Рашко Младенов – Реформатор за кратко

Снимка: БТВ/ Архив

Той е актьор и музикант, който не скача от сцената право във ведомственото кресло. Има дългогодишен опит в администрирането на театри – Сатиричния в столицата, Русенския и Благоевградския. Сам признава, че опитът му да приобщава хората към каузите на изкуството, му вдъхва кураж да заеме министерския пост.

На 8 февруари Рашко Младенов навърши 70 години. Повод за поздравления и спомени. Той е от малкото наши потомствени творци – баща му е актьор, а майка му – пианистка. От петгодишен е седнал пред пианото и до днес не се разделя с него. Даже и на юбилея си. Отбеляза го с музикалната комедия „Ла“ – по негов текст и композиции на Константин Цеков от ФСБ. Спектакълът имаше височайша публика в лицето на проф. Огнян Герджиков и членове на служебното правителство, почели колегата си. Дано то не се окаже единственото културно събитие, което министрите ще посетят до края на мандата си…

Малцина знаят, че освен театрален и киноактьор с превъплъщения в десетки филми и стотици постановки, министърът е автор и на музиката към ред спектакли. На това поприще се изявява още като дебютант в Русенския театър. Там е разпределен, след като завършва ВИТИЗ. Престоя си в Русе оценява като най-интересния, вълнуващ, вдъхновяващ период, за който обича да разказва. Влиза от роля в роля. Силна трупа с четирима големи режисьори. „Живот, какъвто за съжаление вече няма. Бяхме като семейство. И бяхме щастливи, понеже живеехме в друг свят. За жалост всичко това се загуби и доколкото разбирам, то е повсеместно по целия свят“ – спомня си юбилярят по Дарик радио. Апропо някакви хлевоусти типове подхвърлиха в мрежата, че културното министерство му било връчено като дар за годишнината. Патили от такива армагани древните гърци са ни завещали лафа „Бойте се от данайците, що носят дарове“. То е по повод на Троянския кон, затрил епичния полис.

Впрочем голямо недоумение цари покрай избора на Рашко Младенов за културен министър. Чий „троянски кон“ е той, питат се и отговор не намират. Набелязаният също няма обяснение. Било сюрприз за него.

„През последната година и половина, откакто напуснах Благоевградския театър, аз съм спокоен пенсионер, който си седи вкъщи и свири на пиано. Карам едно повторно детство, само че другояче гледам на инструмента. Черният труд над един музикален инструмент за мен вече е удоволствие, защото в детството, когато те карат да свириш, то е в известна степен насилие… Получих късно вечерта SMS от Румен Радев: Може ли да се чуем? Не го познавах. Неговата сфера е доста далечна на нашата. Изглежда съм бил препоръчан. Той ме покани на разговор, който продължи дълго. Аз споделих моите разсъждения по повод културата ни и в края на нашия разговор той ми предложи и ми даде срок ден и половина да размисля. Аз мислих и се съгласих.“

И така, актьорът, пианист, композитор и театрален директор става министър на културата. Авантюристично ли е решението му, предстои да видим. Но досегашният му път сочи, че той е от онези чешити, обръгнали на творчески и житейски обрати. Устойчивият на предизвикателства Рашко Младенов, след като 9 години управлява Сатиричния театър, споделя: „Ние, актьорите, сме много често хора разпилени.

Недисциплинирани. По друг начин присъстваме в професията. Самият аз бях такъв. Сега е друго. Държа да съм точен, ако имам среща. Репетицията, ако е от десет, се ядосвам, че актьорите се влачат половин час след това. Научих се на упоритост. Защото независимо колко е голям институтът, който управляваш, той е като една малка държава. Добрата организация дава възможност да се живее по-лесно.“

Рашко Младенов признава, че компетенциите му на министър се простират в сферите на собственото му творчество – театър, кино и музика. Възнамерява да се заеме с районирането на малките театри и да проведе конкурси за всички директори на културни институти, които в момента не са с редовен мандат. В областите, където не му достигат познания, ще се уповава на експертни съвети.

Какво досега е доказал, че може като администратор и организатор Младенов – да прави реформи (в Сатиричния театър го стори по непоколебим, макар и оспорван начин), да намира спонсори (благодарение на това умение успя да осигури две постановки у нас на прочутия чешки режисьор Иржи Менцел).

В навечерието на 70-годишния си юбилей служебният министър споделя, че съдбата винаги му е давала шансове. Последният е с Министерство на културата. Дано само не се окаже малшанс.

 

Ще съм справедлив и честен

„Аз съм изключително добронамерен, доброжелателен и отворен за всеки, който иска да общува. Нещата, на които най-много държа, са честността и справедливостта. Ще се опитам в тези два месеца да съм справедлив и честен в отношенията си. И с моите колеги, и с екипа на министерството.“

(Служебният министър на културата при встъпването си в длъжност.)

 

За него

Той е още в графата на младите

„Рашко Младенов навършва една хубава възраст. Той е още в графата на младите. Не знам дали знаете критерия кой е млад и кой възрастен. Да ви го кажа, той е константна величина. Всеки роден след мен е млад. Преди мен са стари, така че Рашко Младенов е млад.“

Проф. Огнян Герджиков, служебен премиер

Вярвам, че ще отстоява идеите си

Вярвам, че Рашко Младенов ще продължи успешно да преодолява предизвикателствата, да реализира и отстоява идеите си в името на българските граждани и ще има ключова роля за развитието на българската култура.“

Румен Радев, президент

Признание няма, пазете си здравето!

Признание няма. Въоръжете се. Много хора смятат културата за кино, театър, а това е сериозно звено със 102 второстепенни разпоредителя. Идват тук негативи и се стоварват, трябва да ги поемете. Само недейте като мен и Стефан Данаилов да се разболявате, не правете тази беля, пазете си здравето!

Вежди Рашидов при предаването на министерската щафета

Мек, фин човек

„Зарадвах се, когато разбрах, че Рашко Младенов е избран за министър на културата в служебното правителство. Той заслужава и да остане! Много го обичам. Мек, фин човек. Свири великолепно на пиано.“

Стоянка Мутафова, актриса

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.