На 24 април 2019 да почерпят

Елена Йончева: Моят свекър е управител на къщите, но преди да познавам това семейство, така че това е абсурдно

Китай демонстрира военноморска мощ Показа за пръв път най-новия си ескадрен миноносец

Вижте най-големите лафове на Емо Чолаков Дългогодишният водещ на БТВ напуска ефира на телевизията

Доналд Туск и Ангела Меркел разговаряха по телефона с Володимир Зеленски

Мехмет Акиф Алакурт ядоса турските жени

Бизнесът срещу саботажа на зимния туризъм Не можем да очакваме хората да се върнат след 4 часа чакане на лифта, категоричен е зам.-председателят на КРИБ проф. Николай Вълканов

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 24 април 2019

„Хемус” задминава Плевен след 3 години (обзор)

Сантра стана телевизионна водеща

Велико Търново домакинства националната дискусия „Общини БГ 2030“

Валентин Николов: В близко време ще бъдат прекратени договорите с американските централи в „Марица-изток“

Родител 1 и 2 в бланките за забавачка в София (обзор) Полетата бяха променени отново на “майка” и “баща”

Лютви Местан трябва да внесе гаранция от 10 000 лева до 25 април

ГЕРБ отстъпиха за адвокатските доноси

Спъват автомобилите с умна електроника от 2022 г. Мощността на двигателя ще се намалява автоматично при каране с превишена скорост в Европа

Камера на предното стъкло вижда знаците

Само след три години новите коли в Европа няма да могат да се движат системно с по-висока скорост от посочената от ограничителните пътни знаци, след като бъдат въведени предложенията на Европейската комисия за намаляване на катастрофите. Тя иска да задължи от 2022 г. всички новопроизведени автомобили за държавите от Евросъюза да бъдат оборудвани с нови системи за безопасност. Една от тях е Интелигентният асистент за скоростта ISA (Intelligent Speed Assist), който представлява един вид автоматична моторна спирачка в случай на системно шофиране с превишена скорост. Тази функция ще намалява мощността на двигателя по електронен път и така ще пречи на водачите да карат по-бързо от позволеното.

Интелигентният асистент за скоростта следи дали превозното средство спазва ограниченията на скоростта. Системата получава данни за позволената скорост от дигиталната навигационна карта на автомобила и указанията на пътните знаци, които се „четат” от камера в предното стъкло. Когато водачът започне да нарушава ограниченията, най-напред получава предупредителни звукови и визуални сигнали. При неколкократно превишение на скоростта системата автоматично намалява мощността на двигателя на колата до степен, която не позволява движение с по-висока скорост от позволената в съответния участък от пътя. Паралелно с това звуковата и светлинната индикация показва на водача, че кара по-бързо от разрешеното и затова губи мощност.

За да функционира добре системата за автоматичен контрол на скоростта, е необходимо в цяла Европа ограничителните знаци да са подредени адекватно според пътната ситуация и да са ясно забележими.

Въвеждането на Интелигентен асистент за скоростта като задължително оборудване за новите автомобили в ЕС от 2022 г. трябва да бъде облечено в законов текст и да премине гласуване в Европейския парламент заедно с други предложени мерки за пътна безопасност. Предстои да се уточняват юридически и технически принципи за работата на тази система.

Спирачките на автомобила няма да се активират, за да се спазват ограниченията на скоростта, а това ще става само с регулиране на мощността на двигателя чрез управление на софтуера. Системата трябва да може да се изключва временно за кратък период с рязко натискане до дупка на педала на газта в случай, че е необходимо да се извърши бързо изпреварване или да се излезе от критична ситуация. При всяко стартиране на автомобила обаче системата автоматично се активира.

Включването на Интелигентния асистент за скоростта в задължителното оборудване означава, че всички нови коли в ЕС ще трябва да разполагат и с други електронни системи като навигация и разпознаване на пътните знаци. Към момента в повечето масови модели те не фигурират в базовото оборудване и се доплащат допълнително, като вдигат цената с до няколко хиляди лева.

