Макрон поднесе съболезнования на жертвите на трагедията в Страсбург

Инж. Илиян Терзиев, КСБ: Излязохме, за да защитим бранша, искаме правила за работа

Строителите излязоха на мирна демонстрация в София

Боян Чуков: Франция е в полувоенно положение

Самолет с членове на правителството, е кацнал аварийно заради спукано стъкло

БДЖ въвежда предварителна продажба на билети за Коледните и Новогодишните празници

Проф. Владимир Чуков: Нападателят от Страсбург има класически профил на радикализиран престъпник

Френската полиция продължава издирването на стрелеца от Страсбруг Заподозреният избяга с такси след две престрелки със силите на реда

Слаби валежи от сняг днес

„Ривър Плейт“ поиска скалпа на „Реал“ (ИНФОГРАФИКА)

Ето кой е заподозреният за атентата в Страсбург Посещавал е радикални ислямистки кръгове

Стрелецът в Страсбург е трябвало да бъде задържан тази сутрин

На 12 декември 2018 да почерпят

Френската прокуратура започва разследване за тероризъм в Страсбург

Още един загинал след стрелбата в Страсбург 7 са тежко ранените, 4 - леко пострадалите

Сара-Нора Кръстева – Кръстоносецът

Познайте кого ще гледа в Кремълския дворец на 23 септември най-претенциозната и образована балетна публика в света? Двамата от елитните премиер солисти на Софийската опера – Марта Петкова и Никола Хаджитанев в „Лешникотрошачката“! Те са поканени в рамките на VI Международен Кремълски балетен фестивал. Балетната ни трупа ще се „сроди“ и по друг повод с легендарния руски балет – на 16 октомври, когато ще танцува „Жизел“ с гостуващите мегазвезди Светлана Захарова и Денис Родкин в зала 1 на НДК.

Предстоящияг сезон е юбилеен за българския балет – навършват се 90 г. от основаването му, и по този повод са предвидени най-разнообразни събития. Сред тях е премиерата на “Корсар” – все още не играно в България заглавие от класическия репертоар, както и турне на балета в Италия през март, след което целият театър заминава за двуседмично участие в Болшой театър.

Всички тези чудеса стават под ръководството на най-младия директор на балетната трупа – Сара-Нора Кръстева, която ще представим днес.

Голяма част от обществеността не си дава сметка, че атрактивният и амбициозен художествен ръководител на балета на Националната ни опера Сара-Нора Кръстева е не само примабалерина, но и момиче от сой. Може би една от малкото потомствени интелектуалки в дивата ни родина. Дъщеря е на неземната примабалерина Екатерина Илиева – тя е от първото поколение професионални балерини у нас, и известния филмов сценарист, актьор и писател Асен Георгиев (романите си подписва като Асен Кръстев).

Името й не е случайно подбрано, нито пък е кръстена на бабите си Сара и Нора, както биха предположили някои зевзеци. Майка й Екатерина го е избрала така, че да й носи щастие и късмет по законите на нумерологията. По същия начин е нарекла сина си Виктор-Емануил. Балетният път на малката Сара-Нора сякаш е предопределен. Тя изпъква в класа си с големите си данни и артистичност. Завършва Националното училище за танцово изкуство през 1996 г. в класа на доц. Калина Богоева. През 1995 г. печели награда за най-перспективен млад изпълнител на Националния балетен конкурс “Анастас Петров”. През същата година получава отличие за най-млад участник на Международния балетен конкурс в Осака – 1996, а през 1997 г. е финалист на Международния балетен конкурс в Москва. Канят я да работи в American Ballet Theatre в Ню Йорк. “Тогава обаче бях малка, още нямах 18. Като научих, се разплаках – изобщо не исках да отивам”, казва в интервю Кръстева.

Вместо в Америка, след дипломирането си постъпва в балетната трупа на Националната опера и балет. Преминава през всички позиции – от кордебалета до солистка, а през 2003 г. става примабалерина. Едва 6 години има, в които да изтанцува едни от най-нажните и най-трудните роли в балетния репертоар: Одета-Одилия в “Лебедово езеро”, Китри и Кармесита в “Дон Кихот”, Мирта в “Жизел”, Фея Люляк и Аврора в “Спящата красавица”. През 2009 г. е назначена за директор на Националния балет. В началото се опитва да съвместява административната с артистичната кариера, но това са две различни професии, всяка от които изисква пълна отдаденост. “Длъжна съм да бъда перфекционист в административната работа, защото от това зависят и други хора”, дава си сметка тя, даже шеговито се зарича докато е на този пост да не боядисва тънкия бял кичур в косата си – за да не забравя от какво го е получила.

Сара-Нора е най-важният кръстоносец в битката за социални права на колегите си. Вероятно ще влезе в историята като най-младия художествен ръководител на балета, а също и като директора, успял да извоюва ранното пенсиониране на балетните артисти. Благодарение на нейната настойчивост – къде деликатна, къде почти войнствена, сега възрастта за пенсия е 43 г. или 25 г. задължителен трудов стаж. Но, ако я попитате, самата тя ще припише заслугите на министрите, с които е водила многобройни разговори – Вежди Рашидов, Тотю Младенов и Ивайло Калфин.

Сара-Нора Кръстева е директор на балета на Софийската опера вече 8 сезона. През това време в репертоара влязоха 14 нови заглавия, а трупата се обнови и подмлади.

 

Муза, лира, перо и „Златен век“

Безкрайно обичам професията си, колегите, работата си като директор, казва Сара-Нора Кръстева и се кълне, че ако отново трябва да избира, пак ще стане балерина. През 2003 година е удостоена с “Кристална лира”, през 2008 г. – със “Сребърен ритон”. През 2011 г. получава “Золотая муза” за принос в българо-руските взаимотношения. Под нейно ръководство през 2013 г. балетът на Софийската опера е отличен със “Златно перо” за принос към българската култура. През 2016 г. Кръстева получава най-високото отличие на Министерство на културата “Златен век” за изключително големи заслуги в развитието и популяризирането на българската култура и изкуство.

 

За нея

Има изключителна памет

В началото, когато беше назначена за директор, между нас имаше период на недоверие. Но след няколко месеца нещата потръгнаха. Мисля че Сара има усет за формиране на екип. Помня я като ученичка в Балетното училище – слабичка, с големи черни очи, влюбена в балета. Идваше на всички представления в Операта. Наскоро ми припомни някои много интересни подробности от мое представление, за които аз лично напълно бях забравила. Тази нейна изключителна памет й помага в днешната тежка задача като директор на балета.

Примабалерината Маша Илиева, постановчик и репетитор в Софийската опера

 

И да не е била права, намира начин да се извини

С нея се работи много леко. Тя е точна, директна, открита и това, което казва, почти винаги е правилно и на място. Красивото при нея е, че и да не е била права или да е била напрегната, винаги намира начин да се извини. Партньорството ни се закрепи и започнах да усещам Сара-Нора близка в работата ни в проекта “Американски балет за България”.

Момчил Младенов, премиер солист на Сюзън Фаръл балет

 

Носи рядко за творците качество

Тя беше изключително добра балерина, а в същото време е и една дама, която безкрайно много е дала на балета. Изненадващо е, че тя се справи и като организатор, и като директор на балета на операта по един блестящ начин, което подсказва, че тя носи уникално за творците качество – умението да организира хората, да ги мотивира. Отлично работят в синхрон с директора Пламен Карталов. От него винаги съм чувал прекрасни отзиви за нея. На България са нужни повече такива хора

Скулпторът Вежди Рашидов, бивш министър на културата

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.