Нападнаха и ограбиха дядо посред бял ден

Гешев: Задържани са 6 лица при акцията в ДФ „Земеделие“

Заловиха трима надрусани шофьори

Шофьор без книжка катастрофира с нерегистрирана кола и избяга Мъжът карал возилото с чужди номера

Мъж накара дете да си „накаже“ пръста с камък Шуменецът бил ядосан, че две момчета звъняли и блъскали на вратата му

Преслава показа дъщеря си за първи път

„Витоша“ пръв скочи на съдиите (ВИДЕО)

Електронна услуга на НАП дала достъп на хакерите

Президентът Радев наложи вето върху безлимитното финансиране на партиите от фирми Промяната в закона създава нова обилна хранителна среда за корупция, смята държавният глава

Горанов: Хакерската атака срещу НАП е засегнала около 3% от данните й

Бойко Атанасов иска да е главен прокурор със Среден 3 по Наказателно право

Консулът ни в Истанбул за починалата българка на Кушадасъ: Проверява се дали това е инцидент или престъпна небрежност

Певицата Донна: От малка знам, че ще съм на голямата сцена

Обстрел на военната база в Кандахар, няма пострадали българи

Шофьорът на откраднатото от швед такси: Разбрах от колега, че колата я няма на стоянката Прокуратурата ще поиска постоянен арест за автокрадеца

Свинската душа в небето отлетя Клането на прасе е широко застъпено в изкуството от Средновековието до днес

Ритуалът вероятно е посветен на древнославянски бог

„Въло Гайдата скри ножа в пояса си, а мъжете се оттеглиха настрани, за да дадат възможност на затлъстялата свинска душа да се въздигне към небето.”

Това е цитат от повестта „Преди да се родя и след това” на класика на българската литература Ивайло Петров.

Питер Брьогел Стария или Питер Бьогел Селския (на нидерландски: Pieter Bruegel de Oude) е фламандски ренесансов живописец, известен със своите пейзажи и битови сцени.
Питер Брьогел Стария или Питер Бьогел Селския (на нидерландски: Pieter Bruegel de Oude) е фламандски ренесансов живописец, известен със своите пейзажи и битови сцени.

Клането на прасе е изконен ритуал (не само български), намирал трайно отражение в литературата и изобразителното изкуство от Средновековието да наши дни. Затова е трудно обяснимо решението на кмета Иван Тотев внезапно да отмени публичното разфасоване на две прасета пред общината в Пловдив. В обяснението си той изтъкна, че това уж било „социален експеримент”.

Защо изобщо трябва да се оправдава?

Можеше да го нарече просто „пърформънс” и това тутакси щеше да го включи в програмата по подготовка на Града на тепетата за културна столица на Европа догодина. Българската художничка Ода Жон, творяща в Париж, съвсем наскоро положи темелите на храненето като публичен арт пърформънс и в това няма нищо лошо или осъдително. Само пълни простаци и леко префинени интелектуалци не могат да схванат това.

Мнозина българи днес смятат, че думата „Коледа” идва от традиционното колене на прасе в този период от годината. Това обаче не е така. Според някои източници името произхожда от славянския бог на зимното слънцестоене Коляда. Според други идва от латинското calende, което означава първи ден от месеца.

Независимо от всичко това, ритуалът е залегнал дълбоко в българския бит и показва съчетаването на християнски и езически елементи. Не е изненада, че намира отражение в изкуството. Тук ще ви представим няколко творби на изтъкнати български творци по темата за прасето и Коледа.

