Слизат от педалите на пешеходна пътека

Велосипедистите масово вършат нарушения, някои не са и чували, че има правила

При преминаване през пешеходна пътека колоездачът е длъжен да слезе от велосипеда и да премине през нея като пешеходец. Този текст е записан изрично в член 123 на новия на Закон за движение по пътищата (ЗДвП). В петък МВР публикува законопроектът за обществено обсъждане.

Правилото не е ново, но масово се нарушава от велосипедистите и създава опасност и за самите тях, и за пешеходците, и за шофьорите и пътниците в автомобили и автобуси. Сега действащият текст в ЗДвП (чл. 81) забранява на колоездачите да карат в площи, предназначени само за пешеходци. Преди години слизането от педалите бе указано в Правилника за приложение на ЗДвП, но в настоящия правилник е повторен по-неясния законов текст. Ако той се прилага буквално, от него излиза, че колоездачите изобщо нямат да право да карат по тротоарите и в пешеходните зони като бул. „Витоша” в София или по центровете на другите големи, както и в алеите за пешеходци на парковете, обясняват експертите.

И в сегашния, и в бъдещия ЗДвП се сочат няколко ключови изисквания към любителите на велосипеда. Тяхното колело трябва да е с изправни спирачки, да имат звънец, но не друг уред за звуков сигнал - примерно тромба. Задължително е да има фар, излъчващ бяла или жълта светлина отпред и червен светлоотразител отзад, като се допуска и поставянето на устройства за излъчване на червена светлина отзад. Отстрани на колелата и ли по рамката трябва да има светлоотразители. Колоездачът трябва да кара възможно най-вдясно по платното в посока на движение, като на места може да върти педалите и по банкета, ако настилката позволява това.

Категорично е изискването велосипедистът да се движи облечен със светлоотразителна жилетка по тъмно извън населените места, да не кара по метода „без ръце” или с крака, вдигнати то педалите.

Глобата за липса на жилетка е 10 лева, а за каране без светлини и светлоотразители - 50 лв. В новия ЗДвП санкцията за жилетката скача тройно - 30 лева, а другата си остава 50 лв. Проблемът е, че КАТ почти не успява контролира и наказва колоездачите нарушители. По-голям ред има в София и големите градове, докато на други места в страната и особено в селските райони цари пълен хаос.

През 2017 г. по българските пътища са били убити 22-ма велосипедисти, а 348 са били ранени. Годината по-рано жертвите са били 35, а пострадалите 409. Много често контузиите са тежки и водят до трайни увреждания, тъй като при катастрофа велосипедистът няма никаква защита.

Огромна част от проблема е, че в училищата не се обяснява на децата какви са изискванията и правилата за каране на велосипед. Най-често малчуганите ги научават дори не от родителите си, а от батковците от махалата.

Например сдружението „Велоеволюция” е организирало обучителни курсове, насочени към различни групи - малки деца, ученици от прогимназията и т.н. Интересът обаче е нисък, признава председателят Иво Делин (виж горе). За няколко години той и колегите му са успели да подготвят около 500 човека, което е нищожна бройка на фона на тежкия трафик в столицата.

Иво Делин, председател на сдружение „Велоеволюция”:

Две поколения велосипедисти не познават правилата на пътя

ВЛАДИМИР САВОВ

Голяма част от велосипедистите изобщо не познават правилата за движение. Това коментира пред “Труд” Иво Делин, председател на Сдружение “Велоеволюция”.

“Много от тях карат в лентата за насрещно движение с презумпцията, че така ще виждат идващите автомобили. Това е грешно и много опасно в градска среда, особено когато автомобилът излиза от някоя пряка, защото водачите гледат наляво и не предполагат, че от дясната им среда може да идва велосипедист”, каза Делин, който пътува с велосипед всеки ден, а за година навърта близо 6000 км. Когато инфраструктурата се прави двупосочно от едната страна на пътя, също се стига до подобен проблем. Пример за това е велоалеята на “Ломско шосе”.

Важен момент са и жилетките за велосипедисти, които са задължителни само при определени условия – по тъмно, извън града или при намалена видимост. “На практика, в града почти никъде не е задължителна жилетката, но по мое мнение тя е много силно препоръчителна”, подчерта Делин. Според него, проблемът е, че след 1989 г. часовете по безопасност на движението в училище са силно неглижирани. На повечето места няма преподаватели по този предмет, съответно те се водят в часа на класния, а учителите не са добре подготвени. “Това доведе до 2-ро и дори 3-то поредно поколение на хора, незапознати с правилата”, коментира председателят на “Велоеволюция”.

Атракция в Бургас

За 2 лева на час яздиш колело на ток

Бургас пръв в страната въведе електрическите велосипеди. Срещу два лева на час, всеки желаещ може да наеме такъв велосипед и да се разходи по красивите и широки велоалеи.

Преди да се качите върху електрически велосипед, задължително изчетете инструкциите върху самото колело и колонката, съветват от общината. Редно е да се знае, че това не е мотопед, а електрически велосипед и няма как да се придвижвате с него, ако изобщо не въртите педалите. С допълнителната енергия, която се осигурява, колелата изискват минимални физически усилия за каране.

Велоалеите на Бургас са зълги 60 километра и в момента се работи по удължаването на отсечката от града до Солниците. Скоро тя ще стига до квартал "Сарафово". Алеята е близо до морския бряга и е най-желана за романтични разходки, включително и нощем, когато е осветена от лампи. Община Бургас разполага с над 100 велосипеда под наем и повече от 200 колонки за паркиране.

С 80 % европейски пари

Варна участва в проект за електровелосипеди

Като водещ партньор Варна ще участва в европроекта "Електрически велосипеди за иновативно градско бъдеще". Той се финансира от Европейски фонд за регионално развитие в размер до 5 млн.евро, които са 80 % от цялата стойност.Останалите 20% се поемат от общината. Проектът предвижда както надграждане на съществуващата мрежа от велоалеи, така и създаване на нова инфраструктура за електровелосипеди. За първи път в Европа ще бъдат изградени експериментални буферни паркинги, на които ще се предлагат колелата на ток под наем, ще има зареждащи станции, покрити със соларни панели, както и видеокамери и Wi-Fi.

От 2015 г. насам във Варна се изградиха близо 18,5 км велоалеи към съществуващите дотогава 1,8 км, свързващи основните части с центъра на града.

Дело бави колелата под наем в столицата

200 км велоалеи готови до 2020 г. в София

Очакванията на столичния кмет Йорданка Фандъкова това лято София да има система за колела под наем може да не се изпълнят, защото процедурата се бави от дело в съда.

“Към момента още няма решение. Когато излезе решението и ако то е положително, както очакваме, веднага пристъпваме към реализиране на концесията и подписването на договора. След решението реализацията може да е в 7 месечен срок”, обясни пред “Труд” зам.-председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков. Системата ще е от 33 стоянки 400 велосипеда.

Велосипедното движение е с малък дял от придвижванията в града - 0.1% през 2011 г. и 1.8% през 2017 г., сочат експертите. До 2015 г. в столицата са изградени 49.51 км. велоалеи. Планът е да станат 300 км., като 200 км трябва да са готови до 2020 г. Решенията за някои велоалеи получиха критики от гражданите като тази на ул. “Г.С. Раковски”, която заема голяма част от пътното платно.

Коментари

Задължително поле