Труп на жена на плажа в парк „Росенец“

Участниците в дискусията за Истанбулската конвенция се обявиха против нея

Кметът на Търново кани гражданите на обществено обсъждане за дългосрочен дълг от 805 768 лева

Инвестиционен фонд заплашва да запорира сметките на „Булгаргаз”

Възстановено е движението при тунела „Топли дол“

Въвеждат виртуални ПОС терминали за данъците

Корнелия Нинова: Рано или късно всеки, който краде, ще лежи в затвора

Дебатите по вота на недоверие през обектива на „Труд“

Митрополит Киприян призова: Отстоявайте вярата, оттеглете конвенцията В аулата на Софийския университет аплодираха владиката

Пуснаха квотите за калкан

Сирийските кюрди призоваха цивилните да „грабнат оръжията“

Намериха тяло на жена на плаж в Бургас

Грипна епидемия и в Стара Загора, грипна ваканция от утре

Спасиха мъж, изгубил се на Витоша

Истанбулската конвенция сблъска протест и контрапротест пред НС (СНИМКИ)

Ролята на хеликоптера Вертолетите са важни играчи в легендарни кино класики

„Умирай трудно 4“

Хеликоптерите – военни, цивилни, полицейски, футуристични – са извънредно важна част от историята на зрелищното кино. Те не са просто неодушевени летателни машини, които раздират въздуха и снабдяват публиката с чудесни гледки “от птичи поглед”. Вертолетите са важни персонажи в солидно количество от най-качествените военни драми, екшън тупалки и фантастични трилъри, създавани някога. Ролята на хеликоптера в наситеното с адреналин кино е многофункционална и многопластова.

Някои от най-страхотните филми нямаше да са това, което са, без онези иконични и легендарни сцени с хеликоптери.

Сред най-епичните и грандиозни епизоди с участието на военни вертолети несъмнено е незабравимата атака на полковник Килгор (Робърт Дювал) към средата на шедьовъра на Франсис Форд Копола от края на 70-те години на миналия век “Апокалипсис сега”. Той насочва ескадрила хеликоптери към виетнамско селце на фона на величествената и заплашителна мелодия на Вагнер “Походът на Валкириите”. Всичко в тази сцена е гениално.

Друг върховен пример за качествено хеликоптерно кино е “Блек Хоук”, вдъхновен от действителни събития, и разказващ за свалянето на хеликоптер с американски войници в гъмжащата от джихадисти столица на Сомалия. “Битката за Могадишу” е материализирана на екрана от майстора сър Ридли Скот по незабравим начин.

Стенли Кубрик също се е отчел с легендарни въздушни кадри. В неговия опус “Пълно бойно снаряжение” двама от централните персонажи се качват на хеликоптер, за да отидат до своята дестинация по време на войната във Виетнам, а във вертолета заварват тотално психясал мъж, който стреля от въздуха по мъже, жени, деца и водни биволи.

Извън военното кино, някои от ключовите сцени с хеликоптери се съдържат в шипонската екшън поредица с Том Круз “Невъзможна мисия”. Най-значимият епизод е от финала на оригинала и включва малък, но агресивно пилотиран от персонажа на Жан Рено вертолет, който навлиза в тунел, преследвайки героя на Том Круз, който пък търчи по покрива на бърз влак. Звучи като рецепта за топ екшън. И е точно това.

Образът на преследващия хеликоптер е използван брилянтно и от Джеймс Камерън в неговия монументален шедьовър “Терминатор 2: Денят на Страшния съд”. Злодеят, изигран от Робърт Патрик, краде полицейски хеликоптер и тръгва да преследва добрите, а Камерън снима и монтира сцената като за учебник по виртуозно екшън кино.

По-малко известен, но изцяло посветен на хеликоптерни екшън сцени, е “Син Гръм” с големия Рой Шайдър. Сюжетът е посветен на специален високотехнологичен и футуристичен модел вертолет, който става централен участник в действието.

Връщаме се на военна територия за едни от най-важните екшън епизоди с могъща летателна машина – “Рамбо 3”. Силвестър Сталоун е в най-върховната си физическа форма, стреля с тежки картечници, но шоуто е откраднато от чудовищен военен хеликоптер – машина на разрушението и метафора за огнения ад на войната.

Велика сцена с вертолет съдържа и модерната научно-фантастична класика “Матрицата”. Нео спасява Морфей, който е затворен от агент Смит в небостъргач. Нео пристига с хеликоптер, въоръжен с чудовищни картечници и дава началото на невероятно зрелищна сцена, която завършва с бруталното забиване на летателната машина във висока сграда, подпомогнато от революционни за времето си визуални ефекти.

Малко по-различен ъгъл към хеликоптерите предлага мафиотския епос на Браян Де Палма “Белязаният”. Там вертолетът е използван като платформа за екзекуции. Един предател е хванат, качен на хеликоптер и обесен във въздуха от гангстерски лорд. Сцената е вдъхвовена от традицията на наркобарони и някои диктатури да се освобождават от своите врагове и опоненти с помощта на верни вертолети.

Хеликоптерите имат важна роля и във филмите за чудовища. Тази година ни донесе една от най-грандиозните и виртуозно хореографирани екшън сцени с вертолети. Кадрите бяха част от най-новата версия на “Кинг Конг”. Цяла ескадрила военни хеликоптери бе унищожена от гигантския древен звяр. В естетическо отношение кадрите са силно вдъхновени от абсолютната хеликоптерна класика – “Апокалипсис сега”.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Важи, важи, колко да са важи? Той главния редактор да не би да е там за да редактира заглавията. Него му дайте да публикува мнения и руска пропаганда.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.