 

Картини

Коледата на Златю Бояджиев

Същността на празника е свързана със семейното събиране около жертвеното животно

Човекът знае не само да обича, но и да убива

Работата на Златю Бояджиев с отношение към зимните празници е картината „Клане на прасе”, известна още като „Автопортрет с роднини”, 1962 г. Многопластовото съдържание на сюжета най-общо може да се обособи в три семантични нива. От една страна необичайната композиция е свързана с Коледа. От друга представя характерния по българските земи езически ритуал – клане на прасе, повтарящ се всяка година на празника. От трета – показва семеен портрет на Златювия род, събрал се за обреда. Композицията е затворена, а в центъра є е съсредоточена фигурална група от шестнадесет лица, скъпи на художника хора, подредени полукръгово около жертвеното животно. Образите респектират със сериозния, застинал поглед и ритуални действия. Групата е разделена в три плана. Най-долу е жертвеното животно, придържано от двама колачи. Тъжният поглед в окото му, наситен със страдание, тъга и изпитание, е отправен към зрителя, за да стане сякаш и той част от тази ритуална процесия. Между тях е отново любимата му баба Злата. И тук, както и в „Моето детство” от 1965 г., я представя гротескно – с изплезен език, облечена в бяла забрадка и риза. Следва реда, в който са сестрите и брата на художника. Те са най-активни в действията, свързани с ритуала. Всеки от тях има конкретна задача – да държи или подава посуда, подчертавайки с движенията си още веднъж важността на тържествената церемония. Някои са в готовност да отпият от разлятото в паничките вино. В последния, трети ред, виждаме и автопортрет на художника. Обърнат анфас, точно срещу зрителя, който Златю Бояджиев сякаш наблюдава. До него в дясно са майката и бащата, а отляво е братовчедът, който също се казва Златю. Пластическата сила на картината е изградена на базата на три основни елемента – традиция, наблюдателност и колоритен синтез.

В спомените на Златю Бояджиев същността на празника е свързана със семейното събиране около жертвеното животно, превърнато в дар. Отношението между лично и родово е в основата, скрита зад художествената структура на картината и създава възможност за цялостен стил и поредица от подобни емоционални изповеди. Още през 40-те г. на XX век, преди да получи мозъчния удар, Златю Бояджиев създава подобна композиция със заглавие „Клане на прасе” (известна още и като „Коледа”). Показва я в изложба на Дружеството на южнобългарските художници в Пловдив. По време на бомбардировките над София (1944 г.) картината е унищожена. За нея съдим от разказ на Димитър Аврамов, описващ я така „Не зная кое тук е по-важното, възбудата от риту-алното събитие (от това „селско празненство”, както го нарича на едно място Цанко Лавренов) или ужасът от клането, от смъртта, от кръвта, която изтича от агонизиращото животно. Този ужас личи не у възрастните, които с деловита напрегнатост бързат да си свършат работата, а у наблюдаващите деца. Безмълвни, сковани, с втренчен поглед, те може би за първи път разбират, че човекът знае не само да обича, но и да убива.

(От сп. АРТизанин)

Откъс

„Палечко“

Валери Петров, 1942 г.

81-6А вънка пара дъхът хората,
скрипти снега, звънти псувня,
и тримата мъже се борят
срещу огромната свиня!…

А тя квичи, а тя се мята,
и дърпа тънкото въже!…
Виж – бял сняг, алена – свинята,
и черни – тримата мъже.

Четвъртият изважда ножа,
опитва го о мръсна длан,
и, през четинестата кожа,
го втъква в тлъстия гръклян.

И коледно-жестоко туй е,
а те се смеят с гърлен глас!…
Свинята хърка. Тъмна струя
в миг блъска в бляскавия тас!…

И със опашчица извита,
тъй както тялото й бе,
душата на свинята литва
пембяна, в синьото небе.

