наистина поставя клиента в центъра и всички ние работим, за да удовлетворим различни аспекти на неговите очаквания и нужди.

– За една година постигнахте рекордно покритие на 4G в страната. Каква ще е следващата ви цел? В какво ще инвестирате през следващите години?
– Технологиите променят образованието, модифицират всяка една професия в момента, улесняват живота ни и влияят на всеки момент от ежедневието ни. И това е така, защото те са създадени от хора за хора и развитието им несъмнено ще продължи. VIVACOM се подготвя за бъдещето, като отчита актуалните тенденции в новите технологии. Такива са облачните услуги, т.нар. интернет на нещата, услугите, защитаващи сигурността на информацията. Гледаме в бъдещето, без да забравяме настоящето, защото клиентите ни живеят в него. Но с динамиката на света няма да е пресилено, ако кажа, че днес вече живеем в бъдещето и това, което вчера е било научна фантастика, днес е реалност. Харесва ми да съм част от този динамичен свят.

– И накрая – разбрахме, че сте номиниран за “Технически директор на годината” от престижното специализирано издание Mobile Europe. Как приемате подобно признание?
– Няма да крия, че ми е приятно, защото показва къде стоим ние като компания, а и България като страна на европейската карта на новите технологии. Номинацията е плод на работата на целия технологичен екип в компанията ни и това не са просто “политически коректни” думи, а единствената реалност, която създава успеха. Без екипност нищо не може да се случи в бизнес като нашия, където всяко най-малко нововъведение е плод на стотици комплексни усилия, за да може да достигне до крайния клиент продукт или услуга, съобразени с точните му необходимости.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете