Росен Желязков: Досега в Европейския парламент не е имало прецедент, какъвто има с пакет „Мобилност“ 1

Снимка: Архив

Според министърът се спекулира по темата

Прецедент, какъвто има с пакета „Мобилност“ 1, не е имало в Европейския парламент. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на брифинг за пакета „Мобилност“.

Министърът обясни, че прецедентът се изразява в това, че пакетът разделя държавите членки. По думите му става въпрос за законодателен пакет, който не е получил веднъж приемане от страна на ЕП, който в 2/3 е отхвърлен от Транспортна комисия и на предпоследно заседание на ЕП в този мандат е включен за разглеждане.

„Никога, водени от принципа, че държавите-членки трябва да са единни в многообразието, не се е стигало до такова разделение. То се видя много ясно вчера при гласуването на дневния ред: 50 на 50 почти. Такова разделение ще се види и при утрешното гласуване на текстовете, ако след поредното гласуване на дневния ред бъде приет за разглеждане пакетът“, допълни Желязков.

"В момента тече много интензивна кампания от страна на нашите членове в ЕП сред техните колеги", каза още министърът.

"Спекулира се по темата за пакета „Мобилност“ 1 и по темата какво е направила България по време на европредседателството ни", заяви Желязков.

„Оставам с усещането, че пакетът за мобилност, освен неговата оценка, не се познава. Това разбира се, е може би наша грешка в артикулацията“, каза министърът. По думите му за това се допускат и спекулации по темата какво е направила България по време на председателството на Съвета на ЕС, както и интерпретации свързани с българския подход да търсим вината си в себе си.

Желязков обясни, че законопроектът е станал известен с названието пакетът „Макрон“, а не пакет за „Мобилност“ 1, както е коректно да бъде назавова, тъй като през 2016 г. тогавашния министър на икономиката на Франция в лицето на Емануел Макрон прави законодателно предложение за обща европейска регулация, което във Франция среща съпротива и получава наименованието законът „Макрон“.

"Ще настояваме пред Румънското председателство да няма триалог по пакета „Мобилност“ 1, а без него процедурата ще остане за следващия европарламент", каза още министърът.

„Първо трябва да видим дали пакетът ще бъде в дневния ред, защото ще има още едно гласуване. Ако бъде в дневния ред, трябва да видим какви текстовете ще бъдат гласувани“, каза министър Желязков.

По думите му става въпрос за първоначалните текстове на ЕК, предложенията на докладчиците, заедно с 1600 вариации. „Ако бъдат гласувани, трябва да се види какъв ще е окончателният текст, който ще излезе в отделните директиви и регламенти. Това означава, че ще се отиде на триалог“, обясни министърът.

По думите му триалогът означава преговори водени от Румънското председателство, тъй като процедурата предвижда законодателният процес да приключва след триалог и след второ разглеждане в зала на ЕП. „Ние сме сигурни и убедени и ще настояваме пред Румънското председателство да няма триалог. Това означава, че нямаме законодателен пакет и процедурата остава за следващия парламент“, допълни министър Росен Желязков.

"Протестът срещу пакета „Мобилност“ 1 обединява превозвачите от страните на единомислещите и показва реалното отношение към последиците от прилагането му", категоричен е Желязков.

Министърът обясни, че организаторите категорично са заявили провеждането на протести. „Надявам се, че със съдействието на българските представители в ЕП, част от представителите на протестиращите утре ще бъдат допуснати в залата в Страсбург, за да присъстват. Напълно подкрепяме тази форма на изява, защото тя отива отвъд нашия национален демонстративен подход. Тя обединява превозвачите от страните на единомислещите, което показва всъщност реалното отношение към последиците от прилагането на пакета“, допълни още министърът на транспорта.

Коментари

Задължително поле