 

Езическа картина

Дядо пристегна зурлата му с въже, за да заглуши пронизителното квичене

Ивайло Петров
Ивайло Петров

На деветия ден жълтите пердета паднаха от очите ми и аз запомних всичко, което видях около себе си. Едно от трите рошльовчета ме държеше на ръце до прозореца, приказваше ми нещо и сочеше към двора. След няколко години то щеше да ми стане леля, а сега бе деветгодишно, омацано и босокрако момиченце. То искаше да ме запознае с външния свят само с няколко думи: прасе, сняг, куче. Навън действително имаше кучета, сняг и едно огромно розово прасе с клюмнали уши. Току-що го бяха изкарали от кочината и то, отвикнало от свобода и движение, едва пристъпваше и затъваше до корем в снега. Около него стояха десетина мъже с голи ножове в ръце, оглеждаха го от всички страни, а прасето гледаше тях, виреше зурлата си и мигаше доверчиво с белите си клепачи. Изведнъж двама от мъжете се хвърлиха отгоре му, хванаха го едновременно за двата крака — предния и задния — и го тръшнаха по гръб. Други двама хванаха другите два крака, прасето се досети каква е работата и нададе писък като локомотив на пътнишки влак, какъвто видях след около петнадесет години, и щом чух свирката му, веднага си спомних за прасето. То бе голямо като магаре, четирима не можаха да го удържат, та и останалите мъже се нахвърлиха отгоре му. Тогава дядо пристегна зурлата му с въже, за да заглуши пронизителното квичене. Прасето се задуши и липсата на въздух утрои силите му, мъжете изтърваха краката му, после пак ги докопаха и така се бориха с него цели десет минути. Само един дребен, кривокрак мъж с дълги маймунски ръце стоеше отстрани. Когато другите притиснаха здраво прасето, той се наведе и без да се колебае нито секунда, заби ножа си в дебелата му гуша. Прасето трепна, изквича още веднъж, но вече сподавено, и от зурлата му бликна гъста и тъмна кръв. Въло Гайдата, известен с умението си да коли прасета, бързо и сръчно държеше ножа и леко напипваше с върха му онова място в гърлото, което трябваше да се пререже. При всяко движение на ножа по тялото на прасето минаваха все по-слаби конвулсии и накрая, при последната, четирите му крака удариха така силно, че мъжете отново ги изтърваха. Въло Гайдата скри ножа в пояса си, а мъжете се оттеглиха настрани, за да дадат възможност на затлъстялата свинска душа да се въздигне към небето.

Вкъщи кипеше голяма шетня. В одаята и собата вряха тенджери, миришеше на кисело зеле и сурови цепеници, след малко донесоха цяла тава от гърдите на прасето, туриха и тях на огъня, та миризмата не можеше вече да се понася. Моя милост се задушаваше, кихаше и кашляше, но жените си гледаха работата и не ми обръщаха внимание. Започнаха да прииждат и съседките. Всяка от тях носеше прясна пита и шише с вино или ракия, оставяха каквото носеха в едното кьоше и се залавяха да помагат на домакините.

На двора димеше голям черен казан с топла вода, с която мъжете щяха да измият вътрешностите на прасето. Сега го деряха и бършеха мазните си ръце с кожусите, за да се напоят с тлъстина и да станат по-яки. Около тях се бе събрала най-разнообразна публика: деца, кучета, кокошки, гарги и свраки. Всяко от децата усърдно помагаше с надежда да получи мехура на прасето и да си направи от него балон или футболна топка. Възрастните измисляха всевъзможни препятствия — борба, качване на някое високо дърво или надбягване в дълбокия сняг. Като главен колач Въло Гайдата имаше право да удостои победителя с наградата и да постави още едно деликатно условие — да се целуне задникът на прасето. След няколко години аз редовно се навеждах към задника на прасето и спечелвах наградата. Тази работа не бе твърде приятна, сам Въло Гайдата ми се присмиваше повече от другите и аз я вършех със затворени очи. И когато по-късно прочетох „Бай Ганьо“, неговият гениален принцип не ми направи особено впечатление, а само потвърди моя няколкогодишен житейски опит.

Кучетата клечаха отстрани на различно разстояние, така да се каже, според степента на роднинството и заслугите си, както сега хората стоят на различно разстояние от облагите. Нашите клечаха току до закланото прасе, надявайки се на най-голям шанс, и затова най-изкушени, така изкушени, че не изпускаха ни едно движение на мъжете. Когато някой извадеше от търбуха на прасето дроб, далак или друга карантия, те неволно се потътрузваха напред, облизваха лигите си и скимтяха от нетърпение. Съседските клечаха малко по-надалече, зад тях, накачени по плетища и стобори, стърчаха чуждите и непознати песове. Колкото по-гъста миризма стигаше до обонянието им, толкова по-често езиците им проблясваха като червени мълнии.