Според изчисленията на Европейската комисия обаче въвеждането на Интелигентен асистент за скоростта ще оскъпи минимално автомобилите (около 50-60 евро), тъй като той ще обедини и автоматизира действието на системи, с които повечето производители вече разполагат.
Американската служба за безопасно движение пресметна, че вграждането на тази нова система (камера, контролен модул, софтуер) ще струва на автомобилните фирми между 180 и 250 евро на кола, друг е въпросът на каква цена ще се продава на крайните клиенти.

Предлагат 30 хайтек функции за безопасност: Черна кутия във всяко МПС

Интелигентният контрол на скоростта е една от 30-те хайтек функции в новите автомобили, които трябва да намалят инцидентите и жертвите по пътищата в ЕС. Сред останалите планирани да станат задължителни за серийно вграждане системи от 2022 г. са предупреждение за натрупана умора и предупреждение при разсейване на водача (например при използване на телефон), както и камера за заден ход, асистент за движение в лентата и автоматично спиране при опасност от челен сблъсък. Ще се инсталира и „черна кутия” като при самолетите, за да се записва информация от автомобила, която може да служи за изясняване на причините при катастрофи. Сензори в кокпита ще разпознават прекомерната употреба на алкохол и в такива случаи няма да позволяват на водача да стартира превозното средство.

„Волво” няма да вдига повече от 180 км/ч

Шведската компания „Волво” е първият голям автомобилен производител, който предприема мерки за ограничаване на максималната скорост на своите модели с цел подобряване на пътната безопасност. От 2020 г. всички коли от тази марка ще развиват максимална скорост не по-висока от 180 км/ч.

По този начин „Волво” извършва нова революция в индустрията по отношение на подобряването на сигурността на пътниците – също както въвеждането на триточковия предпазен колан през далечната 1957 г. С ограничаването на максималната скорост шведската фирма рискува да загуби клиенти, но гони целта да няма загинали и тежко ранени хора в своите автомобили.

В момента топмоделите на „Волво” развиват 250 км/ч. В по-голямата част на Европа максималната допустима скорост по магистрали е 130 км/ч, а в Швеция дори е по-ниска – 110 км/ч.

Заводски ограничения при масовите серийни коли по отношение на максималната скорост към момента се слагат на електромобилите. При тях това се налага, защото при бързо шофиране батерията се изразходва за много кратко време.

С фиксирането на по-ниска максимална скорост производителите на електрически коли искат да предпазят клиентите си от риска да останат без ток по средата на пътя.

Ако в ЕС бъде въведен задължителен Интелигентен асистент за скоростта, бързите коли ще бъдат здраво „спънати” от електрониката.

Еднакви стандарти за пътните знаци

Предложението на ЕК да се въведе задължителен Интелигентен асистент за скоростта и други системи за безопасност за новите коли в Европа от 2022 г. повдигна редица въпроси. Германският съвет за безопасно движение веднага алармира, че е необходимо системата от пътни знаци във всички държави от ЕС да бъде приведена в единен и адекватен вид. Тъй като Интелигентният асистент за скоростта използва основно данните от камерата в челното стъкло за разпознаване на ограниченията, всички знаци трябва да са добре забележими и да съответстват на пътната обстановка. Нужно е да се отстранят стари знаци, останали от вече привършили ремонти например или от несъществуващи вече кръстовища.
Предупреждава се и за друг проблем като този, че не винаги след въвеждането на ограничение на скоростта за къс участък следва знак за край на ограничението и това може да „заблуди” системата за контрол на скоростта в автомобила.

Новите камиони и автобуси след 2022 г. трябва да бъдат оборудвани с асистенти за завиване, които следят мъртвата зона за сигурност и предпазват пешеходци, велосипедисти и мотористи.

Сензори за автобусите и камионите

Не само леките автомобили, но и автобусите и камионите също ще бъдат задължени да имат определен набор от електронни системи за безопасност. От 2022 г. тежкотоварните и транспортни превозни средства трябва да бъдат оборудвани с Асистент за завиване. Тази система се базира на сензори и следи мъртвата зона на видимост, която е извън зрителното поле на водача при извършване на маневри и завиване. Голяма част от инцидентите с участие на автобуси и камиони, при които често потърпевши да велосипедисти, мотористи и пешеходци, се случват именно при маневриране и завиване.

