Росен Желязков: Голяма част от данните в администрациите все още са на хартия

От 2007 г. датират централизираните опити в посока към е-управление, но оттогава хората се умориха да слушат за реформи. Едва през 2017 г. за първи път бяха очертани много ясно параметрите на промяната на цялостния подход и на модела на административно обслужване. Това коментира председателят на Държавната агенция "Електронно управление" (ДАЕУ) Росен Желязков по БНР. Желязков припомни, че досега електронното управление се е свеждало до самоцелно електронизиране на конкретни административни услуги и до дигитализация на аналогови процеси.

"За първи път фокусът на усилията е насочен към гражданите и към бизнеса и подходът залага на конкретни мерки за облекчаване на административното регулиране", подчерта Росен Желязков. По думите му, облекчаването на тежестта за гражданите е приоритет, който обаче е свързан с мащабни законодателни промени и това ще бъде продължителен процес.

В момента съществуват над 2500 административни режими - разрешителни, лицензи, удостоверения и т.н. В резултат от тях се появяват редица други, които често нямат нормативна опора, посочи Желязков.

"Затова първо трябва да подредим нещата със съответните законодателни промени, всички процедури и процесите в администрацията да бъдат оптимизирани. След това трябва да се направят общите компоненти на електронното управление, които са задължителни за използване и едва тогава да се премине към електронизацията на услугите", заяви председателят на ДАЕУ.

До края на годината администрациите имат ангажимент да се присъединят към междурегистровия обмен на данни, най-малко по отношение на вече обявените 12 удостоверителни услуги, които трябва да отпаднат на хартиен носител, напомни Росен Желязков.

Прегледът на административните режими и услуги също така установи, че голяма част от данните, налични в администрациите, все още са на хартия, а регистрите са непълни. До края на годината са възложени действия в посока на дигитализация на хартиените масиви и за попълване на празнотите в регистрите.

Анализът към момента показва, че голяма част от средствата за ИКТ са за придобиване на хардуер и софтуер, който не обслужва процесите по предоставяне на административни услуги като цяло, а обслужва нуждите от по-добро офис оборудване.

Председателят на ДАЕУ припомни, че до момента под е-управление се е разбирало придобиване на хардуер и на определени активи. "Електронното управление не е просто технология - сървъри, системи, мрежи, оперативна съвместимост, а е именно управление и процеси в администрацията. Първо трябва да подобрим управлението и след това да го направим електронно. Затова ресурсите трябва да са целенасочени, а ДАЕУ работи не толкова за крайния потребител, колкото работи за самите администрации", поясни Росен Желязков.

2018 г. ще е ключова по отношение на компонентите на е-управлението, регистрите и повишаването на дигиталните умения, най-вече в администрациите, които стоят най-близо до гражданите. "Процесът вече започнал и занапред гражданите все по-малко и по-малко ще имат досег с чиновниците", заяви още председателят на Държавната агенция "Електронно управление".

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България