След малко един от мъжете измъкна мръсните и димящи черва на прасето и небрежно ги заметна в снега. Нашите се намериха при тях само с един скок, налапаха ги и ги повлякоха към близкия плет. Съседските това и чакаха, хвърлиха се и те към плячката, а към тях се присъединиха чуждите и непознатите. Нашите налапаха каквото налапаха, остатъка трябваше да делят с чуждите, а това не бе приятно, нито справедливо.

Всички наостриха козина, оголиха зъби и заръмжаха едно срещу друго с лайнени муцуни, а остатъкът от червата лежеше в краката им. Което се изхитряше да докопа нещо и да го отмъкне, биваше накълцано на кайма. Така слабите малко по малко се оттеглиха да си ближат раните и да мечтаят за следващата Коледа и на арената останаха най-силните. В края на краищата остана само нашият пес, целият окървавен и опърпан, налапа остатъка от червата и си легна под хамбара. Кокошките и свраките се задоволиха да кълват кървавите петна по снега.

В това време не бях кой знае колко наблюдателен, но тази езическа картина не можеше да не ми направи впечатление. Тя събуди у мен някакви смътни асоциации за бъдещето и аз си помислих, че няма да бъде приятно, ако предстоящият живот ме принуди да се давя по кучешки за парче мръсно черво.

(откъс от книгата „Преди да се родя и след това”)

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (22)

  1. Вони на село и ганьовщина, та се не трае! И накрая върха на щастието ганьовско: ,,да се целуне задника на прасето»! Пфуу вашта…! А бе вие да не сте някакви идиоти езичници или индианци?! Представям си олелията, която щеше да се вдигне тука ако това беше сцена от бита на турците!

    1. Свиня от чиста раса е ЕРБИВОР..!! Свинското е най-богато на протеини и витамини ! С бяла пушена сланина се ЛЕКУВА ДИАБЕТ…!!! Овнешкото е само ЛОЙ, а това е холестерол -СЪРДЕЧНА КРИЗА И РАК ! Аз съм еврейн и папкам свинско с УДОВОЛСТВИЕ ! 21 век сме, бе правоверни !! ЧЕСТИТО РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО !!! ХРИСТОС е роден еврейн .

  2. Разбира се в нашия бит съществува консумирането на свинско месо ( изключвам мюсюлманите, евреите, веганите и вегетарианците). Обаче ако искам да съм откровен пред себе си, пред такава публикация бих поставил ( 18 +). Толкова вулгарен натурализъм при убийството на едно прасе, може да се сравни само с убийството и разфасоването на жирафчето в Дания пред малки деца! Нека автора да не се крие зад големите имена на Ивайло Петров и Валери Петров. Съвсем очевидно непредубедения четящ ще усети, че големите ни майстори, описват реално нещо, което е смутило душите им. Жалко ако автора не е усетил това и играе върху примитивизма в човешката психика.

    1. Къде къде по възвишена е холандската детска книжка „стхове за смъртта“…

    2. Тартаковер Къде точно авторЪТ „играе върху примитивизма на човешката психика“ и се „крие зад Валери Петров и Ивайло Петров“? Та аз до тях приживе не смеех да се доближа, камо ли да ги заговоря, макар и да съм имал бегла възможност. Мога да направя обосновано предположение, че Вие сте некадърен, неграмотен, неразбран и завистлив колега/жка от бранша. Затова ще си направя труда да Ви обясня, макар да не съм длъжен: Това е скромен въвеждащ текст към откъси от красиви произведения на българската литература и изобразително изкуство по съвсем конкретен информационен повод – поредна кметска глупотевина у нас. И понеже бях сигурен, че сонм клавиатурни философи ще седнат да се упражняват, написах в увода изречението: „Това няма да го разберат пълни простаци и леко префинени интелектуалци“. Вие явно не сте от вторите. Весели празници!