Целта – след 2050 г. нито един загинал в катастрофа

Предложените мерки за въвеждане на нови задължителни системи за безопасност са част от стратегията на ЕС да намали до нула загиналите в пътно-транспортни произшествия ог 2050 г. Това е т.нар. „Визия 0”, по която работят транспортните експерти в Брюксел. С новите системи, сред които е Интелигентният ограничител на скоростта, се очаква да бъдат спасени 25 000 човешки живота и да се предотвратят 140 000 тежки наранявания на пътя в периода от 2022 до 2038 г. В световен мащаб жертвите по пътищата се увеличават със 100 000 души всяка година. По последни данни годишно в резултат на катастрофи умират 1,35 милиона души.

Новите коли вече са оборудвани със SIM карта, която подава SOS сигнал до спасителните служби.

Сигнал до тел.112: Новите модели имат SIM карта

По директива на Европейската комисия от април 2018 г. всички нови автомобили в ЕС се произвеждат задължително с вградена SIM карта. Тя е свързана със системата на спешния телефон 112 и при катастрофа автоматично подава сигнал до спасителните служби с точните координати за мястото на инцидента. Така се улеснява и ускорява пристигането на екипите за спешна помощ, което може да спаси човешки животи. Инсталираната SIM карта помага и при нужда от проследяване на откраднат автомобил. Задължителната SIM карта може да захранва с данни в реално време навигационната система за по-добро действие на спрягания за серийно вграждане Интелигентен асистент за скоростта за спазване на ограниченията.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Ще се отвори работа на хакерите в маймунските държави.Иначе келешите и комплексарите с беемветата ще изпукат от мъка.С благородна злоба си представям как кола с 8-12 цилиндъра се движи с 90 и вътре брадясалият келеш плаче от мъка без чалгаджийка на дясната седалка,защото вече не може да я впечатли.

    1. Даскале,
      ти май си от ВЯРВАЩИТЕ, дето си мислят, че едно нещо като е направено – значи е за добро!?
      ЧетИ внимателно – цялата „система“ всъщност е КАМЕРА, разположена в ПРЕДНОТО СТЪКЛО!!!
      Сега те ПИТАМ – ИМАМ ЛИ ПРАВО ДА ЗНАМ КЪДЕ СЕ НАМИРА МОЯТА КАМЕРА (която СЪМ ЗАПЛАТИЛ С МОИ ПАРИ)???
      И ако ДА – следва ВТОРИ въпрос – КАКВО би станало с ЦЯЛАТА СИСТЕМА, ако (случайно, ама СЪВСЕМ случайно!) върху тази МОЯ камера падне някакъв замърсител (прах, „случайно самозалепило се тиксо“, блажна боя по невнимание капнала, когато комшията си боядисвал прозореца, а колата ми е била паркирана под него)??? Колата ще спре да се движи ли???
      НЕ БЪДИ НАИВЕН!!!
      Дори в момента ИМА ЧИП за ограничение на МОЩНОСТТА на двигателите при ЕВРО5 и ЕВРО6!!!
      И знаеш ли какво се прави?
      ЧИПЪТ СЕ ПРЕПРОГРАМИРА на ЕВРО2 и всякакви ограничения ПАДАТ, а мощността се увеличава с 20-ина конски сили!!!
      ДОБРЕ ДОШЪЛ в дигиталната АНАРХИЯ!!!
      А сега си помисли какво могат да направят 2-ма ЗЕЛЕНИ ТАЛИБАНИ (защитници на природата, де) с 50 броя знаци за МАКСИМАЛНА СКОРОСТ 10 км/ч ПО МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ през сезона за отпуските???
      Мислиш ли вече???
      Ха дано!
      Щото НЕМИСЛЕЩИЯ АВТОМОБИЛ занеш какво ще направи!!!

      1. Ти за ирония чувал ли си?А що се отнася до тарикатлъците,българският комплексар е известен с това,че винаги мисли как да заобиколи закона,без да прави сметка дали няма да прати някого в другия свят с простотията си.Предполагам си от тези,които минат ли границата,стават по-ниски от тревата.Защото там не си поплюват с келешите.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.