Турция се налага в Средиземно море

Турция втора по износ на сериали в света

Партиите вече доят две крави Формациите, прескочили 1% вземат по 8 лв. на глас от държавата, могат да получават и безлимитни дарения от бизнеса

Младенов награден и в Португалия

„Труд Уикенд“ – един вестник за два дни

По-скъп ток и нов доставчик от 1 юли

БАБХ крие отровните храни по наредба

Данаил Кирилов разговаря с Полфрийман за проблемите на затворите

Работник е пострадал сериозно, а други двама са леко ранени след експлозия в цех за производство на биогаз в Ямболско

Раздор за 50 000 лв. довел до убийството край езерото Вая Оставиха в ареста заподозрения за разстрела в Бургаско

Двама души са убити при стрелба в американска военна база във Флорида

24% от българите никога не са ползвали интернет (обзор) Най-често купуваме онлайн дрехи и спортни стоки

Разбиха престъпна мрежа за наркотрафик в Европа 11 са арестувани

През януари 2020 година тръгва делото срещу Александър Манолев заради къщата за гости

Бюджетът на ЕС до 2027 продължава да буксува

Сара-Нора Кръстева – Кръстоносецът

Познайте кого ще гледа в Кремълския дворец на 23 септември най-претенциозната и образована балетна публика в света? Двамата от елитните премиер солисти на Софийската опера – Марта Петкова и Никола Хаджитанев в „Лешникотрошачката“! Те са поканени в рамките на VI Международен Кремълски балетен фестивал. Балетната ни трупа ще се „сроди“ и по друг повод с легендарния руски балет – на 16 октомври, когато ще танцува „Жизел“ с гостуващите мегазвезди Светлана Захарова и Денис Родкин в зала 1 на НДК.

Предстоящияг сезон е юбилеен за българския балет – навършват се 90 г. от основаването му, и по този повод са предвидени най-разнообразни събития. Сред тях е премиерата на “Корсар” – все още не играно в България заглавие от класическия репертоар, както и турне на балета в Италия през март, след което целият театър заминава за двуседмично участие в Болшой театър.

Всички тези чудеса стават под ръководството на най-младия директор на балетната трупа – Сара-Нора Кръстева, която ще представим днес.

Голяма част от обществеността не си дава сметка, че атрактивният и амбициозен художествен ръководител на балета на Националната ни опера Сара-Нора Кръстева е не само примабалерина, но и момиче от сой. Може би една от малкото потомствени интелектуалки в дивата ни родина. Дъщеря е на неземната примабалерина Екатерина Илиева – тя е от първото поколение професионални балерини у нас, и известния филмов сценарист, актьор и писател Асен Георгиев (романите си подписва като Асен Кръстев).

Името й не е случайно подбрано, нито пък е кръстена на бабите си Сара и Нора, както биха предположили някои зевзеци. Майка й Екатерина го е избрала така, че да й носи щастие и късмет по законите на нумерологията. По същия начин е нарекла сина си Виктор-Емануил. Балетният път на малката Сара-Нора сякаш е предопределен. Тя изпъква в класа си с големите си данни и артистичност. Завършва Националното училище за танцово изкуство през 1996 г. в класа на доц. Калина Богоева. През 1995 г. печели награда за най-перспективен млад изпълнител на Националния балетен конкурс “Анастас Петров”. През същата година получава отличие за най-млад участник на Международния балетен конкурс в Осака – 1996, а през 1997 г. е финалист на Международния балетен конкурс в Москва. Канят я да работи в American Ballet Theatre в Ню Йорк. “Тогава обаче бях малка, още нямах 18. Като научих, се разплаках – изобщо не исках да отивам”, казва в интервю Кръстева.

Вместо в Америка, след дипломирането си постъпва в балетната трупа на Националната опера и балет. Преминава през всички позиции – от кордебалета до солистка, а през 2003 г. става примабалерина. Едва 6 години има, в които да изтанцува едни от най-нажните и най-трудните роли в балетния репертоар: Одета-Одилия в “Лебедово езеро”, Китри и Кармесита в “Дон Кихот”, Мирта в “Жизел”, Фея Люляк и Аврора в “Спящата красавица”. През 2009 г. е назначена за директор на Националния балет. В началото се опитва да съвместява административната с артистичната кариера, но това са две различни професии, всяка от които изисква пълна отдаденост. “Длъжна съм да бъда перфекционист в административната работа, защото от това зависят и други хора”, дава си сметка тя, даже шеговито се зарича докато е на този пост да не боядисва тънкия бял кичур в косата си – за да не забравя от какво го е получила.

Сара-Нора е най-важният кръстоносец в битката за социални права на колегите си. Вероятно ще влезе в историята като най-младия художествен ръководител на балета, а също и като директора, успял да извоюва ранното пенсиониране на балетните артисти. Благодарение на нейната настойчивост – къде деликатна, къде почти войнствена, сега възрастта за пенсия е 43 г. или 25 г. задължителен трудов стаж. Но, ако я попитате, самата тя ще припише заслугите на министрите, с които е водила многобройни разговори – Вежди Рашидов, Тотю Младенов и Ивайло Калфин.

Сара-Нора Кръстева е директор на балета на Софийската опера вече 8 сезона. През това време в репертоара влязоха 14 нови заглавия, а трупата се обнови и подмлади.

 

Муза, лира, перо и „Златен век“

Безкрайно обичам професията си, колегите, работата си като директор, казва Сара-Нора Кръстева и се кълне, че ако отново трябва да избира, пак ще стане балерина. През 2003 година е удостоена с “Кристална лира”, през 2008 г. – със “Сребърен ритон”. През 2011 г. получава “Золотая муза” за принос в българо-руските взаимотношения. Под нейно ръководство през 2013 г. балетът на Софийската опера е отличен със “Златно перо” за принос към българската култура. През 2016 г. Кръстева получава най-високото отличие на Министерство на културата “Златен век” за изключително големи заслуги в развитието и популяризирането на българската култура и изкуство.

 

За нея

Има изключителна памет

В началото, когато беше назначена за директор, между нас имаше период на недоверие. Но след няколко месеца нещата потръгнаха. Мисля че Сара има усет за формиране на екип. Помня я като ученичка в Балетното училище – слабичка, с големи черни очи, влюбена в балета. Идваше на всички представления в Операта. Наскоро ми припомни някои много интересни подробности от мое представление, за които аз лично напълно бях забравила. Тази нейна изключителна памет й помага в днешната тежка задача като директор на балета.

Примабалерината Маша Илиева, постановчик и репетитор в Софийската опера

 

И да не е била права, намира начин да се извини

С нея се работи много леко. Тя е точна, директна, открита и това, което казва, почти винаги е правилно и на място. Красивото при нея е, че и да не е била права или да е била напрегната, винаги намира начин да се извини. Партньорството ни се закрепи и започнах да усещам Сара-Нора близка в работата ни в проекта “Американски балет за България”.

Момчил Младенов, премиер солист на Сюзън Фаръл балет

 

Носи рядко за творците качество

Тя беше изключително добра балерина, а в същото време е и една дама, която безкрайно много е дала на балета. Изненадващо е, че тя се справи и като организатор, и като директор на балета на операта по един блестящ начин, което подсказва, че тя носи уникално за творците качество – умението да организира хората, да ги мотивира. Отлично работят в синхрон с директора Пламен Карталов. От него винаги съм чувал прекрасни отзиви за нея. На България са нужни повече такива хора

Скулпторът Вежди Рашидов, бивш министър на културата

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.