  3. А бре делимангалски как колите агне или по висши творения на Аллах или Бог. С нож .трол тъп , вземи прочети нещо , можеи роман да е или повест.

  4. Прости Ганьовци!!! Такава дълга и важна статия за едно мръсно животно? Свинята е единственото животно което яде дори и собствените си изпражнения! Ясно е, че и самото месо е инфектирано. Истинските християни не ядат свинско защото както в Стария Завет така и в новият Завет (в Библията ) е забранено за консумация! Дори не бива да се докосва. Четете Библията бре абдали нали уж сте християни???!!!! Да ви дам ли тип: Библията: Левит 11.7 и 11.8 ! Или Моисей 5, Глава: 14

  5. Predi 50 godini svinjata be6e nai dalgoto zivotno na sveta.Glavata v Sofia a butovete v Moskva.Ne mi tri mnenieto!

  6. Za6to ne mi puska6 mnenieto be KAPUT?Da ti sera v ustata minet4iska za koleda podarak

  7. Za6to ne mi puska6 mnenieto be KAPUT?Da ti sera v ustata minet4iska za koleda podarakKade sa tia dva ednakvi komentara pederas mrasen

  8. Ами яжте това от „Кауфланд“то не мирише,защото не се знае от какво е.Пийте млеко(сухо),яжте сирене от палмово масло или яйца незнам от какво.Пък се учудвайте защо сте болни….но отново сте при тях ще ви продават лекарстава,които решават всички проблеми…

  9. Да, гого, ядем и колим агне и пр. , но преди това прочитаме обязателно молитва, смирено застананали пред животното и това е един вид благодарност към бога за дадената храна и извинение пред животното.Ее, да си призная- това ни най малко не олекотява съдбата на горкото животно, но така е от памтивека- предопределено е , човек за да сървайва да консумира месо. Плюс това месото агнешко е чисто и даже и във вашите песни и предания е възпято като най чистото и невинно творение. Уж използвате изрази от рода на : ,,напил се е като свиня’’, въргаля се на пода като свиня’’, ,,целия е мръсен като свиня’’ и т.н. но защо й ядете месото- тука е проблемА!

    1. Вашите „МОЛИТВИ“ са такова лицемерие, че ми се гади!

  10. ZASCHTO NA VRYX KOLEDA NQKOI PUBLIKUVA BITOVIZMI OT NRAVITE NA 19 VEK KOMU E NUJNO TOVA?XRISTQNITE AKO SME BILI PROSTI V TOQ MOMENT MIUSIULMANITE STE 10 PYTI PO TYPI DOKAZANO I DO DNES

  11. Нашите фесове за кой ли път не могат да приемат християнските обичаи.А християнството е по-висша религия от исляма.То всички религии стоят по-горе от исляма.Какво бе-отявлени антибългари/вечните двама простаци/-да си сменим обичаите заради вас?Няма да стане!Това че на турчина свинското месо не се харесва,не значи че и ние трябва да спрем да ядем от него!Аз например не ги упреквам за агнешкото.Какво сърце трябва да имаш,за да колиш милото младо агънце?Това обаче е в традициите на турците.Те най-обичат да колят.Хора,животни-няма значение.Важното е да държи нож в ръката си и да прерязва нечия глава.Иначе съм карал насила турци да ядат свинско,под заплаха от як бой!Ядат не ми!Чак удоволствие изпитват.И делиормански ще яде свинско!Обещавам му го.Ако не ще-ще яде бой и пак ще яде свинско!Нямал да яде!Хайде де!Това е наша традиция,но ще стане и задължение за турците.Спокойно-няма да умрат.Това не е мухомарка или беладона.Така че турците да не се месят в нашите традиции.Не върви по-нисш „народ“ да поучава по-висш!

