Спортисти ли са пилотите от Формула 1

Пилотите от Формула 1 минават за спортисти, но за някои... не съвсем. По време на състезание те просто си седят в колата, но се оказва, че това изобщо не е малко усилие. Времената на плейбоя Джеймс Хънт, който съчетава пилотската кариера с живот на рокзвезда, отдавна са забравени. Съвременните асове освен подробни технически познания за колите, отлична пространствена ориентация на всяка писта и бързо боравене със сложните системи за управление трябва да имат и изрядна физическа подготовка.

Едни от най-големите атлети са в „Макларън“. Това не е случайно. Тимът от Уокинг има десетилетна традиция в подготовката на състезатели за най-престижния автомобилен спорт. Отборът разполага с цял отдел, занимаващ се с подобряването на различните качества на пилотите. Шефът му Саймън Рейнолдс е изготвил подробен план за дейността си. Според него този процес е ключов за представянето в състезанията, тъй като правилникът ограничава възможностите на пилотите да се подготвят в реални условия - с истинска кола на истинска писта.

Ключов е моментът, в който пилотът влиза в новата кола след тримесечната пауза между сезоните. Той е подложен на сериозен стрес и за да се справи със ситуацията, трябва да е много добре подготвен не само психически, но и физически. Според Рейнолдс състезателят трябва да е достатъчно силен, стабилен и издръжлив, за да устои на всичко, на което може да бъде подложен в колата.

„Пилотите непрекъснато се сблъскват с неприятни изненади - твърди той. - Например новата ни кола е направена така, че съпротивлението е с 10-15% по-голямо, което особено силно се усеща на завоите. Страничният натиск може да стигне до 5G.“

За да издържат на това натоварване, пилотите на тима преминават интензивен курс по физическа подготовка. Тя се състои предимно в ходене, бягане и спринтове, като ключов момент е определянето на интензивността. По бягащите пътечки в базата в Уокинг се навъртат почти толкова километри, колкото и в колите. След 15 трийсетсекундни спринта на максимална трудност звездата на „Макларън“ Фернандо Алонсо и резервата Стофел Вандорн са окъпани в пот. По време на състезание на тях не им е по-леко. За по-малко от 2 часа всеки пилот изгаря 1400 калории и губи близо 3 кг от теглото си.

Рейнолдс работи с Вандорн още в академията на „Макларън“ и има изработена индивидуална стратегия за подготовката му. Той го е поел от хлапе и го е превърнал в човек, който може да кара 702-килограмов болид с над 350 км/ч.

„Много е важно тренировките да са съобразени с индивидуалните особености на всеки пилот - смята Рейнолдс. - При нас са идвали състезатели, които умеят да карат добре, но са в лоша физическа форма. И това определено им пречи да се представят по най-добрия възможен начин.“

За подготовката на пилотите си „Макларън“ разполага с ултрамодерна база, която освен с всевъзможни фитнес уреди и няколко висококвалифицирани инструктори разполага и с различни симулатори. В някои от тях пилотите учат конфигурациите на пистите, а други са, за да свикнат със страничното натоварване и вибрациите в колата. Да караш болид, няма нищо общо с шофирането на градска кола по кръстовищата. Мястото в кокпита е изключително тясно, а високата скорост буквално обездвижва пилота. За да си вършиш работата в такива условия, ти трябва много сила най-вече в областта на врата, раменете и торса.

Рейнолдс смята, че един пилот трябва да е два пъти по-силен от обикновен човек. За целта се използват предимно упражнения с тежести. Едоардо Бердинели, личният треньор на Алонсо, твърди - испанецът е в най-добрата форма на живота си. Нандо е запален фен на колоезденето и голям приятел на Алберто Контадор. Преди време дори реши да спонсорира малък тим в професионалния тур.

„В последните години Фернандо напредна много, най-вече по отношение на издържливостта - твърди Бердинели. - Но също така е и много по-силен и ловък от преди. Дори когато беше световен шампион, не беше толкова добре подготвен.“

След тренировка пилотите се оставят под грижите на Наташа Годфри, главния готвач на „Макларън“. На масата пред Алонсо и Вандорн се появява предястие от сьомга, основно ястие - увито в прошуто пилешко и гарнирано с борови ядки, моцарела, картофено пюре и лук. Диетата е важна част от тренировъчната програма, а шеф Годфри храни пилотите със здравословни храни - овесена каша, зелен чай, зеленчуци, сладки картофи и риба.

„Много държа да си изяждат боровинките - признава тя. - Те съдържат полифеноли, които улесняват кръвоснабдяването, а това е много важно за хора, които ще шофират като луди в продължение на два часа.“

Да, животът на пилота не е никак лек, дори извън колата. А фитнес програмата им на практика обхваща цялата година, като имат седмица почивка около Нова година.

За един ас на „Макларън“ обаче всичко това е в миналото. Дженсън Бътън не е мързелив - най-малкото, защото неговото хоби е да участва в триатлони. Но британецът дочака с огромно облекчение финала на кариерата си във Формула 1. В края на миналия сезон той отстъпи мястото си на Стофел Вандорн

„Беше крайно време и аз да поживея като голям човек, без да се занимавам с всичко това“, заяви Бътън, който в продължение на 16 сезона беше част от спорта. Той за трета поредна година ще организира състезанието по триатлон на негово име в Дарби. Този път обаче Бътън едва ли ще се включи сред участниците, тъй като признава, че предпочита отсега нататък да не се подлага на големи натоварвания.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Спорт