  12. Защо мюсюлманите не ядат свинско?Отговорът е:защото ще станат канибали!Себеподобни не се ядат!Запомнете го!Иначе съм виждал как наши турци нагъват свинско.Чак ушите им плющят!Обаче се озъртат да не ги видят други турци,които може да ги издадат на ходжата.А пък той самият замезва с луканка и бахур.С моят бахур.Свинята е любимото животно на пророка мохамед.Той го е яздил в горещите дни в пустинята.Като ожаднеял почвал да смучи мъжкия полов орган на прасето и дака е утолявал жаждата си.В корана пише,че поне веднъж седмично трябва да се яде сланина.Който не спазва това правило,значи не е правоверен.Така че-лудогорски и ти-солотюрк-спазвайте предписанията на вашата лайняна книга!

  13. Двамата ненормалници по горе, представители на ,,висшата’’ ганьовска нация, на прав път сте- продължавайте да целувате задника на свинята! Пфуу вашта…!!!

  14. Ама наистина приятна и възхваляваща,достойна да влезе в страниците на световната история ганьовска традиция: да се целува задника на свинята! Чудното е, че не се е намерил малко по умен ганьовец да е измислил и да му целуват и к..а на нереза! Препоръчвам на горните двама патриоти при възстановки на исторически събития и отминали национални традиции да го приведат в действие и този хубав обичай- освен задника да се целува и к..а на свинята! Глупаци смотани, махнете тая статия, че ако вземе някой знаещ български европеец да го преведе и се помести в някое западно издание- ще ви изритат от ЕС като срам за християнството! Оо, боже мале!

    1. А турците са изостанмли и прости, без афинитет към науката !? Има ли ТУРСКА АКАДЕМИЯ НА НАУКИТЕ !? Умните турци учат в ХРИСТИЯНСКА ЕВРОПА !

  15. В Турция в момента има почти 18 милиона учащи се плюс 1,5 милиона студенти,които се учат в училища и университети, не отстъпващи на европейските( за да бъда обективен – не във всички села и паланки но поне тия в малко по големите градове).В това е и една от причините да не я приемат в ЕС- тая огромна маса млади хора ще залеят цяла Европа и държави джуджета като Дания,новоприсъединилите се Прибалтийски държави, Словакия,Словения,булгаристан и т.н. и които ще се изгубят в това море.Желаещите могат да посетят който и да е случаен университет и да сравнят инфраструктурата и условията в тях с тези в Европа и ще установят НЕразликата.Вашето е наследство от комунистите ,които бяха създали този уж научен институт -БАН, за да плащат на псевдонаучни деятели тлъсти заплати за правене на нищо.Можеш ли да посочиш поне едно откритие от страна на този институт с това помпозно наименование, допринесло с нещо за развитието на световната наука?! ,,Русофоба’’ каза една проста, но смислена фраза: като сте много умни, защо сте толкова бедни,а?!

  16. Каквото и да си говорим-турците си остават примитивни хора.Толкова прости,тъпи,малоумни,лутащи се по земята получовеци,че направо ме е срам заради тях.Умните хора в турция са чужденците.Нали съм обикалял Европа-Швейцария,Германия,Австрия,Холандия-по-тъпи и ограничени изроди от турците няма!Те може да са трето поколение гаджали в изброените страни и да са се изродили там-остават си турци!Демек-свръхнискоинтелигентни,невъзприемащи съответния западен език,вярващи в животинския им бог-аллах.Тази безпросветна и некадърна маса от турци заля Европа и осмърдя Стария континент.Само мислят за тероризъм и избиване на повече невинни хора.

  17. Ти недей да се опитваш с празните си философствания , с втълпените от векове в простите ви кратуни заучени фрази да отвлечеш вниманието ни- кажи как целуваш задника и к..а на свинята!!!! Ние , турците сме оправни хора- ти по добре зарежи мръсните чинии и крадените коли на европейците и се върни при топящото се като лански сняг племе!

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.